بسته جدید مشوق صادراتی با 400 میلیارد تومان سرمایه

۱۳۹۵/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۷۱۴

گروه تجارت|

سازمان توسعه تجارت ایران بسته مشوق صادراتی را به تصویب دولت رساند و اکنون این بسته در مرحله تخصیص اعتبارات در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قرار دارد. این بسته فعالیت از آغاز سال ۹۵ را شامل می‌شود.

یعنی فعالیت صادرکنندگان از آغاز سال ۹۵ مشمول این بسته قرار می‌گیرد. بسته مشوق‌های صادراتی به مبلغ 400میلیارد تومان است که شامل کمک‌هزینه ‌سود تسهیلات بانکی، کمک هزینه صدور ضمانتنامه‌های بانکی، کمک هزینه شرکت در نمایشگاه‌های خارجی و همچنین کمک هزینه به فعالان حوزه برند و بازاریابی می‌شود. از سوی دیگر، دولت در نظر دارد شرکت‌های کوچک صادراتی را تجمیع تا با تشکیل هلدینگ‌های صادراتی، تامین مالی این شرکت‌ها را تسهیل کند. در این راستا، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صادرکنندگان ایران، ‌کوچکی آنهاست، یعنی صادرکنندگان ایران در حد و اندازه بین‌المللی نیستند و گواهی‌های استاندارد بین‌المللی کمی دارند.

شرکت‌های صادرکننده شرکت‌های کوچک و متوسطی هستند، در حالی که امروز در سطح بین‌المللی بحث ادغام مطرح است و تنها شرکت‌های بزرگ می‌توانند فعالیت کنند. در هر حال، متولیان دولتی توسعه تجارت کشور معتقدند سیاست تجاری ایران، فاصله از تک محصولی بودن و افزایش صادرات غیرنفتی است تا وابستگی اقتصاد ملی و بودجه دولت به یک محصول نباشد، بنابراین تنوع صادراتی ایران برنامه راهبردی ماست. در این زمینه البته جای شرکت‌های صاحب برند صادراتی در بازار بین‌المللی خالی است. بر اساس آمار، بازارهای پیرامونی ما شامل ۲۵کشور است که حداقل فاصله را با آنها داریم. تولید ناخالص داخلی تجمیعی این ۲۵کشور بالای 1,5تریلیون دلار است و تلاش ما برای صادرات به این کشورها می‌تواند پیشران خروج اقتصاد ایران از رکود باشد.


مشوق‌های صادراتی در انتظار تخصیص

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران هم از تصویب بسته مشوق‌های صادراتی به مبلغ ۴هزار میلیارد ریال خبر داد و گفت: امیدواریم با تخصیص اعتبارات این بسته، مشکلات صادرکنندگان حل شود.

فرهاد نوری اظهار کرد: سازمان توسعه تجارت ایران بسته مشوق صادراتی را به تصویب دولت رساند و اکنون این بسته در مرحله تخصیص اعتبارات در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قرار دارد و امیدواریم تخصیص این اعتبارات هر چه سریع‌تر انجام شود. وی در خصوص مشکلات صادرکنندگان خاطرنشان کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صادرکنندگان ایران، ‌کوچکی آنهاست. شرکت‌های صادرکننده ما به علت کوچک بودن در بازاریابی، مبادلات تجاری، رفت و آمدهای تجاری و شرکت در نمایشگاه‌های خارجی محدودیت دارند. برای صادرکننده کوچک ما شرکت در نمایشگاهی که تنها هزینه رفت و آمد آن ۱۰۰ تا ۱۵۰میلیون است، میسر نیست. نوری در خصوص مشکلات صادرات که ناشی از بخش دولتی می‌شود، اظهار کرد: در بخش دولت به علت بروکراسی که وجود دارد، صادرکنندگان برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده خود دچار مشکل می‌شوند.


«خدمات» پس از 20 سال در سبد صادرات

در همین رابطه مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تجاری سازمان توسعه تجارت نیز با اشاره به افزایش سهم صادرات خدمات فنی و مهندسی، گفت: برای نخستین‌بار در دو دهه گذشته صادرات خدمات فنی و مهندسی جزو سبد صادراتی ما شده است و سهم آن افزایش یافته است. محمدرضا ایزدیان افزود: در گذشته حجم عمده‌یی از صادرات ما اختصاص به فرش، خشکبار و برخی اقلام سنتی بود اما به تازگی این روند تغییر کرده و صادرات محصولات با فناوری بالا و دانش‌بنیان افزایش یافته

است.

وی با بیان اینکه باید سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش‌هایی باشد که امکان صادرات محصولات آنها وجود دارد، اظهار داشت: باید سرمایه‌گذاری را به سمت واحدهای صادرات‌گرا هدایت کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه