اخبار بورس

۱۳۹۵/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۶۷۸

کلاهبرداری به شیوه سهام عدالت

مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه پیگیری وضعیت سهام عدالت فقط از سایت و شماره تلفن مختص این سهام قابل انجام است، می‌گوید: طی چند روز گذشته افرادی کلاهبردار مدعی شده‌اند که می‌توانند با گرفتن مبلغی برای مردم سهام عدالت ثبت‌نام کنند. به گزارش «تعادل» به نقل از ایسنا، سیدجعفر سبحانی اظهار کرد: در چند روز گذشته افرادی سودجو در نقاط مختلف کشور به مردم کارتی می‌دهند و مدعی می‌شوند که آن کارت سهام عدالت است و بابتش از مردم مبالغی دریافت می‌کنند. یا اینکه در بعضی از سایت‌ها شماره تلفن‌هایی گذاشته‌اند و می‌گویند که درباره سهام عدالت مشاوره می‌دهند و بابتش پول می‌گیرند که این موضوع غیرقانونی است. مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی اظهار کرد: بعضی از شرکت‌های تعاونی شهرستان‌ها می‌گویند، مبلغی بدهید و درباره سهام عدالت خدمات بگیرید. حتی بعضی‌ها مبالغی می‌گیرند و مدعی می‌شوند که سهام عدالت را ثبت نام می‌کنند که تمام این موارد کلاهبرداری و سودجویی است. وی افزود: آنقدر در 3-2روز گذشته از این نوع کلاهبرداری‌های جدید داشته‌ایم که این موضوع برای‌مان به معضلی تبدیل شده است. سبحانی اضافه کرد: مردم به هیچ عنوان به اطلاعیه‌های اینچنینی توجه نکنند و هر اطلاعاتی که راجع به سهام عدالت می‌خوانند را از طریق سایت www. samanese. ir به دست آورند یا با شماره تلفن 83338 که مختص پاسخگویی به مردم درباره سهام عدالت است تماس بگیرند. وی ادامه داد: تاکنون بیش از 9 میلیون نفر به سامانه سهام عدالت مراجعه و صورتحساب گرفته‌اند که آماری خیره‌کننده است؛ چراکه ما تصور می‌کردیم در هفته اول 3 یا 4 میلیون نفر به سامانه مراجعه کنند.


غیبت نماد ۴۴ شرکت در بورس

نماد معاملاتی ۴۴ شرکت به دلایل گوناگون ازجمله تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم و برگزاری مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده از غایبان تالار شیشه‌یی هستند. دادوستدهای بازار سرمایه در نخستین روز معاملاتی آخرین هفته سال جاری درحالی آغاز می‌شود که سهامداران این 44نماد معاملاتی از غایبان تالار شیشه‌یی هستند که البته در صورت برگزاری مجمع یا اعلام گزارش‌های شفاف درباره وضعیت مالی به معاملات تالار شیشه‌یی بازخواهند گشت که نام این نمادهای معاملاتی و دلایل توقف آنها به تفکیک به این شرح است:

1- برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه(سازه پویش، صنعتی بهشهر، بانک صادرات ایران، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، سرمایه‌گذاری سپه و سرمایه‌گذاری صنعت و معدن).

2- اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم یا تعدیل آن (کمک فنر ایندامین، ایران خودرو، دارویی لقمان، سیمان تهران، سیمان صوفیان، سیمان ایلام، پتروشیمی آبادان، پارس پامچال، تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی، پتروشیمی شیراز، آلومینیوم ایران، نورد و قطعات فولادی، قند لرستان، معدنی دماوند، زغال سنگ نگین طبس، شیشه و گاز، کاشی نیلو، نساجی بروجرد و بانک کارآفرین).

3- برگزاری مجمع فوق‌العاده برای تغییر سرمایه یا سایر موارد(کنتورسازی ایران، کویر تایر، سیمان کارون، دوده صنعتی پارس، کشت و صنعت پیاذر، بهنوش ایران، ماشین‌سازی اراک، قند شیرین خراسان، قند نقش جهان، فرآورده‌های نسوز آذر، چینی ایران، کاشی و سرامیک حافظ، سایپا شیشه، تامین ماسه ریخته‌گری، پارس الکتریک، سرمایه‌گذاری بهمن، بانک پارسیان، بانک پاسارگاد و سرمایه‌گذاری نیرو).


خلأهای قانونی به کمک لایحه جدید رفع می‌شود

علی سعیدی، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: قانون بازار اوراق بهادار مشتمل بر 60 ماده و قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی مشتمل بر 18 ماده هستند که در چند صفحه خلاصه می‌شود. اما در کشورهای پیشرفته صدها صفحه قانون برای بازار اوراق و سهام وجود دارد تا در شرایطی که اشکال یا اختلالی به وجود آمد نظام قضایی بتواند بر اساس قانون به راحتی عمل کند.

به گزارش «تعادل» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بورس، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در ادامه افزود: بازار سرمایه ما با وجود آنکه دستورالعمل‌ها و مقررات پایین دستی شامل مصوبات مجلس و هیات وزیران دارد، اما خلأ قانونی در این خصوص به چشم می‌خورد. به همین دلیل در مجموعه بازار سرمایه چه از طریق سازمان بورس و چه شرکت‌های بورسی، کمیته‌هایی تشکیل شده که لایحه‌ جدیدی برای بازار اوراق بهادار تدوین کنیم تا خلأ‌های موجود را پوشش دهد. نایب‌رییس هیات‌مدیره سازمان بورس درباره شرایط و احوال فعلی بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه دارای متغیرهای متعددی است که باید برای قضاوت اینکه شرایط بازار چگونه است، یک دوره میان‌مدت مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد و روند به‌طور کلی در نظر گرفته شود. ضمنا بازار سرمایه تحت تاثیر متغیرهای کلی است و عوامل برون‌زا بر آن اثرگذار است.

سعیدی با بیان اینکه در دوره‌های اخیر اتفاقات مبارکی در بورس ایران افتاده است، اظهار داشت: تا اوایل سال 90 بازار سرمایه در تامین مالی از طریق ابزارهای جدید، هیچ فعالیتی نکرده بود اما از سال 90 این روند به آهستگی شروع شد و دولت و شرکت‌ها، تامین مالی از طریق بازار سرمایه را شروع کردند. وی بیان کرد: در نتیجه اقدامات سال‌های اخیر، بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق بازار سرمایه اتفاق افتاده که این عدد فارغ از بحث افزایش سرمایه شرکت‌هاست. البته شکی نیست که هنوز با نقطه ایده‌آل و هدف‌ها فاصله وجود دارد و لازم است تکاپوی بیشتری صورت بگیرد. سعیدی با بیان اینکه بخش خصوصی نیز باید بیشتر در تامین مالی از طریق بازار سرمایه مشارکت داشته باشد، گفت: در نظریه‌های اقتصادی جدید اینکه اقتصاد کشوری بانک محور یا بازار محور باشد، مطرح نیست بلکه ارائه خدمات مالی ترکیبی از بهره‌مندی از خدمات بانک و بازار سرمایه است که حجم و اندازه بنگاه و دوره زمانی تامین مالی در انتخاب هر کدام از این دو بازار تعیین‌کننده است.

مشاهده صفحات روزنامه