عده‌ای به خاطر منافع حزبی به دنبال از بین بردن امید در کشور هستند

۱۳۹۵/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۶۵۳

هفتمین جشنواره تجلیل و تکریم از کارآفرینان و مدیران اشتغال‌زای کشور، روز پنج‌شنبه در سالن همایش‌های صدا و سیما با حضور علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و عباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه برگزار شد.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در این مراسم با بیان اینکه، انسان با امید حرکت می‌کند اما متاسفانه نمی‌دانم بعضی‌ها چرا به دنبال از بردن امید هستند، گفت: شاید بحث انتخابات و منافع حزبی باشد که این خیلی برای من جا نمی‌افتد. من از سال 82 تاکنون در جریان مذاکره هسته‌یی بودم. عزیزانی که غیرمنصفانه درباره مذاکرات هسته‌یی صحبت می‌کنند بگویند چه‌کاری باید انجام می‌دادیم که ندادیم؟ به عنوان مثال می‌گویند 20هزار سانتریفیوژ را حفظ می‌کردید که بحث طولانی دارد یا آب سنگین را نگه دارید که نگه داشتیم. می‌گویند رآکتور قدیمی را نگه دارید که در حال بهتر کردن آن هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی غیرمنصفانه از مذاکرات هسته‌یی ایرادهای عوامانه می‌گیرند که باید به آنان گفت چرا با افکار عمومی بازی می‌کنید؟ اظهار داشت: در مقدار کیک زرد که از اول خلقت حضرت آدم تا به امروز، ما 550 تن کیک زرد داشتیم که در این یک‌سال بعد از برجام توانستیم 384 تن به محصول کیک زرد اضافه کنیم. آیا این شتاب نیست؟ می‌گویند 20هزار سانتریفیوژ به 6 هزار سانتریفیوژ تبدیل شد که این از نظر عددی درست است اما از این 20هزار سانتریفیوژ 10هزار عدد آن کار نمی‌کرد و تنها 10هزار سانتریفیوژ فعال بود. اگر 200هزار سانتریفیوژ هم داشته باشیم، اورانیوم لازم برای غنی‌سازی کردن را نداریم. چرا فضای یاس را فراهم می‌کنیم؟ چرا با ایجاد ابهام و تشویش فضایی را فراهم می‌کنیم و می‌گوییم برای چه می‌خواهید در ایران سرمایه‌گذاری کنید؟ این برخلاف قاعده اسلامی و جوانمردی و عشق به وطن است.


کلید طلایی خاورمیانه در ایران است

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کلید طلایی خاورمیانه یقینا در ایران است، گفت: مشکلات اقتصادی در کشور داریم که راه‌حل آن اقتصاد مقاومتی است. کشور ما پتانسیل قوی و آینده‌یی رو به رشد برای پیاده‌سازی این اقتصاد دارد و باید به آن توجه جدی داشته باشیم. وی همچنین در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگاران، اعلام کرد: امیدواریم در سال 1396 تولید اورانیوم داخلی را به پنج برابر بالاترین تولید سابق برسانیم. اگر همه‌چیز مطابق برنامه جلو برود و تامین منابع مالی شود سال آینده 40 تا 50 تن اورانیوم تولید خواهیم کرد.

صالحی در ادامه درباره خرید 900 تن کیک زرد نیز گفت: یک تفاهمنامه با مونیز و 1+5 داشتیم و در آخرین جلسه با مونیز در فرانکفورت این تفاهمنامه تایید و به امضا رسید اما متاسفانه در لحظات آخر یکی از کشورها یعنی انگلیس بدعهدی کرده که توسط وزارت امورخارجه در حال پیگیری است. اگر این تفاهمنامه عملیاتی شود در عرض 3سال حدود 900 تن کیک زرد به ذخایر ما اضافه می‌شود.


کمک برجام به رشد و بلوغ سیاسی جامعه

از سوی دیگر عباس عراقچی معاون وزارت خارجه کشورمان نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه برجام به رشد و بلوغ سیاسی جامعه کمک کرده است، گفت: ما پیش از برجام از سوی سازمان ملل به عنوان تهدید جامعه جهانی شناخته می‌شدیم. برجام چهره ایران را از کشور حامی تروریسم و مداخله‌گر به جایی رساند که قطعنامه جدید شورای امنیت یک دگرگونی اساسی ایجاد کرده و ایران را به عنوان یک بازیگر خردمند پذیرفته که در سوریه نقش ایران را به همراه روسیه و ترکیه مثبت ارزیابی می‌کند.

به گزارش ایرنا، عراقچی درخصوص تاثیر تحریم‌ها و برجام بر اقتصاد ایران گفت: در حوزه هسته‌یی این انتظار از برجام بوده که تمامی تحریم‌های هسته‌یی ایران برداشته شود. برجام باید این موانع را از سر راه اقتصاد ایران برمی‌داشت و من قاطعانه می‌گویم که تمامی موانع برداشته شده و هیچ نهادی نیست که بگوید در این حوزه تحریم‌ها برداشته نشده است.

وی در ادامه با بیان اینکه از برجام توقع نبوده که اقتصاد ایران را شکوفا کند و تولید و فروش نفت را بالا ببرد، اظهار داشت: اینکه پول نفت به کشور باز نمی‌گردد یک حرف خنده‌دار است و کشور نمی‌توانست بدون بازگشت پول نفت بچرخد. رییس‌جمهوری رشد اقتصادی کشور را بالای ٧ درصد خوانده که نشانگر این است که پول حاصل از فروش نفت به کشور بازگشته است. در حوزه بانکی نیز اگر امور عادی نشده دلیل آن مسائل غیر برجامی است که باعث شده تبادلات بانکی ما به حالت عادی بازنگردد. عراقچی همچنین با اشاره به مانع دیگری در این خصوص که به پولشویی معروف است، گفت: قوانین بسیار جدی در این خصوص شکل گرفته و همه بانک‌های دنیا موظف به رعایت این موضوع هستند که بر جابه‌جایی پول‌ها نظارت می‌کنند. برخی بانک‌های ما هنوز یاد نگرفته‌اند با این سیستم کار کنند که این موضوع مشکلاتی ایجاد کرده است، البته در این مسیر تلاش دارند تا رفع شود.

مشاهده صفحات روزنامه