موج‌سازی ناشیانه از توفان تعدیل‌های مثبت

۱۳۹۵/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۵۱۶

گروه بورس علی رمضانیان

شرکت‌های بورسی برای شفافیت در ماه‌های پایانی سال بودجه سال آینده را منتشر می‌کنند تا سرمایه‌گذاران بتوانند درخصوص این شرکت‌ها برای سال آینده تصمیم‌گیری کنند. بر این اساس تاکنون بیش از 100 شرکت، پیش‌بینی صورت‌های مالی سال 96 خود را منتشر کرده‌اند.

در این بین اغلب شرکت‌ها تعدیل با اهمیتی را اعلام کرده‌اند که می‌توان به خروج از رکود شرکت‌های بورسی در سال آینده امیدوار بود؛ هرچند برخی کارشناسان معتقدند که این تعدیل‌های مثبت، حسابرسی شده نبوده و احتمال تغییر کاهشی وجود دارد، به‌همین دلیل چون تعدیل‌ها بدون تایید حسابرس منتشر شده، گمان می‌رود برخی دست‌اندرکاران به‌دنبال موج‌سازی بوده تا دوباره نگاه‌ها را به سوی بازار سرمایه جلب کنند. واضح است اگر پشت این تعدیل‌ها تضمین حسابرسی وجود نداشته باشد و قرار باشد دوباره اصلاحاتی صورت بگیرد، سرخوردگی ناشی از آن به‌مراتب برای بازار پرهزینه‌تر خواهد بود.

به گزارش «تعادل»، مطابق دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس، شرکت‌های بورسی موظفند برنامه‌های آتی مدیریتی و پیش‌بینی عملکرد سالانه شرکت اصلی و تلفیقی گروه را حداقل 30 روز قبل از شروع سال مالی جدید منتشر کنند و حداکثر 20 روز پس از ارائه این اطلاعات توسط ناشر، باید اظهارنظر حسابرس شرکت نیز افشا شود. در واقع این اطلاعات در مرحله پایانی باید پس از اظهارنظر حسابرس و با بررسی مفروضات مدیریتی و مستند منتشر شود. بر این اساس پیش‌بینی‌ها باید با ادله باشد، زیرا هرگونه ابهام در صورت‌های مالی سبب خدشه‌دار شدن اعتماد سرمایه‌گذاران به شرکت و سازمان حسابرسی و نهایتا سازمان بورس خواهد شد.

گزارش‌های شرکت‌های بورسی برای سال 96 با تغییرات بااهمیتی منتشر شده‌اند که باعث انتقاد کارشناسان شده است. آنها می‌گویند که این تعدیل‌های مثبت قابل‌توجه دور از واقعیت است و تا زمانی که نظر حسابرس اعلام نشود، نمی‌توان به آن استناد کرد.

در همین رابطه بهنام بهزادفر در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد: این گزارش‌ها حسابرسی نشده بوده و ممکن است حسابرس کیفیت آن را تایید نکند. مدیر امور اعضای کانون کارگزاران در ادامه گفت: شرکت‌ها برای اینکه بتوانند شرایط رکودی خود را تغییر دهند اقدام به انتشار گزارش‌هایی می‌کنند که فضا را مناسب‌تر از گذشته نشان دهند لذا این تعدیل‌ها ممکن است کاهش یابد.


بررسی تعدیل‌های مثبت و منفی شرکت‌ها

با بررسی صورت‌های مالی 5 صنعت مهم و بزرگ بورسی (صنعت خودروسازی، سیمان، فلزات اساسی، صنایع غذایی و گروه بانکی) که درآمدهای سال 96 خود را پیش‌بینی کرده‌اند، مشخص می‌شود که بالاترین تعدیل مثبت با رقم 5 هزار درصدی متعلق به بانک اقتصاد نوین بوده و بیشترین تعدیل منفی نیز برای شرکت توسعه معادن روی با رقم 18درصدی است. همچنین شرکت‌های گروه غذایی تاکنون تعدیل منفی نداده و تغییرات با اهمیت مثبتی را درج کرده‌اند.


خروج از زیان خودرویی‌ها در سال 96

براساس این گزارش، خودرویی‌ها که در سال 95 قراردادهای خوبی را با شرکت‌های خارجی بسته‌اند در دوره‌های پایانی سال جاری وضعیت تولید و فروش خوبی را ثبت کردند که این رخداد سبب شد تا گزارش‌های پایانی سال 95 نسبت به ابتدای دوره تفاوت چشمگیری داشته و این شرکت‌ها را از زیان به سود برساند، به‌طوری که شرکت سایپا اعلام کرده طی 9ماهه نخست سال، 18درصد از سود سالانه را پوشش داده و 19ریال سود محقق کرده است. همچنین ایران خودرو وضعیتی به‌مراتب بهتر از سایپا داشته و طی گزارش 9 ماهه خود اعلام کرده که 52درصد از سود سالانه را پوشش داده و 63ریال آن را محقق کرده است. این رخداد نشان می‌دهد که وضع خودرویی‌ها در سال جاری مناسب نبوده و نتوانستند بهره کافی را از قراردادها ببرند، بنابراین طی سال آینده این قراردادها آینده روشن‌تری را برای صنعت خودروسازی ترسیم خواهد کرد. بر این اساس خودرویی‌ها برای سال آینده، تغییرات مهمی را به نمایش گذاشتند، به نحوی که نمادهای «خودرو» 32درصد، «خاذین» 220درصد، «خچرخش» 112درصد، «خموتور» 115درصد و «خکاوه» 107درصد تعدیل مثبت برای درآمدهای سال 96 نسبت به سال 95 ارائه کرده‌اند.

بهره‌‌برداری گروه روغن از برجام

صنعت غذایی به‌دلیل تهیه مواد اولیه از خارج (مانند روغن) در دوران پسابرجام رشد خوبی را تجربه کرده و صورت‌های مالی این شرکت تاکنون با تعدیل منفی مواجه نشده و همه شرکت‌ها برای سال 96 سود خوبی را تجربه کرده‌اند.

براساس این گزارش، غشهداب 14درصد، «غگرجی» 29درصد، «غشهد» 210درصد، «غاذر» 173درصد، «غفارس» 19درصد و «غشصفا» 7درصد تعدیل مثبت نسبت به سال 95 اعلام کردند.

صنعت سیمان امیدوار به خروج از رکود

شرکت‌های سیمانی که به شرایط رکود اقتصادی واکنش زیادی نشان داده‌اند در ماه‌های اخیر شرایط بهتری را تجربه کرده و در بودجه سال آینده نیز اعلام کرده‌اند که تعدیل بااهمیتی را تجربه خواهند کرد. شرکت‌های «سهگمت» با رشد 1779درصدی، «سقاین» با رشد 64درصدی، «سرود» با رشد 140درصدی و «سبجنو» با رشد 80درصدی روبه‌رو شدند.


نگاه فلزات اساسی به تحولات جهانی

گروه‌های معدنی و فلزات اساسی که در سال 94 به‌دلیل رشد جهانی قیمت بازدهی خوبی ارائه کردند در سال 95 نیز بازدهی خوبی را به ثبت رساندند، در بودجه سال 96 تفاوت شایان ذکری را ثبت نکرده تا جایی که برخی شرکت‌های این گروه مانند فولاد خوزستان، توسعه معادن روی و چادرملو تعدیل منفی داده اما مابقی شرکت‌ها با تعدیل‌های مثبت 7 تا 11درصدی روبه‌رو شدند.


معجزه پرحاشیه‌ترین صنعت بورسی

گروه بانکی، بیشترین حواشی را در سال 95 تجربه کردند اما تاکنون با انتشار پیش‌بینی درآمدهای سال 96 نشان دادند که تا حدودی از بحران‌های گذشته خارج شده و برخی نمادهای این گروه می‌توانند بازدهی خوبی را برای سرمایه‌گذاران رقم بزنند. به‌عنوان نمونه بانک اقتصاد نوین اعلام کرده که از سود یک‌ریالی در سال 95 به سود 51 ریالی خواهد رسید که این رخداد سبب تعدیل بیش از 5هزار درصدی شده است. همچنین پست‌بانک که در ابتدای سال 95 با زیان روبه‌رو بوده در پایان سال به سود 20ریالی رسید و در نهایت برای سال 96 اعلام کرده است که با 26 ریال سود، 30درصد تعدیل مثبت خواهد داشت. ایران زمین نیز با تعدیل 110درصدی روبه‌رو شده است. بانک کارآفرین نیز تعدیل 35درصدی انجام داده است. بانک ملت که در سال جاری با زیان خود حواشی زیادی را در بورس متحمل شده بود برای سال 96 اعلام کرده که 133ریال سود برای هر سهم خواهد ساخت که بیش از 30درصد تعدیل مثبت تلقی می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه