مسعود نیلی: تعداد فارغ‌التحصیلان3 برابر شد

۱۳۹۶/۰۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۷۵۲

سخنران روز دوم این نشست مسعود نیلی مشاور ارشد اقتصادی رییس‌جمهوری بود که به برخی مزیت‌های اقتصادی ایران اشاره کرد و گفت: طی ۱۵سال اخیر، با سرمایه ‏گذاری‏‌های صورت گرفته در آموزش عالی، تعداد افراد با تحصیلات دانشگاهی در کشور حدودا ۳ برابر شده است. این شرایط سبب شده که نیروی کار تحصیلکرده و با مهارت در مقایسه با سایر کشورها ارزان‏تر شده که این برای ایران مزیت قابل‌توجهی قلمداد می‌شود.

به گفته نیلی، اقتصاد ایران از نظر منابع انرژی و جغرافیایی نیز حایز مزیت است و از نظر مجموع منابع نفت و گاز، دارنده رتبه نخست در جهان به‌شمار می‏رود. وی گفت: بر این اساس، ایران به دور از ناامنی‏ها و چالش‏‌های منطقه، می‌تواند با سرمایه‏گذاری و افزایش قابل‌توجه تولید انرژی به‌عنوان شریک تجاری مطمئن برای اقتصادهای قدرتمندی نظیر چین، هند، ژاپن و اندونزی، انرژی موردنیاز این کشورها را تامین ‏کند، ضمن اینکه کشور ما می‌تواند به‌عنوان بستری مناسب به‌عنوان بخشی از زنجیره تولید کشورهای شرق آسیا با هدف صادرات به بازارهای منطقه مطرح شود. براساس گفته‌های مشاور اقتصادی رییس‌جمهوری علاوه بر موارد یاد شده، مزیت جغرافیایی در کنار امنیت و سرمایه‌گذاری‏‌های قابل‌توجهی که در زیرساخت‏‌های IT و حمل و نقل صورت گرفته، ایران را به مسیری مطمئن برای کریدورهای قاره آسیا تبدیل کرده و کشور ما به‌دنبال آن است تا نقشی فعال‏تر در کریدورهای حمل و نقل ازجمله پروژه جاده ابریشم جدید ایفا کند.

با این حال وی اظهار کرد: در اقتصاد ایران به‌دلیل دسترسی به منابع انرژی و مداخله دولت در قیمت‏‌گذاری، شاخص شدت مصرف انرژی جزو مقادیر بالا در جهان محسوب می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر