کاهش یک سوم بدهی های وزارت نیرو

۱۳۹۵/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۷۱۸

گروه انرژی|

دومین روز از نمایشگاه صنعت برق ایران با بارش پاییزی شروع شد، روزی آفتابی را سپری کرد و پایانی بارانی داشت. هوای دلپذیری که کمتر ایامی در تهران دیده می‌شود، زمان خوبی بود تا تردد مسوولان برقی را به اتوبان چمران تسریع بخشد و در میان حلقه خبرنگاران، ناپدید شوند. معاون برق و انرژی وزارت نیرو که ازجمله بازدیدکنندگان روز گذشته نمایشگاه بود در جمع اصحاب رسانه به مسائلی چون پرداخت قریب به یک سوم از بدهی‌های وزارتخانه و پتانسیل 5 تا10 برابری ایران در صادرات خدمات فنی و مهندسی پرداخت. وی همچنین از نیاز 8 هزار میلیارد تومانی برای سرمایه‌گذاری در تولید سخن گفت. مهمان دیگر نمایشگاه معاون هماهنگی توزیع توانیر بود. وی که حامل خبرهای خوشی برای تجهیز زیرساخت‌های برقی کشور بود از اجرایی شدن طرح‌هایی چون طرح جامع پاسخگویی بار و اطلس آسیب‌پذیری برق ایران در آینده نزدیک خبر داد.

نمایشگاه صنعت برق میزبان مسوولان استانی نیز بود. مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران دو مشکل عمده شرکت‌های توزیع نیروی برق و راهکار اساسی برطرف کردن آن را تشریح کرد و گلایه‌یی از برق‌کشی‌های غیرقانونی در تهران کرد.

هوشنگ فلاحتیان، معاون برق و انرژی وزارت نیرو در حاشیه نمایشگاه شانزدهم و در جریان نشست تخصصی «محیط کسب و کار و صنعت برق در شرایط پساتحریم با رویکرد اقتصاد مقاومتی» اظهار داشت: خوشبختانه در عرصه تولید داخلی در صنعت برق بسیاری از انحصارات در حال شکسته شدن است و پیش‌بینی ما استمرار این رویه است.

وی افزود: این مساله تحت شرایطی هم می‌تواند برای صنعت برق فرصت باشد و هم تهدید؛ فرصت است چراکه باعث ارزان‌تر شدن و باکیفیت‌تر شدن محصولات تولیدشده می‌شود و تهدید است به شرطی که قابلیت صادرات پیدا نکند و صرفا برای تولید داخلی باشد.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری بدهی ما حدود 32 هزار میلیارد تومان بوده که خوشبختانه حدود 10 هزار میلیارد تومان آن تاکنون تسویه شده و بقیه آن مربوط به بدهی‌های بانکی، تولیدکنندگان داخلی و شرکت‌های تامین‌کننده تجهیزات است.

فلاحتیان تاکید کرد: پایایی و مانایی شرکت‌های خصوصی داخلی در بازار تولید، می‌تواند ضامن اقتصاد مقاومتی و تحقق آن در جامعه باشد.

وی درخصوص پتانسیل ایران در صادرات این صنعت گفت: در حال حاضر ما حدود 3 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه برق داریم که این میزان می‌تواند تا 5 برابر و حتی 10 برابر میزان کنونی برسد.

معاون برق و انرژی خاطرنشان کرد: رسیدن به چنین رقم‌هایی باعث اشتغال بیشتر، کاهش ریسک و توسعه تصاعدی صنعت برق می‌شود، بنابراین شرکت‌های خصوصی باید تمام تلاش و همت خود را در این زمینه به‌کار گیرند. وی تاکید کرد: وزارت نیرو نیز سعی خواهد کرد در حد امکانات خود؛ هم از نظر مالی و هم از نظر سیاست‌گذاری، شرکت‌های خصوصی فعال به‌ویژه در زمینه صادرات محصولات تولید داخل را کمک

کند.

