پرواز بویینگ از دیوار تحریم‌ها

۱۳۹۵/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۷۵۹

گروه راه و شهرسازی

سرانجام قرارداد خرید ۸۰ فروند هواپیما توسط ایران‌ایر از بویینگ دیروز در حضور عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران امضا شد. بر اساس این قرارداد، قرار است 80 فروند هواپیمای بویینگ از سال 2018 و در یک بازه‌ زمانی ۱۰ ساله به ایران‌ایر (هما) تحویل داده شود. ارزش این قرار داد 16 میلیارد و 600 میلیون دلار گزارش شده است.

قرارداد معامله هواپیما میان ایران‌ایر و بویینگ دیروز در شرایطی امضا شد که برجام (برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و گروه 1+5) در آستانه یک سالگی خود قرار دارد و طی ماه‌های اخیر نیز به واسطه سخنان دونالد ترامپ، رییس‌جمهور منتخب امریکا در زمان رقابت‌های انتخاباتی خود علیه برجام، همچنین مصوبه کنگره امریکا مبنی بر تمدید قانون تحریم‌آمیز ایسا (داماتوی سابق) تا حدودی تضعیف شده بود، اما قرارداد هوایی ایران و بویینگ، ناب بودن و درخشش برجام را بار دیگر به رخ مخالفانش کشید تا برای نخستین‌بار پس از انقلاب، ایران و امریکا دومین توافق خود طی یک سال گذشته را رقم زنند. امریکا در پی تسخیر سفارت خود در تهران، برای نخستین‌بار پس از انقلاب، مجموعه‌یی از تحریم‌ها ازجمله تحریم فروش هواپیما را مورد اجرا گذاشت، اما ساختمان این تحریم‌ها و تحریم‌های بعدی امریکا که طی سال‌های 1390 و 1392 به اوج خود رسیدند، با توافق ایران و 1+5 در قالب برجام ترک برداشت. به گزارش «تعادل»، مهرماه امسال بود که اوفک مجوز فروش هواپیما به ایران را ابتدا به کنسرسیوم ایرباس، سپس به شرکت هواپیماسازی بویینگ داد تا ایران بتواند بر اساس این مجوزهای صادر شده به صورت غیرنقدی و لیزینگی از بویینگ و ایرباس هواپیما بخرد. بر اساس قرارداد امضا شده بین ایران و بویینگ، 80فروند هواپیما که شامل 50 هواپیمای 737 ماکس و 30 فروند هواپیمای پهن پیکر 300-777 و ایکس 666- 777 به ارزش 16 میلیارد و 600 میلیون دلار در یک دوره 10 ساله توسط بویینگ به ایران تحویل داده شود. از سوی دیگر شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و بویینگ در حالی برای امضای سند همکاری به توافق رسیدند که تا پیش از آن بسیاری از کارشناسان و رسانه‌های داخلی و خارجی اعلام می‌کردند که ممکن است این قرارداد تا پایان ریاست‌جمهوری باراک اوباما امضا نشده و حتی احتمال می‌دادند با روی کار آمدن دونالد ترامپ به‌عنوان رییس‌جمهوری ایالات‌متحده امریکا قرارداد خرید از بویینگ نیز تحت تاثیر قرار گرفته و امضای آن به تعلیق بیفتد.

بر اساس قرارداد منتشر شده بین ایران‌ایر و شرکت بویینگ تعداد 15 فروند هواپیمای بویینگ 300-777 تا سال 2020 و مابقی هواپیماها نیز در دوره زمانی بین سال‌های 2021 تا 2028 به ایران تحویل داده شود.


روز تاریخی برای صنعت هوانوردی ایران

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نیز در مراسم امضای قرارداد تحویل ۸۰ فروند هواپیمای بویینگ با تاریخی خواندن این روز برای صنعت هوانوردی کشور، این قرارداد را همسو با مقاوم‌سازی اقتصاد ایران ارزیابی کرد و از پشتیبانی رییس‌جمهوری و دیگر همراهانش در سازمان‌های وابسته برای به انجام رساندن این قرارداد، سپاسگزاری کرد.

