توسعه و ضرورتهای زیستمحیطی
محمدصادق احدی|
معاون طرح ملی تغییر آب و هوا|
مقدمه:
این روزها به دلیل برگزاری بیست و دومین اجلاس سران اعضای متعهد به کنوانسیون تغییر آب و هوا و نیز اجرایی شدن توافقنامه پاریس در اوایل نوامبر به دلیل تصویب تعداد قابل توجهی از کشورها که شرایط اجرایی شدن این توافقنامه را مهیا کرده است، دولت جمهوری اسلامی ایران نیز پس از امضای توافقنامه در اردیبهشت ماه امسال، شرایط اجرایی شدن آن را از ارسال لایحه تصویب توافقنامه پاریس و تایید آن توسط مجلس محترم شورای اسلامی آغار کرده است اما به دلیل تصویب آن توسط مجلس و ارسال آن به شورای محترم نگهبان برای تایید متاسفانه یک جریانی در کشور به مخالفت با این توافقنامه زیست محیطی براساس استدلالهای غیرواقعی پرداخته است. هدف این نگارنده با توجه به تجربه بیش از 18سال در ابعاد فنی و مدیریتی تهیه گزارشات ملی اول، دوم و سوم تغییر آب و هوای کشور و نیز مباحث حقوقی کنوانسیون تغییر آب و هوا و توافقنامههای ذیل آن، ارائه اطلاعات مبتنی بر آمار و ارقام و تحلیلهای کارشناسی به منظور شفافسازی در شناسایی منافع و مضار ناشی از الحاق به توافقنامه پاریس است. در روزهای اخیر در مناظرههای
تلویزیونی و نیز برخی از خبرگزاریهای سوالات با یک سری پاسخهای غیرکارشناسی مطرح شده که در اینجا سعی شده است به این سوالات پاسخی کارشناسی به منظور تنویر افکار عمومی داده شود. این موارد عبارتند از:
*حجم تعهدات ایران در توافقنامه پاریس چقدر است و آیا این تعهدات جلو رشد و توسعه صنعتی کشور را خواهد گرفت؟
*در صورت عدم پایبندی به این تعهدات، آیا تحریمهایی حتی سختتر از تحریمهای هستهیی گریبانگیر کشور خواهد شد.
*آیا کاهش انتشار گازهای گلخانهیی تاثیری بر کاهش انتشار آلایندههای هوا در مناطق شهری و بهبود کیفیت هوا دارد؟
*آیا تعهدات کاهش انتشار ایران تحت توافقنامه پاریس همسو با سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری درخصوص اصلاح الگوی مصرف و اقتصاد مقاومتی و سایر برنامههای توسعه کشور است؟
1- حجم تعهدات کاهش انتشار ایران در توافقنامه پاریس چقدر است و آیا این تعهدات جلو رشد و توسعه صنعتی کشور را خواهد گرفت؟
اولا هیج تعهد الزامآور در توافقنامه پاریس درخصوص کاهش انتشار گازهای گلخانهیی چه برای کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته وجود ندارد بلکه تعهدات به صورت داوطلبانه است. ثانیا مسوولیت کاهش انتشار کشورهای درحال توسعه به صورت مشارکت بوده و برای کشورهای توسعه یافته به صورت تعهد است. ثالثا براساس اهداف مشارکت ملی معین دولت جمهوری اسلامی ایران براساس پتانسیل داخلی باید در سال 2030 (انتهای برنامه هشتم توسعه-1409) میزان انتشار گازهای گلخانهیی کشور 4درصد کمتر از سطح انتشار در سناریو ادامه وضع موجود باشد و در صورت رفع کامل تحریمها و کمکهای مالی و فنی، این مشارکت به 12درصد قابل افزایش است.
برای تدوین اهداف مشارکت ملی معین، ابتدا میزان انتشار گازهای گلخانهیی براساس برنامههای توسعه کشور با نرخ رشد اقتصادی 8درصد در برنامه ششم و 6 درصد در برنامههای هفتم و هشتم پیشبینی شد سپس برنامههای توسعهیی کشور در زمینه بهینهسازی مصرف انرژی، افزایش راندمان نیروگاهها، توسعه انرژیهای تجدیدپذیر، افزایش گاز طبیعی در سبد سوخت کشور، گسترش حمل و نقل عمومی، ریلی و نوسازی ناوگان حمل و نقل، جمعآوری گازهای همراه و ارسالی به فلر، بهینهسازی مصرف انرژی در واحدهای مسکونی و تجاری براساس ظرفیتهای موجود کشور از دستگاههای مختلف جمعآوری و اثر آن بر کاهش انتشار برآورد شد. ضمنا از دستگاهها در خواست شده بود که علاوه بر اقدامات جاری، پتانسیلهای کاهش انتشار مازاد در صورت در دست بودن منابع مالی را نیز اعلام کنند.
نتایج مطالعات نشان میدهد که براساس برنامههای مدون دستگاهها پتانسیل کاهش انتشار کشور حدود 18درصد و با اجرای اقدامات مازاد 25درصد در سال 2030(1409) نسبت به سناریو وضع موجود است. بنابراین تعهدات مندرج در اهداف مشارکت ملی معین کشور
یک چهارم پتانسیل موجود در اقدامات دستگاهها در سالهای آتی است.
بنابراین اجرای تعهدات کاهش انتشار تحت توافقنامه پاریس نه تنها مانع رشد و توسعه صنعتی کشور نمیشود بلکه منافع بسیاری برای کشور دارد که کسری از آنها عبارتند از:
*خروج از انزوا از طریق دیپلماسی زیست محیطی و مشارکت فعال در شکلگیری کنوانسیونهای بینالمللی زیست محیطی و دفاع از منافع ملی کشور
*جلوگیری از فرصت سوزی اقدامات داوطلبانه زیست محیطی انجام شده و درحال انجام در کشور نظیر توسعه حمل و نقل عمومی، گسترش استفاده از گاز طبیعی، بهبود راندمان نیروگاههای کشور، بهبود استاندارد خودروهای تولیدی کشور از طریق ثبت در مجامع بینالمللی
*استفاده از پتانسیلهای مالی و فنی موجود و انتقال دانش فنی تحت کنوانسیونهای بینالمللی زیست محیطی
*کاهش آلایندههای زیست محیطی در محیطهای شهری از طریق کاهش مصرف انرژی در بخش حمل و نقل، واحدهای مسکونی و تجاری و واحدهای صنعتی و نیروگاهی نزدیک مناطق شهری
*استفاده پایدار از منابع انرژی و حفظ آن برای نسلهای آتی از طریق اجرای اقدامات بهره وری انرژی و توسعه انرژیهای تجدیدپذیر و استفاده از منابع آزاد شده از این محل در سایر برنامههای توسعه کشور
اجرای اقدامات کاهش انتشار نه تنها مانع توسعه کشور نیست بلکه به دلیل افزایش منابع درآمدی کشور از طریق آزادسازی سرمایهگذاریهای لازم جهت برآورد تقاضای فرآیند داخلی و نیز صادرات منابع انرژی صرفهجویی شده، راه را بر توسعه بیشتر کشور و ایجاد رفاه، اشتغال و امنیت باز مینماید. بلکه عدم اجرای اقدامات کاهش انتشار که مهمترین ان بهینهسازی مصرف انرژی است نه تنها کمکی برای توسعه اقتصادی کشور نداشته بلکه به عنوان یک چالش اساسی پیش روی برنامههای توسعه اقتصادی کشوری است که عمده اقتصادش بر محور نفت و سوختهای هیدروکربوری میچرخد چراکه با این الگوی مصرف انرژی در سالهای آتی عمده نفت خام تولیدی به مصرف داخل خواهد رسید و عملا نفتی برای صادرات باقی نخواهد ماند.
4 درصد تعهد کاهش انتشار کشور تحت توافقنامه پاریس در سال 2030 (1409) حدود 71میلیون تن کاهش انتشار دی اکسید کربن است که به راحتی تنها با اجرای چند سیاست زیر مهیا میشود. این موارد عبارتند از:
*انتشار دی اکسید کربن ناشی از احتراق گازهای همراه و گازهای مشعل حدود 43میلیون تن دی اکسید کربن در سال است که 70درصد آن از نظر فنی و اقتصادی توجیهپذیر است. تنها با اجرای این سیاست میتوان 30میلیون تن در سال از انتشار گازهای گلخانهیی پیشگیری کرد.
*کاهش انتشارات فرار شبکه انتقال و توزیع گاز میتواند 30میلیون تن در سال کاهش انتشار گازهای گلخانهیی را به همراه داشته باشد.
*افزایش راندمان متوسط نیروگاههای کشور از 38درصد کنونی به 46درصد در سال 1409، کاهش تلفات انتقال شبکه برق از 18درصد کنونی به 13درصد در سال 1409 و نیز افزایش سهم تجدید پذیرها و هستهیی در شبکه برق (3000مگاوات) میتواند منجر به کاهش انتشار سالانه 54 میلیون معادل دی اکسید کربن در سال شود. (لازم به ذکر است از 10پروژه مکانیسم توسعه پاک ثبت شده و درحال ثبت در بخش تولید نیرو در سازمان ملل، سالانه حدود 10.2میلیون تن کاهش انتشار دی اکسید کربن صورت میگیرد.)
بنابراین دیده میشود تنها اجرای پنج اقدام کاهش انتشار در سه بخش گازهای همراه، خطوط انتقال و توزیع گاز و بخش نیرو میتوان حدود 115میلیون تن در سال که دو برابر بیشتر از تعهد داوطلبانه جمهوری اسلامی ایران تحت توافقنامه پاریس است، کاهش انتشار به همراه دارد. موضوعی که جای سوال است این است که اولا اجرای این اقدامات به عنوان تعهدات کاهش انتشار مانع توسعه اقتصادی کشور است یا عدم اجرای آنها؟ ثانیا این اقدامات خود به خود چه ما توافقنامه پاریس را تصویب کنیم و چه تصویب نکنیم جزو برنامههای اجرایی دولت تحت سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری درخصوص اصلاح الگویی مصرف و قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی (1770) است لذا این سوال مطرح میشود که حضور فعال در عرضههای بینالمللی و ارائه دستاوردهای جمهوری اسلامی در حوزه اصلاح الگوی مصرف انرژی و حفظ محیط زیست به منظور استفاده از پتانسیلهای بینالمللی موجود تحت کنوانسیون تعییر آب و هوا و توافقنامههای ذیل آن کجا و چگونه با منافع ملی در تغایر است و چگونه جلو رشد اقتصادی کشور را میگیرد؟
2- در صورت عدم پایبندی به این تعهدات، آیا تحریمهایی حتی سختتر از تحریمهای هستهیی گریبانگیر کشور خواهد شد.
اولا این تعهدات داوطلبانه و غیرالزام آور برای تمام کشورهای دنیا ازجمله ایران است. لذا در حقوق بینالملل نمیتوان براساس مشارکت داوطلبانه غیرالزامآور، تحریمهای شورای امنیت را برای کشوری وضع کرد. ضمنا در هیچ یک از مفاد توافقنامه پاریس اشارهیی بر رژیم حقوقی برای کشورهای غیرپایبند به تعهدات نشده است. ثانیا در صورت احتمال ایجاد و اعمال تحریمها در آینده، ابتدا باید این رژیم حقوقی آن در اجلاسهای سالانه کنوانسیون تصمیمسازی شود. تنها در صورت تصویب توافقنامه پاریس توسط دولت، هیات ایرانی اجازه حضور در اجلاسهای توافقنامه و اعمال نظر را خواهد داشت لذا تصویب توافقنامه پاریس از منظر آسیبهای ناشی از حقوق بینالملل نه تنها به ضرر کشور نیست بلکه عدم تصویب آن فرصت حضور در اجلاسهای توافقنامه پاریس و دفاع از مواضع و منافع جمهوری اسلامی ایران را خواهد گرفت. عدم تصویب توافقنامه و اتخاذ موضع تدافعی و انفعالی نه تنها کمکی به منافع ملی ندارد بلکه باعث انزوای بیشتر کشور در عرصههای بینالمللی خواهد شد. از طرف دیگر در صورت تصویب چنین رویهیی ایران یا
هر کشور دیگر میتواند براساس ماده 25توافقنامه خروج خود از توافقنامه پاریس را به سازمان ملل اعلام کند.
ضمنا ذکر این نکته ضروری است که تعهدات کاهش انتشار کشورهای توسعه یافته بسیار سختگیرانهتر از اهداف مشارکت کشورهای درحال توسعه است و در صورت اعمال چنین رویهیی کشورهای توسعه یافته آسیب پذیرتر از کشورهای درحال توسعه است چراکه اهداف مشارکت کشورهای درحال توسعه نسبی بوده و تنها باید روند رشد انتشار را کم کنند (اجازه افزایش انتشار در اثر برنامههای توسعه را دارند) در صورتی که کشورهای توسعه یافته باید میزان انتشار مطلق خود را کم کنند.
ضمنا کشورهای توسعه یافته علاوه بر تعهدات کاهش انتشار متعهد هستند، هزینههای اقدامات کاهش انتشار و سازگاری در کشورهای درحال توسعه را به میزان 100میلیارد دلار در سال تامین مالی کرده و اقدامات لازم در توسعه ظرفیت و نیز انتقال تکنولوژی برای کاهش آثار سوءتغییر اقلیم در کشورهای درحال توسعه را به انجام برسانند.
3- آیا کاهش انتشار گازهای گلخانهیی تاثیری بر کاهش انتشار آلایندههای هوا در مناطق شهری و بهبود کیفیت هوا دارد؟
با توجه به اینکه از یک سو بیش از 80 درصد انتشار دی اکسید کربن کشور ناشی از احتراق سوخت است و در بخش احتراق سوخت بیش از نیمی از انتشار در واحدهای مسکونی، تجاری، حمل و نقل و واحدهای صنعتی و نیروگاهی مجاور مناطق مسکونی اتفاق میافتد، از سوی دیگر کاهش انتشار هر واحد دی اکسید کربن در بخش انرژی در واقع متناظر با کاهش مقدار معینی از احتراق سوخت در اثر بهینهسازی و افزایش کارایی واحدهای احتراقی است، لذا مقادیر معتنابهی اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد و ذرات معلق در اثر عدم احتراق سوخت کاهش خواهد یافت. شاخصها نشان میدهد که به ازای کاهش هر تن دی اکسید کربن در اثر عدم احتراق گازوییل در بخش خانگی، 97/0کیلوگرم اکسیدهای نیتروژن، 1/6 کیلوگرم اکسیدهای گوگرد و 75/0کیلوگرم ذرات معلق و 21/0کیلوگرم مونوکسید کربن کاهش
خواهد یافت.
4- آیا تعهدات کاهش انتشار ایران تحت توافق نامه پاریس همسو با سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری درخصوص اصلاح الگوی مصرف و اقتصاد مقاومتی و سایر برنامههای توسعه کشور است؟
با توجه به اینکه بیش از 80 درصد انتشار گازهای گلخانهیی کشور در بخش انرژی و احتراق سوخت صورت میگیرد لذا عمده سیاستهای کاهش انتشار نیز معطوف به اجرای اقدامات بهینهسازی و افرایش کارآیی انرژی در سیستمهای احتراقی و نیز جلوگیری از هدر روی نهادهها و منابع انرژی دربخشهای مختلف و استفاده بهینه و پایدار از منابع انرژی کشور از طریق جمعآوری گازهای همراه و ارسالی به فلر، کاهش نشتی در سیستمهای انتقال و توزیع گاز و کاهش تلفات خطوط انتقال برق به دست خواهد آمد که همگی برگرفته از سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در اصلاح الگوی مصرف و نیز اقتصاد مقاومتی به خصوص در بهرهبرداری صیانتی از منابع نفت و گاز کشور است.
براساس قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، دولت باید اقدامات لازم در کاهش شدت مصرف انرژی به دو سوم در انتهای برنامه پنجم و نصف در انتهای برنامه ششم را به انجام رساند. در تدوین اهداف مشارکت ملی معین دولت جمهوری اسلامی ایران جهت ارائه به دبیرخانه کنوانسیون، این استراتژی به منظور شناسایی پتانسیل کاهش انتشار براساس راهبردهای کشور با فرض اینکه یک تاخیر 10ساله در حصول به اهداف آن به وجود آید در مدل وارد شد، نتایج نشان میدهد که اگر شدت انرژی در کشور در انتهای برنامه هشتم(1409) به نصف کاهش یابد، میزان انتشار گازهای گلخانهیی کشور در بخش انرژی 54 درصد کمتر از انتشار سناریوی ادامه وضع موجود خواهد بود بنابراین دیده میشود که تعهدات داوطلبانه کشور در اهداف مشارکت ملی معین تنها 4درصد از پتانسیل 54 درصد کاهش انتشار موجود براساس سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در اصلاح الگوی مصرف است. لذا مشارکت داوطلبانه ایران تحت توافقنامه پاریس نه تنها در تغایر با سیاستهای ابلاغی نیست بلکه برگرفته از آن بوده و چه بسا به دلیل بینالمللی بودن آن بتواند همافزایی بیشتری بر اجرای آنها در کشور ایجاد کند.