آغاز به کار نخستین نمایشگاه محصولات پروتیینی

۱۳۹۵/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۷۰۵

گروه اقتصاد اجتماعی|

نخستین نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی محصولات پروتیینی و صنایع وابسته (Meatex) با حمایت انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران روز گذشته در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد و تا 18‌ آبان ماه به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

مدیر اجرایی این نمایشگاه از حضور 14کشور جهان در این نمایشگاه خبر داد و گفت:«ایران قادر به تامین فرآورده‌های پروتیینی حلال کشورهای مسلمان خاورمیانه است.»

به گزارش ایرنا هرمز مهبد افزود:«برگزاری این نمایشگاه با هدف تامین نیاز صنعت فرآورده‌های گوشتی با جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی همچنین تامین بازار مصرفی کشورهای مسلمان جهان به ویژه خاورمیانه، کشورهای مستقل همسو و اروپای شرقی است. در این نمایشگاه بین‌المللی 85غرفه متشکل از شرکت داخلی و 34شرکت خارجی از کشورهای استرالیا، اسپانیا، آلمان، انگلستان، چین، فنلاند، هنگ‌کنگ، یونان، بلغارستان، آذربایجان، لبنان، هلند و امارات متحده عربی حضور دارند.»

مهبد هدف دیگر برگزاری این نمایشگاه بین‌المللی را برنامه‌ریزی تامین فرآورده‌های پروتیینی کشورهای مسلمان سراسر دنیا برشمرد و گفت:«در این نمایشگاه همه زنجیره‌های تولید شامل تولید، بسته‌بندی، توزیع و فروش انواع گوشت خام دام، طیور، آبزیان و محصولات فرآوری شده پروتیینی عرضه می‌شود.» به گفته وی، این نمایشگاه در دو بخش اصلی صنعت و محصول بر پا می‌شود که بخش صنعت همه ماشین‌ها، فناوری و اتوماسیون مربوط به تولید، فرآوری، بسته‌بندی، توزیع، انبارداری و فروش محصولات پروتیینی روز دنیا را در بر می‌گیرد.

مهبد با بیان اینکه در بخش محصولات تاکید بر حلال بودن محصول است، گفت:«گوشت خام همه حیوانات حلال گوشت و محصولات فرآوری شده آنها مشمول این بخش است. این نمایشگاه یکی از نخستین نمایشگاه‌های تخصصی محصولات پروتیینی حلال در دنیا محسوب می‌شود و فرصت خوبی برای ورود و تثبیت حضور تولیدکنندگان این نوع محصولات در بازارهای هدف است.» مدیر اجرایی این نمایشگاه از رونمایی برنامه آنلاین همتایابی تجاری (Match making) جهت تنظیم قرار ملاقات هدفمند میان بازدید‌کنندگان و غرفه‌گذاران نمایشگاه خبر داد و افزود:«در بخش صنایع وابسته به دنبال ورود تکنولوژی‌های نوین از کشورهای معتبر دنیا هستیم که این بخش 30درصد غرفه‌های نمایشگاه را به خود اختصاص داده است.»


4 هزار تن صادرات در سالی که گذشت

مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور در نمایشگاه صنایع گوشتی اعلام کرد:«در نیمه نخست امسال 3هزار تن انواع فرآورده‌های پروتیینی به کشورهای هدف صادر شده است.» به گزارش ایرنا، مهدی صادقی‌نیارکی گفت:«حجم صادرات فرآورده‌های پروتیینی در سال گذشته 4هزار تن بوده است.»

وی از بی‌مهری رسانه‌ها نسبت به صنعت فرآورده‌های پروتیینی و ابراز نظر غیرکارشناسی انتقاد و ابراز تاسف کرد و گفت:«ظاهرا تمامی مشکلات کشور حل شده و تنها مشکل اساسی کشور مصرف فرآورده‌های گوشتی است. اکنون مجموع مجوزهای صنعت فرآورده‌های گوشتی 521 واحد با ظرفیت یک میلیون و 50 هزار تن است که 600 هزار تن برآورد تولید انواع فرآورده‌های گوشتی را در طول سال داریم. این درحالی است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مجموع این واحدها به 11مورد می‌رسید که تعدادی از آنها هنوز هم فعالیت دارند.» به گفته صادقی‌نیارکی، سرانه مصرف انواع فرآورده گوشتی در کشور 7 کیلوگرم با میانگین قیمت 25تا 30هزارتومان برآورد شده است.

وی با بیان اینکه صنعت فرآورده‌های گوشتی 30هزار اشتغال مستقیم و 150هزار اشتغال غیرمستقیم دارد، میانگین سرانه پولی که از سفره مردم وارد این صنعت می‌شود را 200هزار تومان اعلام کرد.

صادقی‌نیارکی پنج بعد اصلی اقتصاد مقاومتی را درون‌زایی، برون‌زدایی، مردمی کردن اقتصاد، عدالت محوری و دانش بنیانی عنوان و تاکید کرد در بخش دانش بنیان کردن اقتصاد باید بتوانیم با کمک دانش مزیت‌های اقتصادی برای کشور ایجاد کنیم.

وی برنامه صنعت غذای کشور در افق 2017 را تولید محصولات سلامت محور، رشد تولیدات فرآوری ارگانیک، ایجاد طعم‌دهنده‌های جدید، به‌ کارگیری تولیدات برای گروه نیمه گیاه‌خواران و شروع استفاده از سبزیجات در این صنعت عنوان کرد.


11 درصد گوشت در میان ضایعات

رییس انستیتو تغذیه‌یی و صنایع غذایی کشور نیز در این نمایشگاه گفت:«بر پایه آخرین بررسی‌های امسال 11درصد گوشت کشور به ضایعات تبدیل می‌شود که بخش زیادی از آن به مرکزهای عرضه و قصابی‌های سنتی مربوط است.» به گزارش ایرنا، هدایت حسینی افزود:«با توجه به آمار تولید، این میزان ضایعات گوشت قابل توجه است. البته نسبت به برخی کشورها ضایعات گوشت ایران پایین است اما با کاهش میزان ضایعات گوشت می‌توان بخشی از واردات را از این محل تامین کرد.»به گفته وی می‌توان با تنوع‌بخشی بیشتر به فرآورده‌های گوشتی ضایعات را کاهش داد و غذای سالم و کافی برای مردم تامین کرد. حسینی افزود:«با توجه به افزایش تنوع فرآورده‌های گوشتی در سال‌های گذشته، سرانه مصرف کشور از پنج کیلوگرم به هفت کیلوگرم رسیده که بیانگر افزایش مصرف است.»وی یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی را خودکفایی در همه بخش‌های تولیدی ازجمله تولید گوشت دانست و ادامه داد:«بخش زیادی از ضایعات در قصابی‌ها و فروشگاه‌های سنتی عرضه گوشت اتفاق می‌افتد.»

مشاهده صفحات روزنامه