بعضی‌ها متخصص تبدیل شهد به شرنگ هستند

۱۳۹۵/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۷۲۱

جهانگیری: انصاف نیست که عده‌ای در جمهوری اسلامی مسوولیت داشته ‌باشند و اعلام کنند که در بخش نفت‌وگاز کاری انجام نشده است

گروه انرژی|حمید مظفر|

ماه‌های پایانی دولت را پشت سر می‌گذاریم و این روزها وزرا، معاونان و مدیران بیش از هر زمان دیگری مشغول نمایش دستاوردهای عملکرد خود در سال‌های اخیر هستند. در این راستا روز پنج‌شنبه هفته گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، بیژن زنگنه وزیر نفت و معاون وی حمیدرضا عراقی به کاشان سفر کردند تا به طور همزمان از 5 ایستگاه تقویت فشار گاز کاشان، خنج، جهرم، صفاشهر و نایین بهره‌برداری کنند. طرح‌هایی که با بهره‌برداری از آنها ظرفیت انتقال گاز در خط‌ لوله سراسری هشتم از 60 به 110میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید. اما آیین بهره‌برداری از این ایستگاه‌ها بیش از هر چیز به فرصتی برای دفاع دولتی‌ها از عملکرد خود تبدیل شد. جهانگیری و زنگنه که دو چهره اصلی حاضر در مراسم بودند، تلاش کردند در صحبت‌های خود در چادر کوچک نصب ‌شده در محل برگزاری مراسم پاسخ منتقدان بزرگ خود به خصوص رسانه ملی را بدهند. نهادی که به زعم پاستورنشینان هیچگاه با دولت همراه نبوده و توفیقات آنها را پوشش نداده است. گزارش خبرنگار اعزامی«تعادل» به کاشان از آیین بهره‌برداری از 5 ایستگاه‌ تقویت فشار گاز را در ادامه می‌خوانید.


در فاصله چند کیلومتری از مرکز شهر کاشان به محل احداث ایستگاه تقویت فشار گاز این شهر می‌رویم. پروژه‌یی که قرار است با حضور جمعی از مقامات ارشد دولتی و استانی افتتاح شود. برجسته‌ترین چهره حاضر در محل اسحاق جهانگیری است که پس از افتتاح این واحد صنعتی برای ایراد صحبت‌های خود به چادر نصب ‌شده در محل می‌آید. او در صحبت‌های خود بارها با واژگانی همچون «شاهکار» و «بسیار درخشان» از عملکرد وزارت‌ نفت دولت یازدهم دفاع و اعلام می‌کند اینکه عده‌یی بخواهند در این مسیر همراهی یا سنگ‌اندازی کنند به جوهره وجودی‌ آنها بازمی‌گردد و نباید روی آن حساب جدی باز کرد.

جهانگیری سپس به دفاع کلی از دولت پرداخته و روزهای پایانی 1395 را فرصتی برای ارزیابی عملکرد کابینه در این سال می‌خواند. وی ارزیابی عملکرد دولت را کار غیرپیچیده‌یی می‌داند که براساس روش‌های روشن و با استفاده از شاخص‌های معینی همچون رشد اقتصادی، تورم و رشد سرمایه‌گذاری انجام می‌شود که به گفته وی همگی در سال 95 مثبت‌ هستند.


انتقاد از کوته‌‌نظری مخالفان

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به قرار گرفتن اقتصاد ایران در رتبه هجدهم اقتصادهای بزرگ دنیا از نگاه محدود مخالفان دولت به مسائل کشور انتقاد و اظهار می‌کند:«بعضی‌ها خودشان کوچکند و اصرار دارند که ایران را نیز کوچک نشان دهند. وقتی می‌خواهند راجع به اقتصاد ایران صحبت کنند تنها به چند واحد صنعتی که دچار مشکل شده‌اند، بسنده می‌کنند و اظهار می‌کنند که صنعت کشور تعطیل است. نباید براساس وضعیت تعداد محدودی قضاوت کرد بلکه باید براساس شاخص‌ها و فرمول‌های موجود در این زمینه که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند، اظهارنظر کرد.» وی افزود:«شاخص‌های کلان ایران را به هر جا ببرید، خواهند گفت که وضعیت اقتصاد ایران خوب است». جهانگیری رشد 7.2درصدی اقتصاد ایران در 9ماهه نخست سال و تورم 6.8 درصدی منتهی به بهمن ‌ماه که توسط مرکز آمار منتشر شده را به عنوان مثال‌هایی از این شاخص‌ها مطرح می‌کند. رشد بدون اشتغال یکی از هشدارها و چالش‌هایی است که توسط کارشناسان و اساتید دانشگاهی مطرح می‌شود که جهانگیری در پاسخ به این موضوع آمار 700هزار شغل ایجاد شده در بهار و تابستان امسال را مبنا قرار می‌دهد و آن را نشان‌دهنده اشتغالزایی از دل رشد اقتصادی عنوان می‌کند.

معاون اول حسن روحانی به فعل و انفعال اخیر مقامات دولت گذشته نیز واکنش نشان داده و اظهار می‌کند:«مگر کسی فراموش کرده که در دوره‌های گذشته در اقتصاد کشور چه اتفاقاتی افتاده است؟ اکنون که به حرف آمده‌اند، انسان تعجب می‌کند که جور دیگری صحبت می‌شود؟»

او در ادامه صحبت‌های خود مشخصا به دفاع از زنگنه و وزارت متبوعش می‌پردازد و با ذکر مثال‌هایی ازجمله رسیدن تولید گاز ایران به قطر از میدان پارس‌جنوبی و بیش از 4برابر شدن برداشت از غرب کارون در سال‌های تحریم و محدودیت منابع مالی کشور اعلام می‌کند:«انصاف نیست که عده‌یی در جمهوری اسلامی مسوولیت داشته ‌باشند و اعلام کنند که در بخش نفت‌وگاز کاری انجام نشده و دل فعالان این صنعت را خالی کنند».

این مقام دولتی گریزی به دوران مذاکرات هسته‌یی نیز می‌زند. روزهایی که دغدغه بازگرداندن تولید نفت کشور به سطح پیش از تحریم‌، ذهن فعالان این صنعت را به خود مشغول کرده ‌بود. جهانگیری اعلام می‌کند که از شهریور ماه سال گذشته یعنی حدود 4ماه پیش از اعلام رسمی توافق هسته‌یی، دولتی‌ها به این نتیجه رسیده ‌بودند که با توجه به روند گفت‌وگوها در ماه‌های آتی برجام به نتیجه خواهد رسید. به همین منظور و با هدف راه‌اندازی تولید از چاه‌های متوقف ‌شده حدود800 میلیون‌دلار با اجازه مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی برای انجام این کار برداشت می‌شود با این شرط ‌که به محض افزایش تولید از محل آن این مبلغ به صندوق بازگردانده شود. جهانگیری در توجیه برداشت پول از صندوق توسعه به جای تامین آن از طریق بودجه و مجلس بر اهمیت مساله «زمان» تاکید می‌کند. وی دیپلماسی نفتی ایران در ماجرای فریز نفتی را «شاهکار» توصیف و اظهار می‌کند:«درحالی که بعضی از کشورها قصد داشتند این موضوع را القا کنند که ایران مانع افزایش قیمت نفت می‌شود و از این طریق می‌خواهد به امت اسلام ضربه بزند با تدبیر وزارت نفت و دستگاه دیپلماسی کشور به این کشورها پذیراندیم که هم باید تولید خود را کاهش دهند و هم نباید تولید نفت ایران محدود شود». راه‌اندازی 12واحد پتروشیمی با ظرفیت تولید 9میلیون ‌تن در سال 95 از موفقیت‌های دیگر وزارت نفت بود که سبب شد جهانگیری به صراحت اعلام کند که بخش نفت‌، گاز و پتروشیمی در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و از لحاظ مقاوم‌سازی خود کارنامه بسیار درخشانی هم در بخش صادرات، هم در اتکا به ظرفیت‌ها و فناوری داخلی و همکاری با بخش تحقیقاتی و دانشگاهی دارند.


به تلخ‌کنندگان کام مردم نوبل بدهید

وزیر نفت دیگر سخنران مراسم روز پنج‌شنبه بود. زنگنه که هفته گذشته و همراه با حسن روحانی برای گازرسانی به زاهدان به سیستان‌وبلوچستان سفر کرده ‌بود از نحوه پوشش رسانه ملی از این موضوع به ‌شدت انتقاد دارد. او در واکنش به تهیه گزارشی در صداوسیما با این موضوع«که گاز به زاهدان رسید اما به زاهدانی‌ها نرسید»، می‌گوید:« شما که سواد ندارید چرا صحبت می‌کنید؟ اول باید گاز به شهر برسد و شبکه توزیع گازدار شود و پس از آن علمک‌ها نصب شود. عده‌ زیادی پیش از این اعلام می‌کردند که چرا گاز را به زاهدان نمی‌رسانید و از این موضوع خوشحال بودند اما در روز افتتاح حاضر نشدند که بیایند و در شادی مردم مشارکت کنند». زنگنه در ادامه انتقادهای خود از رویکرد مخالفان زبان طعنه را به کار می‌گیرد و خواستار اعطای جایزه‌ نوبل به تلخ‌کنندگان کام مردم می‌شود:«بعضی‌ها در تبدیل شهد به شرنگ تخصص دارند و باید به آنها جایزه نوبل داد که بدون استفاده از کاتالیست می‌توانند شهد خدمات دولت را تبدیل به شرنگ کنند. البته حق صداوسیما در این زمینه نباید تضییع شود چراکه فناوری اصلی این کار در اختیار رادیو و تلویزیون است و باید جایزه نوبل به آنها تعلق بگیرد».

