کمک ۸۵۰ میلیاردی به وزارت بهداشت و نیروی انتظامی

۱۳۹۵/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۶۶۸

احتمال افزایش 10.5درصدی نرخ بیمه‌نامه شخص ثالث، افزایش آمار تصادفات و مجروحان

گروه بانک‌وبیمه احسان شمشیری

رییس کل بیمه مرکزی از احتمال افزایش 10.5درصدی حق بیمه شخص ثالث در سال 96 خبر داد و گفت: سال آینده صنعت بیمه 850میلیارد تومان تعهد مالی به نیروی انتظامی و وزارت بهداشت برای کاهش تصادفات و تلفات جاده‌یی دارد، در عین حال آمار تصادفات و مجروحان رو به افزایش است.

به گزارش «تعادل» عبدالناصرهمتی در مراسم آغاز به کار شرکت بیمه حکمت صبا گفت: امیدوارم نظمی که در ارتش وجود دارد به شرکت بیمه حکمت صبا تسری یابد و این شرکت با به‌کارگیری نیروهای متخصص و کارآمد، توانگر و محکم در بازار بیمه ظاهر شود.

رییس کل بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه توصیه کرد: از رقابت‌های ناسالم و ارائه نرخ و شرایط غیرفنی پرهیز و بر مدیریت ریسک تمرکز کنند‌.

رییس کل بیمه مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به سهم بالای ضریب خسارت بیمه درمان اشاره کرد و گفت: ضریب خسارت حدود100درصدی بیمه درمان تکمیلی در صورتی که اصلاح نشود به پاشنه آشیل صنعت بیمه تبدیل خواهد شد.

رییس کل بیمه مرکزی از اجرایی شدن آیین‌نامه حاکمیت شرکتی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با بهره‌گیری از این آیین‌نامه، اداره شرکت‌هاى بیمه بر مبناى اصولى و رعایت حقوق بیمه‌گذاران و سهامدارن جزء خواهد بود.

همتی همچنین با اعلام افزایش 10.5درصدی ارزش ریالى دیه درسال ٩٦ گفت: احتمالا متناسب با افزایش نرخ دیه، حق بیمه شخص ثالث براى سال ٩٦ نیز افزایش یابد. لیکن برخلاف سال‌هاى پیش، کسانى که در سال ٩٥ بیمه‌نامه شخص ثالث خریده‌اند، نیازى به خرید الحاقیه براى سال ٩٦ ندارند. وی از مدیرعامل شرکت جدید بیمه خواست تا با استفاده از روش‌های نوین بازاریابی، نیروهای متخصص و شفافیت مالی الگوی شرکت‌های بیمه شود. همتی از کمک ۸۵۰میلیارد تومانی صنعت بیمه در سال جاری به دو نهاد وزارت بهداشت و نیروی انتظامی خبر داد و گفت: متاسفانه طبق آخرین گزارش‌ها آمار 16هزار نفری کشته‌شدگان و ۴۵۰ هزار نفرى مجروحان حوادث رانندگی تا پایان سال تکان‌دهنده است و با وجود کاهش 2درصدى کشته‌ها، مجروحان تصادفات افزایش یافته و کار اساسی ما باید کاهش تصادفات باشد.

همتی همچنین با اشاره به اینکه حدود ٤٥٠٠نفر از کشته‌ها درون شهرى است آن را بسیار تکان‌دهنده دانست وگفت: متاسفانه حدود ٢٥درصد کشته‌هاى درون شهرى راکبان موتورسیکلت بوده‌اند.


افزایش نرخ شخص ثالث متناسب با نرخ دیه

به‌گزارش «تعادل»، مطمئنا متناسب با رشد 10.5درصدی نرخ دیه، حق بیمه شخص ثالث نیز 10.5درصد افزایش خواهد یافت. نرخ دیه 210میلیون تومانی در ماه‌های غیرحرام برای سال 96 قطعی شده است و این نرخ دیه نسبت به امسال که 190میلیون تومان بود 10.5درصد افزایش یافته و بنابراین باید منتظر رشد 10.5 درصدی نرخ حق بیمه شخص ثالث در سال آینده بود. برای تعیین حق بیمه شخص ثالث نرخ ضرب در سرمایه که همان نرخ دیه در ماه حرام به اضافه 2.5 درصد این سرمایه به عنوان تعهد مالی شخص ثالث می‌شود، می‌توان پیش‌بینی کرد نرخ بیمه شخص ثالث 10.5درصد رشد داشته باشد.

البته رشد 10درصدی نرخ دیه در سال آینده را باید باعث خوشحالی دانست زیرا نگرانی بسیاری بابت رشد بیشتر نرخ دیه که منجر به گران‌تر شدن حق بیمه شخص ثالث می‌شود، وجود داشت. البته ابلاغ این افزایش نرخ بر عهده بیمه مرکزی است و نرخ جدید حق بیمه باید به شرکت‌های بیمه ابلاغ شود. شرکت‌های بیمه از افزایش سالانه نرخ دیه و به تبع آن گران‌ شدن بیمه‌نامه شخص ثالث از یک سو و رشد تعهداتشان از سوی دیگر گلایه‌مند هستند و معتقدند با این روند هر سال به زیاندهی صنعت بیمه و تعداد کسانی که قادر نیستند این بیمه‌نامه را خریداری کنند، افزوده می‌شود. بر اساس این گزارش بیمه مرکزی برخلاف رویه هر سال، سال 95 قیمت بیمه‌نامه شخص ثالث را افزایش نداد اما کارشناسان صنعت بیمه معتقدند امسال اعمال این افزایش اجتناب‌ناپذیر است.

فارس بیشترین آمار تلفات در تصادفات

طبق آخرین آمار اعلام شده توسط سازمان پزشکی قانونی کشور در 8ماهه نخست سال جاری 12هزار و 751نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات 13هزار و 97 نفر بود، 2/6درصد کمتر شده است.

در این مدت استان‌های فارس با 1083، خراسان رضوی با 925 و تهران با 903 نفر فوتی بیشترین و استان‌های ایلام با 110، کهگیلویه و بویراحمد با 135 و اردبیل با 164 نفر فوتی کمترین آمار تلفات حوادث رانندگی را داشته‌اند.

همچنین در این مدت تعداد مصدومان جاده‌یی 8/2 درصد افزایش داشته و به رقم 243821 نفر رسیده است. در این بین استان‌های تهران، خراسان رضوی و فارس بیشترین مصدومان و استان‌های هرمزگان، ایلام و خراسان جنوبی کمترین تعداد مصدومان را داشته‌اند.

بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، در حوادث رانندگی نوروز سال جاری (1395) استان فارس با 86 فوتی بیشترین آمار تلفات تصادفات نوروزی را ثبت کرد.

در نوروز امسال 86نفر در حوادث رانندگی استان فارس جان خود را از دست دادند که از این تعداد 48 نفر در مسیرهای برون شهری، 22 نفر در محورهای درون شهری و 16 نفر در مسیرهای روستایی جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس آمارهای موجود در نوروز سال جاری پس از استان فارس، استان خوزستان با 69 فوتی در رتبه دوم تعداد فوتی‌های تصادفات قرار می‌گیرد. یادآور می‌شود در نوروز امسال 964 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد 663 نفر در مسیرهای برون‌شهری، 206 نفر در محورهای درون‌شهری، 90 نفر در جاده‌های روستایی و 5نفر در مسیرهایی نامعلوم جان باخته‌اند.

بنابراین ضرورت دارد از هم‌اکنون مسوولان نهادها به فکر کاهش تلفات رانندگی در نوروز 96 باشند.

مشاهده صفحات روزنامه