بازار در شوک سیاست‌های احتمالی ترامپ

۱۳۹۶/۰۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۷۵۷

گروه بانک و بیمه|

بالا گرفتن تنش‌های سیاسی امریکا در منطقه خاورمیانه باعث شد شاخص ارزش دلار در برابر سبدهای اصلی ارز جهان دیروز با روند نزولی آغاز به‌کار کند. به گزارش «تعادل»، در جریان معاملات روز دوشنبه بازار آزاد تهران و در آستانه ۱۳رجب، قیمت انواع سکه با افت و خیز بسیار مواجه شد به‌طوری‌که در معاملات روز دوشنبه بازار آزاد تهران، قیمت سکه طرح قدیم و جدید کاهش و سایر انواع آن، افزایش یافت، این در حالی است که نرخ دلار هم به ۳۷۶۴تومان رسید. همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۲ هزار تومان کاهش و طرح جدید با ۱۴۵۰تومان کاهش به ترتیب به نرخ یک‌میلیون و ۱۸۱هزار تومان و یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان معامله شد. در این میان نیم سکه با ۳۵۰۰تومان افزایش به ۶۸۹هزار تومان، ربع سکه با ۲۵۰۰تومان افزایش به ۳۸۷هزار تومان و سکه یک گرمی با هزار تومان افزایش به ۲۴۸هزار تومان رسید.

در بازار ارزها نیز هر دلار امریکا ۳۷۶۴تومان، یورو ۴۰۰۶تومان، پوند ۴۶۸۴تومان، درهم امارات ۱۰۳۶تومان و لیر ترکیه ۱۰۳۹تومان بود.


کاهش شاخص ارزش دلار

شاخص ارزش دلار در بازار معاملات ارزی منطقه آسیا دیروز تحت‌تاثیر تنش‌های سیاسی امریکا در کره‌شمالی و سوریه قرار گرفت و با روند نزولی آغاز به‌ کار کرد. این در حالی است که جنگ‌افروزی اخیر امریکا در سوریه، گمانه‌زنی‌ها بر سر افزایش نرخ بهره بانکی از سوی فدرال رزرو را هم با تردید روبه‌رو کرده است. در همین حال دلار در برابر ین ژاپن ۳دهم درصد ارزش خود را از

دست داد. همچنین کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که بازارهای جهانی نسبت به سیاست‌های ترامپ بیشتر از گذشته محتاطانه رفتار کرده و به ریسک‌های افزایش یافته در سطح جهانی توجه خاصی می‌کنند و امکان دارد با حمله موشکی ایالات‌متحده به کره‌شمالی، شوک دیگری به بازارهای جهانی وارد شود. بر پایه این گزارش، ارزش شاخص دلار امریکا در برابر ۶ سبد اصلی ارز جهان دیروز با کاهش میانگین روبه‌رو شد و یورو هم ۳دهم درصد روند کاهشی را تجربه کرد.

افزایش قیمت اونس

قیمت هر اونس طلا نیز دیروز با 0.2درصد افزایش به ۱۲۵۶دلار و ۳۶ سنت رسید. در حالی که بالا گرفتن تنش‌های سیاسی بر سر کره‌شمالی و سوریه تقاضا برای خرید طلا را افزایش داده است، قیمت فلز زرد دیروز افزایش یافت.

براساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا دیروز با 0.2درصد افزایش به 1256 دلار و 36سنت رسید، درحالی که قیمت طلای امریکا با 0.3درصد رشد به 1257دلار و 90 سنت رسید. افزایش تنش‌ها در شبه جزیره کره و خاورمیانه پس از حمله موشکی امریکا به سوریه و همچنین انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو در فرانسه موجب نگرانی سرمایه‌گذاران

شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر