اخبار بورس

۱۳۹۵/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۹۳۷

نماد فرابورس در تابلو «الف» فرابورس گشایش می‌یابد

امروز نماد «فرابورس» در تابلو « الف» بازار پایه فرابورس ایران گشایش می‌یابد تا به این ترتیب پس از بورس کالای ایران، دومین بورس در این تابلو معاملات خود را آغاز کند. به گزارش «تعادل» به نقل از فرابورس ایران، هیات پذیرش اوراق بهادار فرابورس، هفتم مهرماه جاری با پذیرش شرکت فرابورس ایران در نماد معاملاتی «فرابورس» در بازار پایه موافقت کرد و نماد این شرکت در تاریخ 9 اسفند 95 در فهرست نرخ‌های بازار پایه درج شد. پس از گشایش نماد فرابورس، معامله سهام آن به صورت عادی و با انجام حراج پیوسته مطابق با بازارهای اول و دوم و در محدوده دامنه نوسان روزانه قیمتی 5 درصد انجام می‌شود. همچنین معامله سهام این شرکت در تابلو «الف» بازار پایه به صورت آنلاین امکان‌پذیر است که این موقعیت ویژه برای نخستین‌بار در بازار سرمایه برای انجام آنلاین سهام شرکت‌های بورسی فراهم شده است. بر اساس دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار پایه فرابورس، شرکت‌های درج شده در تابلو «الف» این بازار به صورت عادی یا توافقی معامله می‌شوند. زمان‌بندی نحوه معاملات در این تابلو نیز به این صورت است که از ساعت 8:30 تا 9:00 مرحله پیش‌گشایش بوده و مرحله گشایش به روش حراج ناپیوسته راس ساعت 9:00 صبح صورت می‌گیرد. همچنین از ساعت 9:00 تا 12:30 نیز حراج پیوسته خواهد بود. در همین حال قیمت پایانی سهام، میانگین موزون معاملات روزانه سهام در روز گشایش است. 22 اسفندماه بیست‌ویکمین نشست خبری یک دیدار، یک عرضه برای تشریح عملکرد و برنامه‌های شرکت فرابورس ایران در آستانه بازگشایی نماد آن برگزار و هم‌زمان به صورت زنده پخش شد.


بورس کالا مکانی برای برقراری عدالت در اقتصاد

عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بورس کالا مکانی برای برقراری عدالت در معاملات اقتصادی است، گفت: شرط اولیه برقراری عدالت اقتصادی در یک جامعه، حذف انواع رانت‌های اقتصادی به‌طور کامل و فراهم آوردن امکان بهره‌مندی یکسان از فرصت‌های اولیه اقتصادی است که این موضوع در بازار شفافی همچون بورس کالای ایران کاملا مشهود است. به گزارش «تعادل» به نقل از بورس کالای ایران، سیدحسن حسینی شاهرودی، نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، درباره نقش اساسی بورس کالا برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: این بازار مالی امکاناتی فراهم آورده تا تمام حوزهای مهم اعم از کشاورزی، پتروشیمی، صنعتی و غیره... که در اقتصاد کشور نقش ایفا می‌کنند، براساس قوانین موجود در بورس بتوانند در آن دادوستد کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند تا مسیر برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی هموارتر شود. نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی افزود: شفاف‌سازی در قیمت و معاملات کالاها یک ضرورت انکارناپذیر است، چراکه ارزش‌گذاری کالاهای داخلی و وارداتی به شیوه‌های غیرشفاف می‌تواند آثار زیانباری ازجمله فرار مالیاتی، گسترش مفاسد اقتصادی و رقابت‌های ناسالم را در پی داشته باشد، بنابراین وجود چنین بازاری به کاهش فساد و همچنین کاهش هزینه‌های بخش عمومی کمک قابل‌توجهی خواهد کرد. عضو هیات‌رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در بورس کالا، فروشنده و خریدار و همچنین قیمت کالاها مشخص می‌شود و معاملات به صورت رسمی انجام می‌شود، اظهار کرد: باید از ظرفیت‌های بورس کالا در بخش‌های مختلف بازار کالایی کشور استفاده کنیم تا از سوءاستفاده‌هایی که به شکل‌های گوناگون در حال رخ دادن است، پیشگیری شود.


سقوط بورس استانبول

در پی کشمکش‌های سیاسی

کشمکش‌های سیاسی موجب تنش‌های اقتصادی در استانبول شد و اختلافات بین ترکیه و کشورهای اروپایی، سقوط بورس استانبول را در پی داشت.

به گزارش «تعادل»، دولت هلند روز شنبه هفته جاری، از ورود یکی از وزرای ترکیه به این کشور جلوگیری کرد. ماموران مرزی هلند خودرو حامل «فاطمه بتول سایان کایا» را به خاک این کشور راه نداده‌اند. این مقام ترکیه‌یی که در آلمان به‌سر می‌برد، از مسیر زمینی راهی هلند شده بود تا در تجمعی که قرار است در حمایت از اصلاح قانون اساسی ترکیه در روتردام برگزار شود، سخنرانی کند. بر این اساس، نخستین روز معاملاتی هفته در بورس استانبول با افت حدود 61 واحدی در شاخص اصلی همراه شد و این متغیر را به مرز 89 هزار واحد رساند. شاخص BIST 100 در این بازار با کاهش 0.07درصدی همراه شد درحالی که شاخص سهام بانک‌ها افت 0.06درصدی را داشت و شاخص شرکت‌های هلدینگ با کاهش 0.2درصدی رو به رو شد. در صنایع مختلف دیگر، شاخص شرکت‌های ساختمانی تنها متغیر مثبت در بورس این کشور بود که توانست با رشد 0.9درصدی مواجه شود. در این بین قیمت سهام شرکت‌های ورزشی و سلامت کاهش 0.6درصدی را از آن خود کرد.


سعید بداغی مدیرعامل جدید تامین سرمایه امین

با استعفای علی سنگینیان از سمت مدیرعاملی تامین سرمایه امین، هیات‌مدیره این شرکت، سعید بداغی را به این سمت منصوب کرد. به گزارش «تعادل»، سعید بداغی مدیرعامل جدید تامین سرمایه امین، طی سال‌های اخیر مشاور مدیرعامل و مدیر حوزه مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) و عضو هیات‌مدیره کارگزاری صبا تامین و تامین سرمایه امین بوده است. تامین سرمایه امین تاکنون توانسته تامین مالی بیش از ١٠هزار میلیارد تومانی شرکت‌ها، دولت و شهرداری‌ها و ارائه خدمات مشاوره مالی به شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را انجام دهد. در دوره مورد اشاره، به واسطه استراتژی این شرکت توسعه تامین سرمایه امین به گروه مالی امین شامل تامین سرمایه، کارگزاری امین آوید و پردازش اطلاعات مالی نوآوران امین در این دوره صورت گرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر