انتقاد تند قرارگاه خاتم از دولت
گروه راه و شهرسازی سارا حامدی
عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا از حسن روحانی رییسجمهور خواست قرارداد کشتیرانی با شرکت کرهیی برای ساخت 10فروند کشتی را لغو کند. به اعتقاد عبداللهی، امضای این قرارداد، خیانت به کشور است. وی در عین حال، ضمن انتقاد از روند ساخت آزاد راه تهران-شمال، از آمادگی این قرارگاه برای سرمایهگذاری 60درصدی در این آزادراه خبر داد.
عبداللهی با اشاره به قرارداد اخیر کشتیرانی جمهوری اسلامی با هیوندایی کره برای ساخت کشتی اظهار کرد: رییسجمهور دستور عاجل لغو این قرارداد را بدهد، صدرا آماده است این 10کشتی را با فاینانس ٨5درصد و سهم 15درصدی دولت بسازد.
وی افزود: کرهییها ٨سال پیش هم میلیاردها دلار ما را گرفتند و برای ساخت کشتی کاری نکردند. عبداللهی با اشاره به ظرفیتهای شرکت صدرا گفت: 22سال پیش بزرگترین جکآپ توسط صدرا ساخته شد، همچنین صدرا، کشتی آفراماکس با 113هزار تن ظرفیت را 22ماهه ساخت. وی در بخشی از سخنان خود گفت: اینکه به ظرفیت داخل توجه نمیشود خود خیانت است. 8سال پیش هم ما 215میلیون دلار برای ساخت کشتی به کرهییها دادیم و آنها کاری پیش نبردند. وقتی من خبر این قرارداد را شنیدم خواب از چشمم پرید و اعلام کردم این خود خیانت به کشور است. وی اظهار کرد: لازمه کار این است که رییسجمهور دستور عاجلانه لغو این قرارداد را صادر کند. عبادالله عبداللهی اضافه کرد: قرارگاه خاتم و صدرا آماده است 10فروند کشتی با مشخصات تعیین شده را در قالب EPCF به صورت فاینانس 85 و سهم 15درصدی دولت بسازد. این قرارداد بیتوجهی به وضعیت داخل است و باید حذف شود.
فعالیت جدی خاتمالانبیا در جادهسازی
وی جادهسازی را از دیگر حوزههای فعالیت قرارگاه خاتم معرفی کرد و گفت: 50درصد آزادراههای موجود در کشور را قرارگاه ساخته یا میسازد که فعلا سه پروژه آزادراهی با سرمایهگذاری قرارگاه اجرا میشود. فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا گفت: در آزادراه کمربندی جنوبی تهران از آبیک تا چرمشهر به طول 160کیلومتر پروژه را امسال آغاز کردیم، این مسیر آزادراهی رینگ دوم تهران است و مزایای زیستمحیطی دارد و با اتصال غرب و شمال غرب به جنوب و شرق کشور ترافیک آذربایجانهای شرقی و غربی، قزوین، زنجان و کرج را به تهران کاهش میدهد.
وی ادامه داد: کل قطعات آزادراه کنار گذر جنوبی تهران شامل 4قطعه است که همه فعال است؛ دو هزار دستگاه ماشینآلات در این پروژه فعالیت میکند. فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا گفت: استفاده از کمربندی جنوبی تهران موجب شده تا علاوه بر بحث زیستمحیطی و صرفهجویی در مصرف سوخت از زمان سفر کامیونهای باری 2 ساعت و از زمان سفر ماشینهای مسافری یک ساعت و نیم کاسته شود. عبداللهی افزود: قطعه چهارم این آزادراه از چرمشهر به اتوبان قم آسفالت شده و ابتدای سال آینده افتتاح میشود و کل مسیر آزادراه کنار گذر جنوبی تهران کمتر از 4سال آینده تکمیل خواهد شد. وی همچنین با اشاره به افتتاح بندر شهید بهشتی چابهار تا پایان سال جاری گفت: پروژه توسعه بندر شهید بهشتی چابهار جزو پروژههایی است که باید تا پایان امسال به پایان میرسید.
آمادگی ساخت آزادراه تهران - شمال در 4 سال
عبادالله عبداللهی در پاسخ به سوال «تعادل» مبنی بر اینکه چرا قرارگاه در مناقصه قطعه دوم آزادراه تهران-شمال شرکت نکرد نیز گفت: در دولت دهم قرارداد ترک تشریفات در این پروژه به قرارگاه ابلاغ شد و ما 4مجموعه بزرگ خود را انجام و مستقر کردیم.
وی ادامه داد: وعده دادیم که در زمان 3 یا 4سال پروژه آزادراه تهران- شمال را به سرانجام برسانیم اما دولت همراهی نکرد و این آزادراه 24ساله هنوز تکمیل نشده است.
فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا تصریح کرد: به دولت اعلام کردیم که آمادگی داریم به صورت کنسرسیوم در این پروژه حضور یابیم اما آنها موافقت نکردند، حتی پیشنهاد مشارکت 60درصدی در این پروژه دادیم اما دوستان از ما دعوت نکردند. وی گفت: البته آنها پکیج کوچک برای مناقصه معرفی کردند که زیر 100میلیارد تومان بود ما اعلام کردیم که پکیج کامل آزادراه را ارائه دهید تا قرارگاه در مناقصه شرکت کند. وی یادآور شد: امروز هم اعلام میکنیم آمادگی 60درصد سرمایهگذاری به صورت کنسرسیوم در آزادراه تهران -شمال داریم. عبداللهی تاکید کرد: من همان زمان نیز اعلام کردم که خبر مناقصه در روز آخر به ما رسید و ما زمان آن را نداشتیم تا در این مناقصه شرکت کنیم.