آخوندی در بیانیه خود تصریح کرد: قطعا امروز یک روز تاریخی است که ظرفیت اثرگذاری جدی بر صنعت حمل و نقل هوایی و از آن فراتر، امنیت ایران، منطقه و جهان دارد. این قرارداد که پس از ۴۱ سال بین هما و بویینگ امضا می‌شود، یک پیام روشن برای جهان دارد؛ با وجود تمام جنگ‌افروزی‌هایی که اسراییل، نیروهای داعشی و پشتیبانان‌شان در منطقه دارند، بازرگانان و فعالان اقتصادی به ویژه درصنعت حمل و نقل با امضای این قرارداد این علامت را به جهان می‌دهند که ما پشتیبان صلح، آرامش، امنیت و توسعه روابط انسان‌دوستانه، همچنین اقدام بر مبنای سیاست برد- برد هستیم. امضای این قرارداد در این شرایط که برنامه جامع اقدام مشترک در فضای سیاسی در مرحله تردید جدی قرار گرفته است، یک‌بار دیگر اهمیت حفاظت و مراقبت از دستاوردهای به دست آمده را گوشزد می‌کند. وی افزود: به هر روی روز امضای این قرارداد به عنوان یک روز تاریخی برای صنعت هوانوردی ایران است و ما نخستین گام را برای نوسازی ناوگان هوایی برداشتیم.

آخوندی تصریح کرد: مبنای کار ما در این ارتباط استفاده از ظرفیت مزیت‌های نسبی ایران، افزایش قدرت، رقابت در صنعت هوانوردی و بازپس‌گیری سهم ایران از صنعت حمل و نقل هوایی منطقه و جهان است. برای حصول به این هدف، سیاست ما رقابت تجاری در سطح بین‌المللی از طریق افزایش کارایی و خدمت بهتر به مردم ایران و جهان و کسب رضایت آنان است.

عباس آخوندی افزود: میزان صندلی خریداری شده طی این قرارداد معادل ۵۰ هزار صندلی است که بیش از 2 برابر تمام صندلی‌های ناوگان فعال موجود است. به گفته وزیر راه و شهرسازی طی قرارداد بویینگ، در صنعت هوانوردی بیش از ۸ هزار شغل ایجاد خواهد شد شامل؛ مشاغل فنی، خلبانی، مهمانداری، مهندسی و تعمیرات. افزون بر این ده‌ها هزار شغل غیرمستقیم دیگر در مبدا، مقصد و شهرهای دور دست ایران شکل خواهد گرفت. به گمان ما این راهکار بنیادین برای مقاوم‌کردن اقتصاد ایران در برابر تکانه‌های ملی و بین‌المللی است.


نهایی شدن مذاکرات با حمایت کامل امریکا

معاون مدیرعامل بویینگ نیز در مراسم امضای قرارداد خرید هواپیما، با اشاره به اینکه امضای قرارداد با ایران‌ایر با حمایت کامل دولت امریکا انجام شده است، گفت: خوشحالیم که بویینگ ۸۰ فروند از بهترین هواپیماهای خود را تقدیم ایران می‌کند.

مانتی فریزر، معاون مدیرعامل بویینگ پس از امضای قرارداد تحویل ۸۰ فروند بویینگ به ایران گفت: افتخار این را دارم که رهبر تیم مذاکره‌کننده در تهران بودم و مذاکرات را طی این مدت نمایندگی می‌کنم. وی با بیان اینکه باعث افتخار من است که به نمایندگی از شرکت هواپیماسازی بویینگ در ایران هستم، خبر داد: امروز سندی را امضا کردیم که طی آن ۸۰ فروند هواپیما به ایران فروخته می‌شود.

معاون مدیرعامل بویینگ ادامه داد: ما خوشحالیم که با این توافقنامه اعلام می‌کنیم روابط‌مان را با ایران‌ایر از سر می‌گیریم و خوشحالیم که بهترین هواپیماهای دنیا را به ایران عرضه می‌کنیم.

مانتی فریزر توضیح داد: سندی که بین بویینگ و ایران‌ایر امضا شد بر پایه توافقنامه‌یی بود که در ماه جون میلادی امسال با ایران‌ایر امضا شده است. فریزر تاکید کرد: سندی که به امضای بویینگ و ایران‌ایر رسید در غالب موافقتنامه و تاییداتی است که از دولت امریکا، شرکت هواپیماسازی بویینگ اخذ کرده است.

وی تصریح کرد: برای من بسیار مهم است که اعلام کنم، این توافقنامه با همکاری خیلی نزدیک دولت امریکا بوده که در یک فرآیند طولانی اخذ و منجر به فروش هواپیما به ایران شده است.


نوسازی ناوگان با مدرن‌ترین هواپیماها

در همین حال علیرضا منظری، نماینده سابق ایران در ایکائو درخصوص نوع هواپیماهای بویینگی که قرار است پس از امضای قرارداد هواپیما بین ایران‌ایر و شرکت بویینگ به ناوگان هوایی ایران اضافه شوند به «تعادل» گفت: هواپیماهای 757 ماکس که در این قرارداد ذکر شده‌اند آخرین مدل هواپیمای تولید شده هستند که نه‌تنها دامنه پروازی بسیار خوبی دارند بلکه به دلیل آنکه نسبت به هواپیماهای دیگر از میزان مصرف سوخت کمتری برخوردار هستند، می‌توانند موجب صرفه‌جویی در مصرف سوخت در طول پروازها نیز شوند.

علیرضا منظری ادامه داد: از هواپیماهای بویینگ 737 ماکس می‌توان در پروازهای داخلی، منطقه‌یی و تا حدی فرامنطقه‌یی بهره برد.

منظری تصریح کرد: همچنین هواپیماهای بویینگ 777 نیز می‌توانند به عنوان هواپیماهای دوربرد در مسیرهای طولانی‌ پرواز کنند.

وی با اشاره به اینکه خرید هواپیما در 2 نوع کوتاه‌برد (737 ماکس) و پهن‌پیکر (300-700) به درستی انجام شده است، گفت: خرید هواپیما از بویینگ براساس نیاز هوایی ایران انجام شده و از آنجایی که تعداد مسافران پروازهای داخلی و منطقه‌یی از تعداد مسافران پروازهای دوربرد بیشتر است، درنتیجه تعداد هواپیماهایی که قرار است در پروازهای داخلی مورد استفاده قرار گیرند بیشتر از هواپیماهای پهن‌پیکر است.


اهمیت بازاریابی در پرداخت قسط هواپیماها

نماینده پیشین ایران در سازمان هوانوردی جهانی (ایکائو) با اشاره به اینکه قدم بعدی پس از خرید هواپیما ایرباس و بویینگ آن است که هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بتواند با بازاریابی درست و مارکتینگ، مسافران بیشتری جذب کرده تا بتواند درآمد بیشتری کسب کند و در نهایت موفق شود تا اقساط این هواپیماهای نو و تازه خریداری شده را سرموقع پرداخت کند. علیرضا منظری با اعلام اینکه هواپیماهای بویینگ خریداری شده بسیار گران هستند، گفت: قیمت هر فروند هواپیمای 737 ماکس بین 50 تا 60 میلیون دلار و قیمت هواپیماهای بویینگ 777 بالای 150 میلیون دلار است. منظری افزود: این موضوع از این جهت اهمیت دارد که نه دولت و نه سازمان هواپیمایی کشوری، سوخت و منابع مالی کافی برای کمک به ایران‌ایر جهت پرداخت هزینه و اقساط هواپیماها را دارند؛ درنتیجه لازم است تا هما برنامه بازاریابی خود را به‌طور جدی‌تری دنبال کند.

مشاهده صفحات روزنامه