برنامه ششم مبنای نمایندگان در تغییرات بودجه 96

۱۳۹۵/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۶۶۴

مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه، تغییرات بودجه سال آینده در مجلس شورای اسلامی را بر پایه نگاه صنفی، منطقه‌یی و نیز برنامه ششم توسعه عنوان کرد و گفت: باید همه بکوشیم تا در سال آینده دولت بتواند درآمدهای خود را محقق کند و نیاز به جابه‌جایی درون بودجه‌یی نداشته باشد. ایرج ندیمی در گفت‌وگو با ایرنا درباره بودجه مصوب سال آینده در مجلس شورای اسلامی افزود: در زمان بررسی لایحه بودجه 1396 در مجلس، بسیاری از مباحث درآمدی مانند کاهش درآمد ناشی از مالیات بر ارزش‌افزوده، مباحث مربوط به افزایش‌هایی همچون سهمیه‌های برداشت از صندوق توسعه ملی یا سرمایه‌گذاری خارجی تغییر کرد.

وی ادامه داد: دولت رویکردها و اهداف کلی خود را از بودجه سال آینده در 5 محور مانند محیط زیست، حمل و نقل ریلی و آب متمرکز کرد و در بخش بودجه جاری نیز به دنبال افزایش سنواتی معمول بود. ندیمی، مصوبه مجلس برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی با هدف آبرسانی روستایی یا رفع آلودگی هوا و ریزگردها را اقدامی مثبت ارزیابی کرد که اجرای آن می‌تواند دولت را در اجرای تعهدها و ایفای وظایف خود یاری برساند.

وی مصوبه مجلس شورای اسلامی برای افزایش سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی را از دیگر تغییرهای اعمال شده بر مبنای برنامه ششم توسعه برشمرد که می‌تواند در تسهیلات‌دهی صندوق به بخش‌های غیردولتی و تعاونی‌ها کمک کند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس در بخش‌های خدمات رفاهی و بیمه‌یی بودجه سال آینده با هدف حمایت از کارمندان، کارگران، بازنشستگان و کشاورزان و بهبود وضعیت درآمد آنان نیز تغییراتی داد که نمونه آن تعیین نصاب جدیدی برای حقوق دهک‌های پایین درآمدی و افزایش سقف مالیات بر درآمد آنان بود.

ندیمی با نقد اقدام مجلس در کاهش درآمد دولت از محل مالیات بر ارزش‌افزوده گفت: با این تصمیم مجلس حدود 130تا 140هزار میلیارد ریال تفاوت در ارقام ایجاد می‌شود که می‌تواند مشکل‌ساز باشد. مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه درباره تعیین میزان استفاده از منابع خارجی در بودجه سال آتی گفت: برای تحقق این ارقام باید تمهیدات بسیاری اندیشید و حتی برخی قوانین و مقررات را اصلاح کرد.

وی اضافه کرد: در شرایطی که در مسیر جذب سرمایه‌گذاری خارجی موانع بسیاری وجود دارد حتی تمدید سهمیه سال‌های پیش بلندپروازانه و پرهزینه است؛ زیرا در گام نخست باید قوانین جلب و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی را اصلاح کرد.

به باور این کارشناس اقتصادی، وقتی مشارکت سرمایه‌گذار خارجی در قانون زیر 50 درصد تعیین شده، طبیعی است سرمایه‌گذار به دلیل نقش ناکافی در مدیریت جذب نمی‌شود.

ندیمی یادآوری کرد از سال‌های پیش 50 میلیارد دلار مجوز استفاده نشده برای جذب منابع خارجی وجود دارد و به نظر می‌رسد فقط بخش‌هایی چون نفت و گاز برای سرمایه‌گذاران خارجی جذابیت دارند.

مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد «استفاده از سهمیه‌های بیع متقابل و فاینانس و مانند آن باید با توجه به شرایط جذب سرمایه‌گذار خارجی در کشور باشد نه اینکه فقط عدد را افزایش داده و هر سال مجوز آن را تمدید کنیم».

ندیمی گفت: هنگام رسیدگی مجلس به لایحه بودجه 1396 مشخص شد، دولت باید چند قانون به ویژه قانون جلب و حمایت از سرمایه‌گذار خارجی، مالیات بر ارزش‌افزوده، مدیریت خدمات کشوری و نظام بانکداری را هر چه زودتر اصلاح کند.

مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین گفت: درباره بودجه 1396 نمی‌توان نسبت به بودجه سال‌های پیش تضاد اساسی پیدا کرد اما باید در نظام بودجه‌ریزی همکاری بیشتری با دولت شود تا بتوان نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد را مستقر کرد.

وی اضافه کرد: حذف بسیاری از وزارتخانه‌ها از مرحله بودجه‌ریزی عملیاتی سبب می‌شود، نظام درآمد- هزینه اجرا شود؛ درحالی که نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد به دنبال بودجه‌دهی به دستگاه‌ها بر مبنای عملکرد آنهاست.

مشاهده صفحات روزنامه