درآمد تکمیل پروژههای نیمهتمام
وی گفت: در حال حاضر حدود 550هزار میلیارد تومان پروژه نیمهتمام داریم و اگر دولت سالانه 50هزار میلیارد تومان هم به پروژههای عمرانی اختصاص دهد تکمیل آنها 11سال زمان میبرد.
وی افزود: قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا سهم خود را شامل 65پروژه احصا کرد که با احتساب هزینه تملک اراضی، مشاور، پیمانکار و غیره 126هزار میلیارد تومان در آن هزینه شده است و این پروژهها حدود 85درصد بهطور متوسط پیشرفت فیزیکی دارد که شامل 55پروژه عمرانی و 10پروژه نفتی است.
وی ادامه داد: امسال همه 55پروژه عمرانی را تکمیل میکنیم و در صورت تامین اعتبار پروژههای نفتی هم ظرف دو سال اجرا میشود و عایدی سالانه 140هزار میلیارد تومانی برای کشور دارد.
لزوم تامین مالی پروژهها توسط دولت
وی همچنین درخصوص زمان تکمیل پروژه خطآهن چابهار-زاهدان گفت: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار اهمیت ویژه و استراتژیکی دارد و تا پایان سال تکمیل میشود. وی ادامه داد: 8مجموعه در آنجا مشغول فعالیت هستند اما دولت باید تامین اعتبار مناسب داشته باشد. وی طول خطآهن چابهار- زاهدان را 610کیلومتر عنوان کرد و گفت: بخش عظیمی از زیرسازی این پروژه انجام شده است، اما برای تامین مالی میتوان از ظرفیت داخل در قالب اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی استفاده کرد قطعا بندر چابهار وقتی مصداق مییابد که خطآهن به آن متصل شود.
فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا بیان کرد: محرومیتزدایی را در شعاع 70کیلومتر پروژههای خود اجرا میکنیم مثلا مدرسه، مسجد، راه و پروژههای آبرسانی را در مناطق محروم اجرا میکنیم.
وی یادآور شد: تاکنون قرارگاه خاتم بیش از 7500پروژه کوچک و بزرگ در مناطق محروم اجرا کرده است.
عبداللهی با اشاره به بحث تحریمها و تنگناهای مالی در داخل کشور تصریح کرد: من به عنوان یک فرد اجرایی با قاطعیت میگویم که اگر در کشور همت و انگیزه خدایی و بسیجی باشد، میتوانیم با استفاده از ظرفیتهای داخل کشور تمام مشکلات ایجاد شده را حل کنیم و درصد بیکاری را نیز کاهش دهیم.
فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا ادامه داد: منکر مشکلاتی که تحریمها در داخل کشور ایجاد کرده است، نمیشوم اما مشکل بزرگتر از تحریمهای بینالمللی، تحریمهایی است که در داخل کشور وجود دارد؛ درواقع متاسفانه باید بگویم که ما در داخل کشور هم دچار خودتحریمی هستیم که البته بسیار دردآورتر از تحریمهای بینالمللی است. فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا با اشاره به اینکه این قرارگاه موفق شده بدهیهای خود را به پیمانکاران پرداخت کند، تصریح کرد: ما در قرارگاه خاتمالانبیا توانستیم بسیاری از بدهیهای خود را به پیمانکاران پرداخت کنیم و از این بابت مبلغ بسیار زیادی از دولت طلب داریم که عدد درشتی است و دولت نیز تاکنون مبلغی به ما پرداخت نکرده است.
عبداللهی تصریح کرد: قرارگاه خاتمالانبیا مجموعه خصوصی نیست و تنها به عنوان پیشرو در اجرا و به ثمر رساندن پروژههای عمرانی در کشور فعالیت میکند.
وی افزود: قرارگاه خاتمالانبیا بهعنوان یک مجری آمادگی این را دارد تا به پروژه کریدور ریلی شمالغرب-غرب و غرب به جنوب که یکی از بزرگترین پروژههای سرنوشتساز در ایران است، وارد شود و آن را تکمیل کرده و به بهرهبرداری برساند.
فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا تصریح کرد: ما در قرارگاه خاتمالانبیا توانایی آن را داریم که 25 تا 30درصد در این پروژه سرمایهگذاری کنیم. عبداللهی ادامه داد: همچنین از آنجا که فرودگاه بینالمللی امام(ره) شایسته نام امام(ره) و ایران نیست قرارگاه خاتمالانبیا آمادگی آن را دارد تا در توسعه این فرودگاه نیز به وزارت راه کمک کند. فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا با تاکید بر اینکه قرارگاه در هیچ کار بازرگانی و مالی دخالت ندارد، گفت: ما در قرارگاه خاتمالانبیا بنگاهداری نمیکنیم بلکه درواقع ما مجری پروژههای بزرگ در کشور هستیم.