وزیر نفت اجرای خط لوله انتقال گاز به زاهدان در چنین بازه زمانی را باور نکردنی قلمداد کرده و بیان می‌دارد:«در یک فرصت 10ماهه یک خط 270کیلومتری 36 اینچی را احداث کردند. خود من باورم نمی‌شد که آنها بتوانند در چنین زمانی این کار را انجام دهند و در تمام مصاحبه‌های خود اعلام می‌کردم که گازرسانی به زاهدان در اوایل سال 1396 انجام خواهد شد».


گاز در عسلویه حبس نمی‌شود

این عضو کابینه حسن روحانی به افتتاح 11فاز پارس‌جنوبی در دولت یازدهم اشاره می‌کند که زمینه‌ساز رسیدن تولید روزانه ایران به همسایه جنوبی خود قطر خواهد شد. اتفاقی که پیش‌تر در دوران وزارت زنگنه در دولت اصلاحات رخ‌ داده ‌بود اما در دولت‌های نهم و دهم مغفول مانده ‌بود و همین مساله عقب‌ماندگی شدید ایران در تولید تجمعی گاز از این میدان در مقایسه با قطر را سبب شده است.

افزایش 300میلیون‌متر مکعبی تولید و دو برابر شدن برداشت گاز از میدان پارس‌جنوبی نسبت به زمان آغاز به کار دولت بیش از پیش نیاز ایران به توسعه خطوط انتقال گاز به مراکز مصرفی در سال‌های آینده را بیشتر می‌کند. وزیر نفت در تبیین اهمیت این موضوع عنوان می‌کند:«یکی از معضلات ما این است که مراکز تولید و مصرف ما به طور متوسط بیش از 1000کیلومتر فاصله دارند. احداث هر خط لوله به ازای هر کیلومتر حدود یک میلیون دلار هزینه در پی دارد. به عنوان مثال در خط لوله سراسری هشتم با احداث کمپرسورهای آن تنها می‌توانیم حدود 110میلیون مترمکعب گاز را انتقال دهیم. اگر ما قصد تولید 600 میلیون مترمکعب گاز از پارس‌جنوبی داریم به 6 خط اصلی نیاز داریم که با احداث کمپرسورها گاز را به طور کامل به مراکز مصرف برسانند. بخشی از این خط‌ها در سال‌های گذشته احداث شده‌ و در این‌ سال‌ها یکی از برنامه‌های ما احداث خط‌ لوله‌های جدید است تا گاز در پارس‌جنوبی حبس نشود».


پوشش 100درصدی گاز منطقی نیست

بیژن زنگنه در بخش پایانی صحبت‌های خود به موضوع ایستگاه‌های تقویت فشار بازمی‌گردد و اعلام می‌کند که دولت در دو سال اخیر حدود 3هزارمیلیارد تومان در زمینه احداث و تکمیل ایستگاه‌های تقویت فشار در خطوط لوله سراسری چهارم و هشتم هزینه کرده است. هزینه‌یی که هم شامل احداث ایستگاه‌های جدید همانند 5 ایستگاه فوق‌الذکر است که به گفته وزیر هر ایستگاه 100میلیون دلار خرج روی دست دولت می‌گذارد و هم شامل تکمیل ظرفیت ایستگاه‌هایی است که پیش‌تر نصب شده‌اند.

زنگنه به تاثیر این ایستگاه‌ها در اجرای پروژه‌های گازرسانی اشاره می‌کند و می‌گوید:«به اتکای این ایستگاه‌ها، گازرسانی به بیش از 8هزار روستا میسر شد. طرح‌هایی که ارزش سرمایه‌گذاری‌ آنها بیش از 9هزارمیلیارد تومان است اما وزارت نفت بدون استفاده از بودجه عمومی دولت و تنها با اتکا به بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه 93 و ماده 12قانون رفع موانع تولید و از طریق صرفه‌جویی از فرآورده‌ها صورت گرفت».

او در ادامه اعلام می‌کند که پوشش100درصدی گاز در کشور منطقی نیست و از هدف‌گذاری دولت در گازرسانی به 95درصد جمعیت کشور خبر می‌دهد.

کاهش 30درصدی مصرف سوخت‌های مایع در نیروگاه‌ها اثر دیگر توسعه گازرسانی در بخش صنعت است که زنگنه به عنوان آخرین بخش از صحبت‌های وی به آن می‌پردازد. اقدامی که به گفته زنگنه مانع از هدر رفتن ثروت ملی کشور و صرف کردن آن در بخش توسعه شده است:«در سال 1392 حدود42درصد سوخت نیروگاه‌ها مایع بود که ارزشی بالغ بر 18میلیارد دلار داشت و این تقاضا سالانه 6 الی7درصد نیز افزایش پیدا می‌کند. بدین معنی در 3‌سال اخیر این سهم می‌توانست حدود 20درصد افزایش نیز پیدا کند. اما در سال جاری سهم سوخت‌های مایع در نیروگاه‌ها تنها به 10درصد رسیده و اگر حوادث پیش ‌آمده در پارس‌جنوبی نبود این رقم به 7 الی8 درصد نیز می‌رسید».

مشاهده صفحات روزنامه