بازار به‌کام سهامداران نیست

۱۳۹۵/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۶۷۴

گروه بورس

بازار سهام همچنان در قعر رکود دست‌وپا می‌زند. چند هفته‌یی می‌شود که معاملات بازار کام سهامداران را شیرین نمی‌کند. در دوره کنونی همه کارشناسان بازار بر این نکته اتفاق نظر دارند که نه خریداران انگیزه‌یی برای خرید دارند و نه بازار قوتی برای رشد. هرچند انتظار می‌رفت شاخص بازار در ماه‌های پایانی اسفندماه و بنابر انتشار سودهای پیش‌بینی شده سال آتی روند صعودی خود را آغاز کند اما دادوستدهای بازار به گونه‌یی رقم خورد که شاخص‌ کل حتی نتوانست از خط روند نزولی آذرماه عبور کند، واگرایی‌های منفی و ریزش‌های سنگین شاخص بازار گواهی بر این ادعا بود که بازار کنونی توان رشد چشمگیر را ندارد.

با این حال انتظار می‌رود هفته پایانی سال جاری نیز معاملات مانند هفته‌های اخیر، با دادوستدهایی پررخوت و بی‌رونق دنبال شود اما بازار سهام کنونی با این شرایط، سال آینده را چگونه آغاز خواهد کرد؟

به گزارش «تعادل»، هرچند پیش‌بینی روند بازار سهام در سال آینده وابسته به متغیرهایی است که کنش‌های لحظه‌یی و اثرات بلندمدت دارند (مانند ریسک‌های غیر سیستماتیک) اما از آنجایی که بازار سرمایه، ویترینی از اقتصاد کشور تلقی می‌شود، بی‌ترید تغییرات عمده در اقتصاد کشور را نیز می‌توان به بازار سرمایه‌ تعمیم داد.

از این‌رو با استمداد از فراز و فرود پارامترهای اقتصاد کلان در سال آینده، می‌توان چشم‌انداز روشنی را برای بازار سهام ترسیم کرد.

در پایان معاملات هفته منتهی به 18 اسفندماه 95، شاخص کل با 1.5 درصد کاهش روبه‌رو شد. در پایان معاملات هفته منتهی به 18 اسفندماه 95، شاخص کل با هزار و 190 واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به رقم 76هزارو 285 واحد رسید.

شاخص بازار اول با هزار و 283 واحد کاهش به رقم 53هزار و 746 واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 82 واحد کاهش عدد 164هزار و 601 واحد را تجربه کرد و به ترتیب با 2.3 درصد کاهش و 0.05 درصد کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شدند. این هفته ارزش کل معاملات اوراق بهادار به هزار و 400 میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به هفته قبل 47 درصد افزایش یافته است.

در ضمن تعداد 9 هزار و 709 میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از 255 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 142 درصد افزایش و 9 درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد. براین اساس تعداد یک‌میلیون برگه اوراق بدهی به ارزش 141 میلیارد تومان معامله شد که به ترتیب 83 درصد و 82 درصد افزایش نسبت به هفته گذشته را نشان می‌دهد.

این در حالی است که تعداد 41 میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 42 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با 88 درصد و 70 درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شد.


سبقت بازار اول فرابورس ایران از سایر بازارها

نگاهی به ارزش معاملات خرد بازار سهام (متشکل از بازارهای اول، دوم، پایه و شرکت‌های کوچک و متوسط) به تفکیک صنایع فرابورسی حاکی از آن است که ارزش معاملات در این بازار به میزان 168 میلیارد تومان بوده که گروه محصولات شیمیایی 19درصد از ارزش کل معاملات را در اختیار گرفته و در جایگاه نخست ایستاده است.

معاملات فرابورس ایران در سومین هفته از اسفندماه با دادوستد 1408 میلیون ورقه بهادار در 99 هزار دفعه معاملاتی به ارزش 9 هزار و 401 میلیارد تومان پایان یافت.

در هفته معاملاتی منتهی به 18 اسفندماه تنها بازار اول بهترین عملکرد را در رشد حجم و ارزش دادوستدها تجربه کرد. در این بازار 226میلیون ورقه به ارزش 40 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که رشد 70 درصدی حجم و ارزش معاملات را به ثبت رساند.

در همین حال بازار دوم و پایه به ترتیب معامله 253 و 908 میلیون ورقه به ارزش 121 و 47 میلیارد تومان را تجربه کردند. بازار دوم در حالی با افت حجم و ارزش معاملات روبه‌رو شد که بازار پایه در مقابل افت ارزش خرید و فروش‌های انجام شده در این بازار، رشد 26درصدی حجم معاملات را شاهد بود.

هفته گذشته ارزش معاملات این بازار رقم 31 میلیارد تومان بود. گروه‌های فلزات اساسی و محصولات غذایی و آشامیدنی به غیر از قندوشکر نیز به ترتیب در رده دوم و سوم قرار گرفتند. در میان 10صنعت برتر نام صنایعی همچون حمل و نقل، انبوه‌سازی، پیمانکاری صنعتی و بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز به چشم می‌خورد.

در هفته‌یی که پشت سر گذاشتیم شاخص فرابورس روز شنبه در بالاترین ارتفاع خود یعنی 871 واحدی ایستاد. بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز به‌ترتیب در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه رقم خورد. روز یک‌شنبه حجم معاملات به 681 میلیون ورقه و روز دوشنبه ارزش آن به 392 میلیارد تومان رسید.

بازار ابزارهای نوین مالی نیز در حالی با معامله 20میلیون ورقه به ارزش 730 میلیارد تومان روبه‌رو شد که 95 درصد از ارزش معاملات این بازار در اختیار اوراق بدهی قرار گرفت. صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن نیز به‌ ترتیب به میزان 12 و 0.22 میلیون ورقه به ارزش 13 و 16 میلیارد تومان معامله شدند.

از مهم‌ترین رخدادهای هفته‌ گذشته همچنین می‌توان به عرضه یکجای 1.5 درصد از سهام غیرمدیریتی بانک آینده به ارزش 29 میلیارد تومان اشاره کرد.

ضمن آنکه عرضه سهام و حق تقدم سهام غیرمدیریتی شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران در نمادهای «سمگا2»، «سمگاح2»، «سمگا4» و «سمگاح4» رقم خورد.

مشاهده صفحات روزنامه