هم‌صدایی غرب علیه روسیه

۱۳۹۶/۰۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۷۶۷

غرب برای دور کردن پوتین از بشار اسد تلاش می‌کند


گروه جهان| وزرای خارجه گروه 7 در پایان نشست دو روزه خود در ایتالیا به صراحت از روسیه خواسته‌اند به حمایت از بشار اسد رییس‌جمهور سوریه پایان دهد. همچنین باوجود گمانه‌زنی‌های پیشین مبنی بر توافق اعضای گروه 7 بر سر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه یا سوریه، در این نشست تحریم‌ها به بحث گذاشته نشده است.

به گزارش بلومبرگ، در روزهای اخیر انتقادهای غرب از روسیه به‌دلیل تداوم حمایتش از حکومت بشار اسد شدت گرفته و مقام‌های امریکایی روسیه را به‌دلیل ادامه حمایت‌ از دولت سوریه و نیز اهمال در منع استفاده از تسلیحات شیمیایی در این کشور به باد انتقاد گرفته‌اند؛ به‌طوری که ساندی‌تایمز گزارش داده بود اگر روسیه حاضر نشود حمایت از بشار اسد را کاهش دهد، دولت بریتانیا در نشست گروه 7 پیشنهاد تحریم‌های جدیدی علیه مسکو را مطرح خواهد کرد. گروه 7 شامل کشورهای صنعتی و پیشرفته غربی ازجمله ایالات‌متحده، کانادا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ژاپن و ایتالیاست. روسیه چندین سال عضو مجموعه بزرگ‌تری با عنوان گروه 8 بود، ولی در سال ۲۰۱۴ پس از الحاق ناحیه کریمه به خاک آن کشور از این مجموعه اخراج شد. گفته شده، در روز دوم نشست (سه‌شنبه) وزرای خارجه عربستان‌سعودی، ترکیه، امارات‌متحده‌عربی، قطر و اردن نیز حضور داشته‌اند. اگرچه مساله تشدید تحریم‌ها علیه روسیه با سوریه به نتیجه نرسیده اما مقام‌های غربی در نشست خود در ایتالیا تندترین انتقادها را از مسکو داشته‌اند. الجزیره گزارش داده، بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا در روز نخست این نشست تاکید کرده که روسیه باید بین گروه 7 و سوریه یکی را انتخاب کند. وی گفته است: «درباره احتمال تحریم‌های بیشتر بر بعضی چهره‌های نظامی سوریه و در واقع برخی چهره‌های نظامی روسیه که در هماهنگ کردن تلاش نظامی سوریه نقش داشته‌اند بحث خواهد شد.»

روسیه پیش‌تر در واکنش به انضمام کریمه و بحران شرق اوکراین هدف مجموعه تحریم‌هایی امریکا و اتحادیه اروپا بوده است، اما اگر تحریم‌های تازه‌یی علیه مقام‌های روسیه در ارتباط با جنگ سوریه درنظر گرفته شود بی‌سابقه خواهد بود.

انتقادها از روسیه از وقتی بالا گرفت که دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا با متهم کردن دولت سوریه به انجام حمله شیمیایی، جمعه گذشته دستور حمله موشکی به یک پایگاه هوایی نیروهای دولتی سوری را صادر کرد. این حمله در شرایطی انجام شد که دمشق پیش‌تر هرگونه مسوولیتی در مورد حمله شیمیایی اخیر در سوریه را رد کرده بود.

حمایت سیاستمداران پیش از سفر تیلرسون

رکس تیلرسون وزیر خارجه امریکا که پس از نشست گروه 7 راهی روسیه شده هم مسکو را متهم کرده که مانع این حمله شیمیایی نشده است. تیلرسون رفتار روسیه را غیرحرفه‌یی خوانده است. دولت آلمان نیز به‌عنوان پیش‌شرط برای راه‌حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه خواستار برکناری بشار اسد از قدرت شده است. آنجلینو آلفانو وزیر خارجه ایتالیا نیز تاکید کرده که روس‌ها باید درک کنند که به اوج پرونده سوریه رسیده‌اند و آنها باید اسد را راضی کنند به روند توافق سیاسی بازگردد. گفته شده، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا نیز پیش از سفر رکس تیلرسون به مسکو در تماس تلفنی با دونالد ترامپ حمایت خود را از تغییر رویکرد واشنگتن نسبت به بحران سوریه اعلام کرده‌اند.

رویترز با اشاره به سفر دو روزه رکس تیلرسون به مسکو در روز 11 و 12 آوریل (امروز) به نقل از منابع خبری مستقر در کاخ سفید نوشته که دیدار وزیر خارجه ایالات‌متحده و ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه به‌دلیل تشدید اختلافات دو کشور بر سر تحولات اخیر سوریه لغو شده است. پیش‌تر نیز برخی رسانه‌ها از احتمال لغو سفر تیلرسون به روسیه خبر داده بودند.

گفته شده، تیلرسون در این سفر تلاش خواهد کرد تا روسیه را متقاعد کند که دست از حمایت بشار اسد بردارد. باوجود هم‌صدایی ضمنی رهبران اروپایی و امریکایی درباره لزوم دور شدن روسیه از بشار اسد، رویترز سه‌شنبه به نقل از یک دیپلمات ارشد اروپایی نوشته است: «امریکا بی‌هدف در تاریکی در جست‌وجوی انتقال قدرت در سوریه است.»


بیانیه مشترک درباره تغییرات جوی

از جمله مسائلی که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته عدم صدور بیانیه مشترک تغییرات جوی از سوی گروه 7 به‌دلیل مخالفت امریکاست. به گزارش رویترز، یکی از مقامات ارشد گروه 7 گفته که به‌دلیل بازنگری ایالات‌متحده در سیاست‌های انرژی، هیچ بیانیه مشترکی درباره مبارزه با تغییرات جوی ازسوی این گروه منتشر نشده است. وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا به عنوان میزبان نشست کشورهای گروه 7 نیز در این باره گفته است که هیچ اختلافی بین کشورهای گروه 7 وجود ندارد اما هیچ توافق مشترکی درباره مبارزه با تغییرات جوی میان این کشورها حاصل نمی‌شود چراکه امریکا همچنان در حال بازنگری موضع خود در این خصوص است. در شرایطی که بریتانیا، کانادا، ایتالیا، آلمان، ژاپن و فرانسه امیدوارند تا بتوانند تعهدات خود درخصوص توافق پاریس را عملی کنند اما دولت ترامپ تاکنون موضع روشنی درباره این مساله اتخاذ نکرده است. توافق پاریس با تلاش‌های دولت باراک اوباما در دسامبر ۲۰۱۵ به تصویب ۱۹۰ کشور رسیده است. ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی همواره با انتقاد از این اقدام دولت اوباما تاکید می‌کرد که صنعت زغال‌سنگ را به ایالات‌متحده باز خواهد گرداند.

گروه 7 در نشست سال گذشته خود تغییرات جوی را تهدید امنیتی جهانی توصیف کرده و اعلام کرده بودند که این مساله می‌تواند تاثیراتی گسترده در سراسر جهان داشته باشد ضمن اینکه می‌تواند دلیل درگیری‌های خشونت‌آمیز، رکود اقتصادی و سایر تغییرات منفی به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر