کیفیت پراید و وانت‌نیسان افزایش یافت

۱۳۹۵/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۶۹۶

به گفته دبیر انجمن خودروسازان ایران با پروژه‌های اجرا شده در سال‌های اخیر کیفیت دو خودرو پراید و وانت‌نیسان افزایش یافته و این خودروها با استانداردهای تعیین شده از سوی سازمان ملی استاندارد ایران تولید می‌شوند.

به گفته دبیر انجمن خودروسازان ایران، با پروژه‌های اجرا شده در سال‌های اخیر کیفیت دو خودرو پراید و وانت‌نیسان افزایش یافته و این خودروها با استانداردهای تعیین شده از سوی سازمان ملی استاندارد ایران تولید می‌شوند.

به گزارش ایسنا، احمد نعمت‌بخش دیروز در نشستی خبری اظهار کرد: از حدود ۱۸میلیون دستگاه خودرو سواری در حال تردد در کشور حدود یک‌سوم آنها پراید است، بنابراین طبیعی است که میزان تصادفات این خودرو بیشتر از برخی دیگر از خودروهای با تیراژ تولید پایین باشد. وی با بیان اینکه هنگام بیان‌ آمار تصادفات خودروها و همچنین میزان عیوب خودروها در معاینه فنی تیراژ تولید این خودروها نیز باید مدنظر قرار گیرد، خاطرنشان کرد: وقتی یک‌سوم سواری‌های در حال تردد در کشور را پراید تشکیل می‌دهد، طبیعی است که تعداد خودروهای پراید مراجعه‌کننده به مراکز معاینه فنی و به دنبال آن تعداد عیوب این خودرو بیش از سایر خودروها باشد. دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: در حالی گفته می‌شود پراید بیشترین تصادفات را دارد که طبق آمار، از مجموع حدود 6میلیون دستگاه پراید در حال تردد در کشور حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰هزار دستگاه از این خودرو دچار تصادف شده که حدود ۲.۳درصد از کل پرایدهای تولیدی را تشکیل می‌دهد که آمار پایینی است. وی افزود: این وضعیت در حالی است که طبق آمار پلیس تنها 1.3درصد از تصادفات جاده‌یی به دلیل نقص خودرو رخ داده و باقی تصادفات به دلایلی غیر از کیفیت خودرو رخ داده است.

نعمت‌بخش با بیان اینکه وزیر نفت اظهار کرده خودروهای وانت‌نیسان مصرف سوخت بالایی دارند، اظهار کرد: این موضوع صحت نداشته و مصرف سوخت این خودرو در سال‌های اخیر به‌شدت کاهش یافته و به مصرف سوخت خودروهای سواری نزدیک شده است. وی ادامه داد: در ابتدا مصرف سوخت وانت‌نیسان تولیدی در کشور با بار ۲۰ و بدون بار ۱۶ لیتر در 100 کیلومتر بود که در سال ۱۳۸۴ با انژکتوری شدن مصرف آن به ۱۵ و ۱۳لیتر کاهش یافت. در سال ۱۳۹۴نیز با ارتقا به سطح آلایندگی یورو ۴ مصرف سوخت این خودرو به 13.5لیتر با بار و 11.5لیتر بدون بار کاهش یافته است. دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: طبق آمار در سال ۱۳۹۴ حدود ۳۰هزار دستگاه وانت‌نیسان در ایران تولید شده که بیشتر آن دوگانه‌سوز بوده است، به‌گونه‌یی که مصرف‌ سوخت مدل دوگانه‌سوز این خودرو به نیم لیتر در 100کیلومتر در کنار سوخت گاز کاهش یافته است. وی با بیان اینکه از وزیر نفت می‌خواهیم، کمک کند تا خودروهای کاربراتوری و فرسوده که ۵۰برابر خودروهای جدید آلایندگی ایجاد می‌کنند از رده خارج شوند، تصریح کرد: تولید خودروهایی چون پراید و پژو ۴۰۵ به تدریج کاهش یافته و خودروهای جدید جایگزین آنها خواهند شد، البته در حال حاضر تقاضای بالایی برای این خودروها وجود دارد و نمی‌توان یک‌باره تولید آنها را متوقف کرد، زیرا جایگزینی برای آنها وجود ندارد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهار کرد: قبول داریم که خودروسازان در تحویل برخی خودروهای فروخته شده تاخیر دارند و مشکلاتی نیز در شبکه خدمات پس از فروش خودروها وجود دارد که به خاطر این مشکلات از مردم عذرخواهی می‌کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه