اخبار
ثبت چهره در حال تغییر یک کهکشان توسط «هابل»
یوپیآی تلسکوپ فضایی هابل به تازگی تصویری از یک کهکشان در حال تغییر را ثبت کرده که دو هویت آن با هم در یکجا شکار کرده است.
کهکشان NGC 4388 یکی از 1300 کهکشان در خوشه دوشیزه است که در فاصله 59میلیون سال نوری از زمین قرار گرفته و در صورت فلکی دوشیزه و گیسو قرار گرفته است. همانطور که در تصویر جدید هابل مشخص است، این کهکشان از ویژگی هر دو کهکشان بیضوی و مارپیچی برخوردار است. NGC 4388 به عنوان یک کهکشان مارپیچی ثبت شده اما دامنههای نرم و بدون شکل آن شبیه یک کهکشان بیضوی است.
طبقهبندی این کهکشان در گروه مارپیچیها با توجه به دو بازوی مارپیچی متقارن آن انجام شده که از مرکز گوی مانند NGC 4388 به بیرون کشیده شدهاند. در داخل ابرهای تیره غبار اطراف بازوها، پرتوهایی به رنگ آبی روشن دیده میشود که نشانگر تولد ستارگان جوان است. دانشمندان بر این باورند که هویت دوتایی این کهکشان در نتیجه موقعیت آن در داخل یک خوشه شلوغ کهکشانی اتفاق افتاده که در آن، کهکشانها با هم برخورد کرده، داغ میشوند و به شیوههای گوناگون بر هم تاثیر میگذارند.
ساخت روباتی با قابلیت تغییر شکل
پاپ ساینس دانشمندان موفق به ساخت روباتی شدند که اشکال متفاوتی به خود می گیرد. محققان دانشگاه MIT روباتی بسیار حساس به نام ChainFORM ساختهاند که قابلیت تغییر شکل دارد و به دلیل حساسیت زیاد و قابلیت تحریک به هرآنچه کاربر نیاز داشته باشد، تبدیل میشود. روبات ChainFORM درحقیقت تعدادی بلوک با قابلیت اتصال به یکدیگر است. هریک از بلوکها سیستم ردیابی حس و موتور خود را دارند.
البته ChainFORM نخستین روباتی نیست که از روباتهای کوچکتر تشکیل شده است. چنین روباتهایی قابلیت بسیار بهتر و کارآیی متنوعتری نسبت به ماشینهای بزرگ دارند. این روبات که شبیه کرم شبتاب است را میتوان تغییر شکل داده و آن را به شکل عنکبوت دوباره به هم چسباند.
شکسته شدن انحصار در بازار آیتی
زومیت دیگر زمان یکهتازی چند کمپانی انگشتشمار در عرصه تکنولوژی به پایان رسیده و رفته رفته تولیدکنندگان بیشتری درصد قابل توجهی از فروش بازار را به دست میگیرند. از جمله دلایل این تغییر و تحول را میتوان از انحصار خارج شدن برخی تکنولوژیهای روز اعم از ساخت گوشی هوشمند، تبلت، نوتبوک و لپتاپ دانست که سبب شده شرکتهای بیشتری توان ساخت آنها را کسب کنند. از جمله برندهایی که امروز شاهد عرضه محصولات دیجیتال توانمندی از سوی آن هستیم، «آیلایف» تحت پشتیبانی شرکت سازگار ارقام است که محصولات قابل توجهی را به بازار موبایل، تبلت و نوتبوک عرضه کرده است. رادمنش در این باره گفت: این برند در حدود 3.5 سال فعال است و بسیاری آن را با عنوان یک برند چینی میشناسند اما این برند در بازار خاورمیانه با بزرگترین مارکتها و فروشگاههای آنلاین همکاری داشته و نتایج خوبی را به دست آورده است. طبق اعلام موسسه IDC توانستهایم وارد چرخه بزرگان بشویم و در انتهای سهماهه چهارم ۲۰۱۶ در حدود ۵۸ هزار تبلت در کشور امارات به فروش برسانیم. در کشوری چون کویت با ۲۰هزار فروش دوم هستیم، در قطر با ۱۵هزار رتبه سوم را داشته و در عربستان مقام پنجم
برای ماست. این برند وارد بازار نوتبوکها هم شده که دستگاههایی با مشخصات پایین هستند که طبق اعلام IDC ما ۱۵هزار لپتاپ در امارات فروختیم که پس از ۵ برند بزرگ دنیا در رتبه ششم قرار گرفتیم. همین آمار رتبه پنجم در کویت و سوم در قطر است.
هکرها برای حملات تحت وب جایزه میدهند
بیبیسی یک گروه هکری ترکیهیی حملات تحت وب را به یک بازی جذاب مبدل کرده و به افرادی که بتوانند با موفقیت به حملات مد نظر این گروه حمله کنند، جایزه میدهد. هکرهای یاد شده بر اساس میزان موفقیت حملات و تعداد سایتهای هک شده امتیازهایی هم دریافت میکنند و این امتیازها روی صفحه نمایش مجازی نصب میشود و در صورت بالارفتن این امتیازات به افراد موفق ابزار هکری رایگان هم اهدا میشود.
تمام وبسایتهای هدف حمله توسط سازمانهای مخالف دولت ترکیه اداره میشوند. نخستین بار یک شرکت امنیتی به نام Forcepoint موفق به شناسایی سایتی شد که امتیازدهی و اعطای جایزه بابت حملات یاد شده را پیشنهاد داده بود.
این سایت که Surface Defence نام دارد از طریق شبکه تاریک وب موسوم به Tor اداره میشود و به هکرها امکان میدهد به یک ابزار حمله تحت وب موسوم به Sledgehammer دسترسی پیدا کنند. Sledgehammer با بمباران کردن سایتها از طریق ارسال حجم زیادی از داده به آنها - روشی موسوم به Distributed Denial of Service - آنها را بهطور کامل از دسترس خارج میکند. تا به حال گروههای هکری زیادی از نقاط مختلف ترکیه در این رقابت شرکت کردهاند و برترین گروه هکری شرکتکننده موفق به کسب 450 امتیاز شده است.