آغاز بیم‌ها و امیدها

۱۳۹۶/۰۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۷۴۶

سرانجام روز ثبت‌نام از نامزدهای ریاست‌جمهوری به دستور وزیر کشور فرا رسید و داوطلبان می‌توانند از ساعت 8 صبح روز سه‌شنبه تا روز بیست‌وششم فروردین ساعت 18 توانستند نام‌نویسی کنند. با اینکه براساس اخبار و گزارش‌های از پیش اعلام شده، گفته شده بود که باید شروع انتخابات از ساعت ۸ صبح باشد اما دو داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری از 4 صبح مقابل وزارت کشور بودند.

در همان ابتدا ساعت ثبت نام وزیر کشور به سخنرانی پرداخت. او با دستمالی که بر دست داشت، عرق‌های پیشانی‌اش را خشک کرد و خطاب به خبرنگاران حاضر گفت: حتما فکر می‌کنید که خسته هستم و نمی‌توانم انتخابات را برگزار کنم اما من ورزشکارم و آمادگی کامل دارم. عبدالرضا رحمانی‌فضلی گفت: امیدوارم همه مسوولان اعم از مجریان و ناظران و همه کسانی که در این امر کمک می‌کنند ازجمله رسانه‌ها، مطبوعات، رادیو و تلویزیون و قوه قضاییه و نیروی انتظامی و به طور کلی همه دستگاه‌ها ضمن رعایت بی‌طرفی و مر قانون در امر برگزاری یک انتخابات سالم و بانشاط و قانونی بودن و مشارکت بالا کمک کنند.

او تاکید کرد: از همه نامزدها که در این انتخابات خود را در معرض انتخاب عموم مردم قرار می‌دهند همچنین حامیان آنها، احزاب، گروه‌ها و اشخاص انتظار داریم با تعامل مثبت مبتنی بر اخلاق و قانون در جهت برگزاری انتخاب سالم و قانونی انتخاب بهتری داشته باشیم و ضمن فعالیت قانونی و با نشاط در عرصه انتخابات بتوانیم یک مرتبه دیگر، شکوه دیگری را به نمایش بگذاریم. وزیر کشور افزود: به همه مردم اعلام می‌کنم که وزارت کشور و شورای نگهبان و مجلس یک انتخابات کاملا آرام و قانونی، سالم و باشکوه را تدارک دیده‌اند و ان‌شاالله همینطور برگزار خواهد.

وزیر درباره تبلیغات زودهنگام انتخاباتی خاطرنشان کرد: تبلیغات زودهنگام تخلف است و باید احزاب، حامیان آنها و رسانه‌های منتسب به افراد به ویژه رسانه‌هایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند در این زمینه مراقبت کنند. رحمانی‌فضلی تصریح کرد: شنبه هفته آینده کمیته تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری تشکیل خواهد شد و روند تبلیغات زودهنگام همچنین روند تبلیغات کاندیداهای ریاست‌جمهوری مورد بررسی قرار خواهد گرفت. او با تاکید بر اینکه فرصت 20روزه تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری حضور مردم در انتخابات را تقویت خواهد کرد، اذعان داشت: تاکنون تفسیری که از قانون شده «رجل سیاسی» شامل خانم‌ها نمی‌شود.


میرسلیم با لباس کار ثبت‌نام کرد

شعله میرفتاح‌تبریزی، دکترای حقوق اقتصادی در ایتالیا نخستین داوطلب زن شرکت‌کننده در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بود که صبح روز گذشته با حضور در محل ستاد انتخابات کشور نام‌نویسی کرد. علی‌اکبر نصیری‌خوانساری نیز جزو نخستین داوطلبان مرد شرکت‌کننده بود. مصطفی میرسلیم که زمزمه‌های نامزدی‌اش در یک سال اخیر بر سر زبان‌ها بود نیز از طرف حزب موتلفه برای نام‌نویسی در ستاد حاضر شد. او که با لباس کار آمده بود در جمع خبرنگاران گفت: راهی که من از 50 سال پیش آغاز کرده‌ام چیزی جز حق‌طلبی نیست. من آمده‌ام تا منزلت معلمان، کارمندان و هنرمندان محترم شمرده شود و قدر خدمات پزشکان و پرستاران شناخته شود و ثمره کوشش کشاورزان، اصناف و امدادگران و از خودگذشتگی رزمندگان ارج نهاده شود. میرسلیم با بیان اینکه رقیب اصلی ما رییس‌جمهوری است که هم‌اکنون درحال ایفای وظیفه است، خاطرنشان کرد: از حزب موتلفه یک نامزد معرفی شده و آن هم مصطفی میرسلیم است. قبل از اینکه جمنا شکل بگیرد، بنده از ابتدا اعلام نامزدی از جانب حزب موتلفه کردم. پس از آن جمنا تشکیل شد و در آنجا نیز همراه با دوستانمان مذاکره کردیم و قرار شد همراهی داشته باشیم و مخالفتی ابراز نکنیم چون در هدف و نیت یکی هستیم. حضور برادران دوقلو هم از دیگر حاشیه‌های ستاد انتخابات کشور بود.

یکی دیگر هم با مدرک ششم قدیم به ستاد انتخابات آمده بود. یک کارشناس تربیت‌بدنی نیز نامزد دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری و اهل بروجرد بود. او گفت چون شغل ندارم، آمدم تا رییس‌جمهور شوم. «پول، نان و آزادی» نیز شعار یکی از داوطلبان انتخابات بود، داوطلب دیگری هم گفت 15میلیون حقوق بیکاری می‌دهم. وحید فرجی متولد 1378 جوان‌ترین داوطلبی که در نخستین روز در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. قاسم شعله‌سعدی، نماینده دو دوره مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در وزارت کشور اقدام به ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری کرد.


برخورد قاطع با برهم زنندگان امنیت

همزمان با ثبت‌نام دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، رییس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد انتخابات کشور نیز در جمع خبرنگاران تاکید کرد که اگر فردی، جریانی، اشخاصی، حزبی و گروهکی بخواهد امنیت انتخابات را به هم بزند قطعا با قاطیعیت تمام برخورد خواهیم کرد و از هر گونه ناامنی جلوگیری خواهد شد. حسین ذوالفقاری تصریح کرد: هم‌اکنون دستگاه‌ها وارد فضای اقدامات امنیتی در کشور شده‌اند چراکه کشور ما در منطقه‌یی قرار دارد که شرایط امنیتی خوبی ندارد لذا باید تلاش گسترده‌یی صورت بگیرد که ان‌شاالله امنیت انتخابات حفظ شود. سخنگوی وزارت کشور هم در نشستی خبری با اشاره به ماده 74 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در این قانون آمده تمامی رسانه‌ها حق ندارند آگهی یا مطلبی علیه نامزدها درج کنند. سیدسلمان سامانی افزود: در دوره یازدهم انتخابات ریاست‌جمهوری 688 نفر ثبت‌نام داشتیم که احتمال می‌دهیم این دوره افزایش یابد. وی با بیان اینکه رسیدگی به صلاحیت نامزدها بر عهده شورای نگهبان است: فعالیت انتخاباتی نامزدها رسما از تاریخ اعلام اسامی آنان توسط وزات کشور آغاز می‌شود و هر گونه فعالیت انتخاباتی خارج از این زمان، تخلف از قانون است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر