پیشنهاد تشکیل نهاد تضمینی برای پیش‌فروش مسکن

۱۳۹۵/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۷۱۱

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در برنامه ششم در کنار توسعه‌یی شدن بانک مسکن درحال بررسی نهاد تضمینی مسکن هستیم.

به‌گزارش مهر، حامد مظاهریان با بیان اینکه پیش‌فروش مسکن نیازمند یک نهاد است تا خریداران و پیش فروشندگان مسکن با خیال راحت اقدام به معامله کنند، گفت: در برنامه ششم در کنار توسعه‌یی شدن بانک مسکن نهاد تضمینی مسکن را درحال بررسی داریم. وی تصریح کرد:. نهاد تضمینی نهادی است که به پیش خریداران مسکن و فروشندگان بازار مسکن، بازار با ثباتی را اطمینان می‌دهد به طوری که پیش خریدار از قیمت و واقعی بودن پروژه و سرمایه‌گذار از کافی بودن سرمایه در فرآیند ساخت و ساز اطمینان حاصل می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اجاره‌داری در ایران سنتی است، ادامه داد: نهاد اجاره‌داری حرفه‌یی از دیگر برنامه‌های ماست. در یک سیستم مدرن نهادهایی برای اجاره‌داری وجود دارد که باعث افزایش تمایل صاحبان املاک برای اجاره ‌دادن و اطمینان مستاجران برای کیفیت خانه‌ها می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره اقدامات دولت یازدهم برای تحول در بخش مسکن افزود: تحولات بزرگی در بخش مسکن در راه است به طوری که ما توانستیم در اصلاحیه بودجه ۹۵ افزایش سرمایه بانک مسکن را ۴ برابر کنیم که با این افزایش سرمایه، بانک مسکن به بانک اول کشور تبدیل می‌شود. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه افزایش اعتبار بانک مسکن به نفع بازار است، تصریح کرد: نخستین قدم وزارت راه و شهرسازی تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه‌یی، تغییر اساسنامه بانک و تهیه آیین‌نامه است زیرا با این کار این بانک مجری سیاست‌های دولت در بخش مسکن خواهد بود. مظاهریان گفت: با توسعه‌یی شدن بانک مسکن نظام تامین مالی بخش مسکن آینده‌یی امیدبخش خواهد داشت.

وی با بیان اینکه کاهش نرخ سود تسهیلات، بیانگر کاهش تورم در کشور است و اینکه سرمایه می‌تواند به بخش‌های تولیدی و مسکن تزریق شود، افزود: کاهش سود تسهیلات تاثیر بسیار کمی در بخش استیجاری و رهن داشته به طوری که تمایل مالکان به دریافت کرایه بیشتر شد البته این افزایش قیمت‌ها نزدیک نرخ تورم است و هنوز در کشور اجاره‌داری کار پر رونقی تلقی نمی‌شود.

مظاهریان تصریح کرد: همبستگی کاملی بین رشد اقتصادی و بخش مسکن وجود دارد و دولت برنامه‌ریزی کرده که امسال رشد ۴ یا ۵ درصدی را تجربه کند.

مشاهده صفحات روزنامه