وی در ادامه اظهار داشت: هم‌اکنون حدود 3 هزار میلیارد تومان هزینه سالانه بخش توزیع و 3 هزار میلیارد تومان هزینه خطوط انتقال است. فلاحتیان افزود: همچنین سالانه نیاز به متوسط 4 هزار مگاوات نیروگاه جدید در کشور است که اگر برای تولید هر یک هزار مگاوات حدود 2 هزار میلیارد تومان هزینه در نظر بگیریم، سالانه حدود 8 هزار میلیارد تومان نیز ‌باید در بخش تولید سرمایه‌گذاری کنیم. وی تاکید کرد: این در حالی است که شرکت‌های برق منطقه و توزیع ما سالانه به‌طور متوسط حدود 200 میلیارد تومان هزینه می‌کنند.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو خاطرنشان کرد: بنابراین تحول و تدوام پایایی صنعت برق، نیازمند جذب سرمایه‌گذاری خارجی و فعالیت بیش از پیش شرکت‌های خصوصی در عرصه‌های مختلف توزیع، تولید و انتقال است.

وی گفت: هر سال که نمایشگاه برق برگزار می‌شود شاهد نوآوری‌ها و خلاقیت‌های شرکت‌های ایرانی هستیم و باید با افتخار اعلام کرد ما در حال قدم برداشتن به سمت فناوری‌های «های‌تک» (Hightech) در عرصه صنعت برق هستیم. وی تصریح کرد: باید به وجود کسانی که با تمام کاستی‌های موجود دست به نوآوری می‌زنند و برای این کشور تامین‌کننده اشتغال بیشتر و برق پایدار هستند، افتخار کرد. فلاحتیان در پایان این نشست گفت: چرخه صادرات در کشور خیلی طولانی است و باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود.


اندر فواید کنترل‌های دیجیتال

نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در روز دوم برگزاری، همچنان محل رفت و آمد مسوولان این حوزه بود. یکی از آنان، محمودرضا حقی‌فام، معاون هماهنگی توزیع توانیر بود. وی در نشست خبری در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی برق گفت: در حال اجرای برنامه‌های مختلفی در حوزه برق کشور هستیم که از آن جمله در بخش مدیریت مصرف، اجرای طرح جامع پاسخگویی بار است که می‌توانیم سرمایه‌گذاری‌های عظیمی را در این خصوص انجام دهیم. وی اضافه کرد: در این طرح به سمت استفاده از منابع ذخیره بار حرکت کرده‌ایم؛ این سیستم باید در پست‌های توزیع مستقر شود. در حال طراحی سیستم ذخیره‌ساز در منازل نیز هستیم تا به تثبیت شبکه کمک کند.

این سیستم تا پیک سال آینده اجرایی خواهد شد، ضمن اینکه شرکت‌های خارجی مانند کره، آلمان و چند کشور دیگر آماده اجرای این طرح هستند اما ترجیح ما استفاده از شرکت‌های داخلی است.

وی اضافه کرد: در حوزه بهره‌برداری، طرحی در حال اجراست که اطلس آسیب‌پذیری برق ایران است. این طرح به صورت پایلوت در شمال کرمان و برای مقاوم‌سازی مقابل زلزله و حوادث طبیعی در دست اجراست.

حقی‌فام در ادامه با اشاره به کنتورهای هوشمند گفت: با نصب کنتورها دیجیتال و هوشمند، امکان بررسی همه فعالیت‌ها و پایش آن را فراهم می‌کند. در بخش بهره‌برداری نیز طرح افزایش ایمنی مردم و پرسنل اجرا می‌شود تا خسارت‌ها به حداقل برسد. وی ادامه داد: موضوع مهم دیگر بودجه‌ریزی و تخصیص آن برای شرکت‌های توزیع است که طبق برنامه، این بودجه با توجه به کارایی شرکت‌های توزیع در حوزه خودشان از آن بهره‌مند می‌شوند.

معاون هماهنگی توزیع توانیر همچنین گفت: یکی دیگر از برنامه‌های توانیر وارد کردن شرکت‌های توزیع در بورس انرژی است تا عملکرد مناسبی داشته باشند، ضمن اینکه جداسازی سیم‌داری از بازرگانی نیز در حال انجام است. حقی‌فام تصریح کرد: طرح اتوماسیون شبکه‌های توزیع هم تا 2 ماه آینده در سه شهر به صورت پایلوت آغاز می‌شود که شرکت‌های خارجی نیز خواهان اجرای آن بودند.


معضل برق‌دزدی در تهران

سیدعلی بربند، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران نیز مهمان نمایشگاه بود. وی در حاشیه برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق، با بیان اینکه حدود 3 درصد از تلفات شبکه‌های توزیع برق تهران مربوط به انشعاب‌های غیرمجاز است، با انتقاد از شرایط منطقه «مرتضی‌گرد» تهران که با استفاده از انشعاب‌های غیرمجاز، برق مورد نیاز خود را تامین می‌کنند، گفت: این منطقه از کنترل ما خارج شده و چنانچه مسوولان قضایی کمک کنند تا بخشی از هزینه مصرفی برق را از آنان دریافت کنیم، با محدودیت مصرف برق در این منطقه، بخشی از تلفات برق کاهش می‌یابد.

وی افزود: این منطقه چون دارای انشعاب مجاز نیست و خودسرانه و بی‌مهابا به مصرف برق می‌پردازد، پرداخت بخشی از هزینه‌ها می‌تواند در مصرف برق بیش از حد آنان محدودیت ایجاد کند.

بربند آنگاه به بحث DGها و CHP‌ها پرداخت و افزود: تاکنون بیش از 500 مگاوات مجوز نیروگاه DG و CHP صادر شده، ولی در تهران فقط 45 تا 46 مگاوات آن به مدار آمده است. وی علت این تاخیر را عدم همکاری بانک‌ها دانست و افزود: سرمایه‌گذار باید 20 درصد سرمایه را تامین کند و 80 درصد آن از طریق تسهیلات بانکی و صندوق توسعه تامین شود که در این راستا باید مسوولان امر مساعدت کنند تا در بحث واگذاری تسهیلات به سرمایه‌گذاران تسریع شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران با اشاره به اینکه احداث نیروگاه‌های مقیاس کوچک و CHP به‌جز تامین برق و آب گرم نیاز به شبکه نداشته و تولید برق و مصرف در کنار هم خواهند بود، گفت: این موضوع از نظر پدافند غیرعامل نیز بسیار مهم است و در زمان بروز حادثه به سرعت می‌توان به برق‌دار کردن مناطق

آسیب دیده پرداخت.

وی اضافه کرد: اگر در اعطای تسهیلات تسریع شود در مدت 3 تا 4 ماه می‌توانیم از 1000 مگاوات برق در اطراف محل سکونت خود برخوردار باشیم.

بربند آنگاه به دو مشکل اساسی که شرکت توزیع نیروی برق استان تهران با آن مواجه است، اشاره کرد و افزود: با سرمایه‌گذاری روی سامانه‌های روشنایی، کاهش شدت روشنایی در ساعات پایانی شب، هوشمند کردن شبکه‌های روشنایی و استفاده از لامپ‌های LED می‌توان تلفات شبکه‌های برق را به میزان قابل توجهی کاهش داد. وی آنگاه به ترانسفورماتورهای با عمر بیش از 40 تا 50 سال -که دارای تلفات بالایی هستند- اشاره کرد و افزود: چنانچه این ترانسفورماتورها با ترانسفورماتورهای جدید و کم‌تلفات تعویض شوند، می‌توانند بخش قابل توجهی از تلفات شبکه‌های توزیع برق را کاهش دهند.

بربند ابراز امیدواری کرد، با تعویض ترانسفورماتورهای جدید با ترانسفورماتورهای با طول عمر بالا و فرسوده و به‌روز کردن سامانه‌های روشنایی، بخش زیادی از مشکل کمبود انرژی کشور که به صورت تلفات هدر می‌رود کاهش یابد.

مشاهده صفحات روزنامه