پرویزخان مهم‌ترین مرز اقلیم کردستان عراق با ایران است

۱۳۹۵/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۶۹۷

معاون اداره گرمیان اقلیم کردستان عراق گفت: مرز رسمی پرویزخان مهم‌ترین مرز جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان عراق است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالله انور عبدالله روز یک‌شنبه در دیدار با فرماندار و جمعی از مسوولان شهرستان قصرشیرین که در محل مرز رسمی پرویزخان صورت گرفت، افزود: این مرز مزیت‌های زیادی برای مردم 2 کشور دارد که باید از ظرفیت‌های آن به شکل مطلوب استفاده کرد. وی اظهار داشت: هر مشکلی که در این مرز ایجاد شود به‌نفع هر 2 طرف است که در کمترین زمان ممکن حل شود.

وی اظهار کرد: پیشنهاد تشکیل یک کمیته مستقل برای برطرف کردن مشکلات از سوی فرماندار قصرشیرین بسیار خوب است و می‌تواند به روند روان‌سازی صادرات کالا از این مرز کمک کند.

وی گفت: تداوم نشست‌های مسوولان 2 طرف، علاوه بر کاهش مشکلات موجود، در روان‌سازی صادرات کالا از مرز پرویزخان نیز بسیار موثر است.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه عراق نیز در این نشست گفت: تلاش مسوولان 2 کشور برای رفع مشکلات موجود در مرز پرویزخان است. سعداله مسعودیان افزود: جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان عراق 3مرز رسمی و بین‌المللی دارد که پرویزخان مهم‌ترین آنهاست. وی بیان کرد: ویژگی‌های خاص مرز پرویزخان باعث شده تا اهمیت این مرز روز‌به‌روز برای تجار و بازرگانان 2طرف بیشتر آشکار شود. وی اضافه کرد: هم‌اکنون 47 درصد صادرات کالا به عراق از مرز پرویزخان قصرشیرین انجام می‌شود و این مهم‌ترین شاخصه این مرز رسمی است.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه عراق ادامه داد: ایران زیرساخت‌های مناسبی در این مرز ایجاد کرده و احساس مسوولیت‌های 2طرف برای برطرف کردن مشکلات این مرز قابل توجه است. مسعودیان گفت: در این نشست مسائلی مطرح می‌شود تا بتوانیم بر سر آنها به توافق برسیم و درنهایت بتواند برای مردم 2 کشور نتایج مطلوبی به همراه داشته باشد. بررسی ساعات کاری مرز پرویزخان، روند ترانزیت کالا، مسائل و مشکلات رانندگان 2طرف، قاچاق سوخت، تردد خودروهای شخصی عراقی به داخل ایران و روان‌سازی صادرات از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در این نشست بود. همچنین در پایان این نشست مقرر شد ساعت کاری مرز پرویزخان از ساعت 7 صبح تا 18 عصر برای صادرات کالا و برای ترانزیت سوخت نیز به صورت 24 ساعته باشد.

اطلاع‌رسانی تعطیلات رسمی دو کشور، استقرار نمایندگی‌های معتبر بیمه برای تردد خودروهای عراقی به داخل خاک ایران، اتخاذ تمهیدات لازم از سوی طرف عراقی برای جلوگیری از اعتصاب کارکنان و رانندگان آنها، اطلاع‌رسانی درخصوص کالاهای مرجوعی به ایران با ذکر دلایل ارجاع، تسریع در صادرات تره بار و کالاهای فاسد شدنی و دو بانده شدن مسیر تردد کامیون‌ها در نقطه صفر مرزی از مهم‌ترین مواردی بود که 2 طرف در پایان این نشست بر سر آنها به تفاهم رسیدند.

در این نشست مدیرانی از دامپزشکی، جهاد کشاورزی، قرنطینه، گذرنامه، مرزبانی، حمل و نقل، استاندارد، بهداشت و مسوول مرز پرویزخان اقلیم کردستان عراق، همچنین مدیرکل گمرک، جانشین مرزبانی استان کرمانشاه، نایب‌رییس اتاق بازرگانی و جمعی از مسوولان شهرستان قصرشیرین حضور داشتند. معاون اداره گرمیان اقلیم کردستان عراق در صدر هیاتی متشکل از مسوولان و هیات بازرگانی برای بررسی مشکلات مرز پرویزخان و روان‌سازی صادرات کالا روز یک‌شنبه با فرماندار و مسوولان دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در محل بازارچه پرویزخان شهرستان قصرشیرین دیدار کرد. روزانه بیش از هزار دستگاه کامیون حامل کالاهای صادراتی از مرز بین‌المللی پرویزخان و بیش از 300 دستگاه کامیون نیز از مرز خسروی به کشور عراق تردد می‌کنند. بیش از 54 درصد حجم صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین انجام می‌شود، همچنین به‌طور میانگین روزانه 250 مسافر از طریق این مرز به اقلیم کردستان عراق تردد می‌کنند.

قصرشیرین با 27 هزار نفر جمعیت در غرب استان کرمانشاه بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد و 2مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان در امتداد این مرز طولانی برای مراودات تجاری و اقتصادی میان 2 کشور ایجاد شد که پرویزخان هم‌مرز با اقلیم کردستان عراق و خسروی هم‌مرز با حوزه حکومت مرکزی است.

مشاهده صفحات روزنامه