اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۷۶۲

حضور 71سرمایه‌گذار حقوقی خارجی در بازار سرمایه

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از صدور ۱۸ کد سهامدار خارجی جدید در اسفند ۹۵ خبر داد. به این ترتیب تعداد سرمایه‌گذاران حقوقی خارجی فعال در بازار سرمایه ایران به عدد 71 رسید.

به گزارش «تعادل» و به نقل از سمات، محمدرضا محسنی از صدور 18 کد سهامدار خارجی جدید در اسفند سال گذشته خبر داد و گفت: 7 سهامدار حقیقی از انگلیس، سوئد، سوییس، لبنان، عراق و افغانستان (2 نفر) ماه قبل با پشت سر گذاشتن مراحل قانونی، کد معاملاتی فعالیت خود را دریافت کردند. مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) اظهار کرد: 11 سرمایه‌گذار حقوقی خارجی از کشورهای امارات (3 شرکت)، چین (2 شرکت)، ترکیه، گرجستان، جزایر کیمن، قبرس، کانادا و افغانستان در اسفند پارسال کد سهامداری خود را از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دریافت کردند تا تعداد سرمایه‌گذاران حقوقی خارجی فعال در بازار سرمایه ایران به عدد 71 برسد. بر اساس این گزارش، نخستین کد سهامدار خارجی بازار سرمایه ایران در آبان سال 73 از سوی یک شرکت آلمانی دریافت شد و تاکنون 820 کد سهامدار خارجی در این بازار صادر شده است. در حال حاضر سرمایه‌گذارانی از امریکا، انگلیس، اسپانیا، روسیه، آلمان، سوییس، سوئد، لهستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای‌جنوبی، ژاپن، قبرس، ایتالیا، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، لهستان، کانادا، جزایر کیمن، هنگ‌کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزیلند، مالزی، کره‌جنوبی، گرجستان، ارمنستان و افغانستان در بورس ایران فعال هستند که در این فهرست نام 34 سرمایه‌گذار ایرانی مقیم خارج از کشور نیز دیده می‌شود.


«فاینکس» فرصت تبادل دانش مالی و گسترش سواد مالی است

مدیرعامل بورس کالا گفت: نمایشگاه بورس، بانک و بیمه فرصتی است تا فعالان بازار سرمایه به معرفی محصولات و ابزارهای جدید مالی خود بپردازند.

به گزارش «تعادل» و به نقل از بورس کالای ایران، حامد سلطانی‌نژاد درباره دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه (فاینکس ۲۰۱۷) با تاکید بر اینکه برگزاری چنین گردهمایی‌هایی برای بازار سرمایه ایران ضروری است، گفت: در بازار سرمایه توسط برخی نهادها دستاوردهایی به وجود می‌آید که پیش‌نیاز فعالیت برخی نهادهای دیگر است، بنابراین برگزاری این نمایشگاه فرصت مناسبی است تا دستاوردهای مالی و فنی محصولات تازه‌یی که تولید شده به فعالان بازار معرفی شود تا آنها هم بتوانند با هم‌افزایی با دیگر فعالان بازار محصولات جدیدتری را برای استفاده همگان در بازار سرمایه ارائه دهند.

او اظهار کرد: از سوی دیگر این نمایشگاه می‌تواند یک نقطه قرار باشد برای فعالان مالی که هر ساله طبق رسمی که در همه صنوف و صنعت‌ها وجود دارد دور هم جمع می‌شوند و با هم مذاکره می‌کنند، بنابراین برگزاری این نمایشگاه فرصتی به وجود می‌آورد تا تمام فعالان حوزه بازار سرمایه کشور با همفکری یکدیگر نقشه راه آینده‌یی را ترسیم کنند که به تناسب آن نقش هر یک از آنها در پیشرفت بازار سرمایه موثر باشد و از این مسیر برنامه‌ریزی بهتری برای رسیدن به اهدافشان داشته باشند.

به گفته سلطانی‌نژاد، در سال‌های اخیر بورس کالا نیز حرکتی به سمت محوریت اشخاص به خصوص اشخاص حقیقی در بازار سرمایه و بازارهای کالایی داشته که به نظر می‌رسد معرفی روش فعالیت این اشخاص در بورس‌های کالایی بتواند یکی از دستاوردهای این نمایشگاه باشد. همچنین بحث تامین مالی منابع به ویژه منابع خرد و جهت‌دهی آن برای فعالیت‌های اقتصادی می‌تواند در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه معرفی شود. وی در پاسخ به این پرسش که هدف بورس کالای ایران از شرکت در این نمایشگاه چیست، گفت: بورس کالا با شرکت در نمایشگاه فاینکس 2017 در ابتدا سعی می‌کند به آموزش افرادی که در غرفه حضور پیدا می‌کنند، بپردازد و آنها را با نحوه داد و ستد معاملات آشنا کند.


تعدیل مثبت 456 درصدی «خاذین»

نخستین پیش‌بینی اصلاحی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 1396 شرکت سایپا آذین منتشر شد. به گزارش «تعادل» بر اساس اطلاعات دریافتی از شرکت سایپا آذین طی نامه شماره مورخ 1396/01/21 پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به 29 اسفند سال 96 با سرمایه 102میلیارد تومان، مبلغ 89 ریال به‌طور خالص پس از کسر مالیات تعیین شده است. این در حالی است که سود پایان سال 96 در گزارش قبلی 16ریال در نظر گرفته شده بود. که بر این اساس 456درصد تعدیل مثبت صورت گرفته است. این تعدیل به دلیل محاسبه سود شرکت سایپا انجام شده است.


توضیح معاون فرابورس

درباره تغییر جایگاه «کیسون»

هیات پذیرش فرابورس در جلسه 18 آبان 95 با انتقال کیسون موافقت مشروط کرد. این شرکت حاضر در بازار پایه پایه فرابورس تقاضا کرده به بازار دوم فرابورس منتقل شود اما در صورت رعایت مفاد دو ماده 37 و 38 مربوط به دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس این انتقال انجام خواهد شد.

مهدی علم‌الهدی با اشار به اطلاعیه 18 آبان سال گذشته درباره وضعیت شرکت 384میلیارد تومانی کیسون توضیح داد و اعلام کرد: موضوع پذیرش یا لغو پذیرش سهام شرکت کیسون در بازار دوم فرابورس ایران در حال بررسی توسط هیات پذیرش است و در صورت قطعی شدن وضعیت پذیرش شرکت اطلاع‌رسانی خواهد شد. به گزارش سنا، کیسون از سال 1354 در حوزه‌ها و پروژه‌هایی چون نفت و گاز و پتروشیمی، سد و فرودگاه و بزرگراه و... فعال بوده و با سرمایه اسمی 384میلیارد تومانی، سود هر سهم را 70ریال پیش‌بینی کرده و با قیمت 173تومانی (مربوط به 26 بهمن) دارای نسبت P/E حدود 25 مرتبه‌یی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر