ادامه اعتراض کاربران به بستههای اینترنتی که زود تمام میشوند
ایسنا تعداد قابل توجهی از مشترکان بستههای اینترنت اپراتورهای تلفن همراه از سالها قبل از پایان زودهنگام بستههای اینترنت خود گلهمندند، با این وجود مسوولان وزارت ارتباطات به عنوان ناظران فعالیت اپراتورهای موبایل تاکید دارند آنچه موجب این اتفاق میشود، نوع استفاده کاربران است.
از زمانی که تنها یک اپراتور به ارائه خدمات 3G میپرداخت مشترکان متعددی نسبت به پایان زودهنگام بستههای اینترنت خود انتقاداتی را مطرح میکردند. بعدها با پیوستن دو اپراتور غالب کشور به ارائهکنندگان اینترنت پهنباند شرایطی ایجاد شد که ضریب نفوذ اینترنت موبایل دچار رشد قابل توجه شد و تعداد کاربران آن به یکباره افزایشی چشمگیر پیدا کرد. حال بیش از دو سال از دسترسی مردم به اینترنت پهنباند موبایل میگذرد، اما طی این مدت همواره این موضوع که چرا بستههای اینترنت زود تمام میشوند جزو گلایههای مردم باقی مانده است. برخی مشترکان بستههای اینترنت تلفن همراه بر این نکته تاکید دارند که از اینترنت خود تنها در حد چک کردن چند سایت و تلگرام استفاده میکنند اما پس از مدتی چند روزه از سوی اپراتورها برای آنها اخطارهای متعددی مبنی بر رو به پایان بودن حجم بستهها ارسال میشود.
پیگیری این موضوع نیز از سوی اهالی رسانه طی سالهای گذشته بهطور مستمر ادامه داشته، اما مسوولان وزارت ارتباطات که نهاد نظارتکننده بر فعالیت اپراتورهای تلفن همراه محسوب میشوند همواره براین نکته تاکید دارند که آنچه در قالب بستههای اینترنتی از سوی اپراتور اعلام میشود، به مصرف مشترک بستگی مستقیم دارد.
حتی در دورهیی وزیر ارتباطات به صراحت اعلام کرد اپراتورهای موبایل میلیاردها تومان درآمد دارند و درآمد آنها به گونهیی است که به هیچ عنوان اجازه نمیدهد برای چند هزار تومان پول بسته اینترنت اعتبار خود را از بین ببرند. با این وجود طی هفتههای گذشته رییس سازمان حمایت اینگونه اعلام کرده بود که این سازمان در خصوص کمفروشی اینترنت و احتمال تقلب اپراتورهای تلفن همراه بررسیهایی انجام خواهد داد.
البته پس از آن وزیر ارتباطات در گفتوگویی با ایسنا تاکید کرد که تنها مرجع رسیدگی به تخلفات اپراتورها وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به شمار میروند و این صحبتها از جانب هر فردی که مطرح شده، بدون مطالعه صورت گرفته است. محمود واعظی همچنین عنوان کرد: تنها جایی که دسترسی دارد، بررسی کند آیا اپراتورها کمفروشی میکنند یا خیر. سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی است و این سازمان حتی نرمافزاری برای بررسی در لحظه حجم مصرفی مشترکان طراحی کرده و برای استفاده کاربران روی سایت خود قرار داده است. واعظی ادامه داد: آنهایی که میگویند، کمفروشی صورت میگیرد باید به این نکته توجه داشته باشند که در گذشته مشترکان چند عکس یا مطلب مکتوب را دانلود میکردند و حجم اینترنت آنها برای مدت بیشتری دوام میآورد اما اکنون همین که سه تا چهار فایل ویدیویی دانلود میشود، چند برابر فایلهای عکس و مکتوب حجم مصرف میشود. به اعتقاد او راهکار در این حوزه آن است که آگاهی مردم افزایش یابد اما با این وجود اگر همچنان مشترکی احساس مشکل کرد، سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات آمادگی رسیدگی فوری به این موضوع را دارد.
اما وزیر ارتباطات به تازگی نیز در پاسخ به این سوال که به عنوان وزیر ارتباطات فکر میکند مردم ماهانه چه هزینهیی را باید بابت بستههای اینترنت موبایل پرداخت کنند، گفته است: این موضوع بستگی به نوع استفاده کاربران دارد و باید دید که کاربر چه استفادهیی از اینترنت میکند. اگر استفاده در حد معمول باشد شاید ماهی ۱۰هزار تومان هزینه کفایت کند اما قطعا برای افرادی که بهطور دایم از اینترنت استفاده کرده و با آن فیلم میبینند این هزینه کفایت نمیکند.
از سوی دیگر طی این مدت مسوولان اینگونه اعلام کردهاند که اپراتورهای مختلف اینترنت موظف بر تفکیک هزینههای اینترنت داخل و بینالملل شدهاند و بر این اساس ترافیک داخلی کشور باید با تعرفهیی معادل 50 درصد ترافیک بینالملل محاسبه شود. این موضوع میتواند هزینههای دسترسی مشترکان را کاهش دهد با این وجود همچنان گلایههای مردم در خصوص پایان زودهنگام بستههای اینترنتی ادامه دارد و انتظار میرود در این خصوص راهکاری برای افزایش رضایتمندی مردم در نظر گرفته شود.