وضعیت صنعت دارو در سال آینده

۱۳۹۵/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۶۹۹

هرچند صنعت دارو در سال جاری به تاثیر از رکود حاکم بر صنایع دیگر، نتوانست کارنامه درخشانی را در این سال رقم بزند اما بنابر گفته مدیرعامل یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارویی، در سال آینده، رویدادهای مهمی در انتظار این صنعت خواهد بود. به ثمر رسیدن قراردادهای خارجی، بهره‌برداری از پروژه‌های افتتاح شده و بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی از جمله محرک‌هایی بوده که امید به بهبود این صنعت در این سال را تقویت می‌کند. در همین راستا، محمد رضوانی‌فر مدیرعامل سرمایه‌گذاری‌ البرز درباره وضعیت کنونی و آینده صنعت دارو و همچنین مهم‌ترین چالش‌ها و مزیت‌های آن در سال آینده اظهار کرد: واقعیت این است که صنعت دارو مانند دیگر صنایع بورسی، سال سختی را پشت سر گذاشت و متاثر از متغیرهایی چون عدم افزایش قیمت‌ها، کمبود نقدینگی بازار، مطالبات وصول نشده بخش خصوصی از دولت، عدم کاهش نرخ سود بانکی با وجود کاهش تورم، افزایش قیمت نهاده‌ها و... موجب شد تا صنایع متعدد فعال در بورس از رشد محسوسی برخوردار نباشند.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری البرز در ادامه افزود: با وجود این چالش‌ها، برنامه‌های هلدینگ دارویی البرز شامل بازسازی خطوط تولید زیر مجموعه‌ها، مشارکت با بخش خصوصی، تاکید بر صادرات، عرضه محصولات جدید، اخذ GMP وزارت بهداشت (فرآیندها و عملیات‌های مورد نیاز برای تولید دارو) از جمله اقداماتی بود که این هلدینگ برای توسعه فعالیت‌های خود محقق کرد.

این مقام مسوول صنعت دارو در بازار سرمایه را با چشم‌اندازی مثبت پیش‌بینی کرد و در این باره گفت: برای آینده صنعت دارو انتظار می‌رود سال امیدوار‌کننده‌یی در پیش باشد. این صنعت با توجه به متغیرهایی چون افزایش مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی، اصلاح قیمت‌ها، پرداخت مطالبات توسط دولت، حمایت از تولیدات داخلی و ادامه سیاست وزارت بهداشت در کاهش واردات و بهبود فضای کسب‌وکار صنعت دارو، بخشی از ناکامی‌های گذشته جبران و مسیر توسعه این صنعت هموار شود. شایان ذکر است، صنعت دارو در 10 سال گذشته به‌طور مداوم بازدهی مثبت در بازار سرمایه داشته است.


آخرین وضعیت پروژه‌های مهم

رضوانی‌فر در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین وضعیت پروژه‌های گروه دارویی البرز توضیح داد: پروژه صالحان شیمی که ابتدای سال 94 با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری 15میلیارد تومانی احداث شده، در حال حاضر به بهره‌برداری رسیده که در سال 95 موفق شد به فروش 13میلیارد تومانی و سود 3.5 میلیارد تومانی دست یابد. این شرکت علاوه بر اخذ مجوز GMP وزارت بهداشت و صادرات 50 درصد محصولات به کشورهایی چون سوییس، هند، عراق، پاراگوئه، آسیای‌میانه و... درصدد تولید 8 محصول جدید در سال آینده است.

شرکت البرز زاگرس به عنوان نخستین سایت اختصاصی تولید محصولات هازادوس (پرخطر) در ایران، سال گذشته با سرمایه‌گذاری 35میلیارد تومانی با مشارکت هلدینگ دارویی البرز و بخش خصوصی تاسیس شده و همزمان با ساخت و ساز و خرید و نصب ماشین‌آلات، اقدام به فعالیت‌های بازرگانی کرده و در سال جاری هم به یک میلیارد تومان سود رسیده و تابستان 96 به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل «والبر» افزود: مهم‌ترین مزیت این شرکت هم اخذ لیسانس از بزرگ‌ترین شرکت دارویی آلمان یعنی «مرک» و تولید 15 محصول که عمده آنها برای نخستین بار در کشور است همراه با صادرات است.


تولید فرآورده‌های هورمونی با شریک اسپانیایی

در این خصوص دکتر رضوانی‌فر گفت: این پروژه مربوط به شرکتی به نام آتی فارمد و با مشارکت 65 درصدی شرکت «کمو» اسپانیاست. لازم به ذکر است این شرکت در 10 کشور در 5 قاره دنیا دارای سایت تولید است. وی افزود: در این پروژه 70میلیارد تومانی که نخستین سایت تخصصی تولید‌کننده فراورده‌های هورمونی و دارای GMP وزارت بهداشت است، 15 محصول با پیش‌بینی فروش حدود 80 میلیارد تومانی و امکان صادرات 10درصدی تا سال آینده تولید خواهد شد و قرار است شریک اسپانیایی عمده محصولات هورمونی را وارد سبد این شرکت کند. رضوانی‌فر ادامه داد: در شرکت سبحان دارو هم که یکی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قرص کشور با قدمتی35ساله است، دو رویداد مهم رخ داده که شامل راه‌اندازی خط تولید محصولات نیمه جامد شامل کرم و قطره در اواخر دی و تولید 16 محصول جدید در این بخش و همکاری با شرکت کانادایی APOTEX در تولید تحت لیسانس و قراردادی محصولات این شرکت است. این شرکت در بهمن ماه سال جاری موفق به دریافت گواهینامه GMP خط جامدات خود شده که اصلی‌ترین خط تولید این شرکت به شمار می‌آید. به زودی در این شرکت نخستین قرص پیش‌گیری از سنگ کلیه با مشارکت محققان دانشگاهی تولید و روانه بازار خواهد شد.


برنامه فروش زمین رشت و سهام مدیریتی یک شرکت

وی درباره این سوال که آیا برنامه‌یی برای فروش دارایی مازاد «والبر» وجود دارد ؟ توضیح داد: با توجه به مقوله مهم ارزش افزوده، فروش زمین مسکونی - تجاری 17هزار متری رشت در حال مذاکره است. این دارایی با قیمت تمام شده 19میلیاردتومانی، 57 میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده و برآورد می‌شود فروش آن طی چندماه آینده نهایی شود


دیگر برنامه‌های آینده

وی با بیان اینکه ثبت محصولات شرکت‌های زیرمجموعه در کشور‌های هدف صادراتی یکی از اهداف محقق شده است، ادامه داد: از جمله برنامه‌های مهم گروه، افزایش صادرات به عراق، سوریه، قزاقستان، تاجیکستان، افغانستان، اوگاندا و... است. در این میان کشور عراق به دلیل بازار 4 میلیارد دلاری دارو و جمعیت 40میلیونی و دارای درآمد بالای ناشی از فروش نفت، اهمیت بسزایی دارد. همچنین طبق قراردادهای موجود، صادرات 8-9 میلیون دلاری سال جاری در سال آینده دو سه برابر خواهد شد. رضوانی‌فر رونمایی از محصولات جدید سبحان آنگولوژی را از دیگر برنامه‌های آینده هلدینگ دارویی البرز اعلام کرد.

مشاهده صفحات روزنامه