«تغییر» تنها پیش‌بینی قطعی در انتخابات فرانسه

۱۳۹۶/۰۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۷۶۸

گروه جهان| طلا تسلیمی|

فرانسوی‌ها در کمتر از دو هفته پای صندوق‌های رای می‌روند تا جایگزینی را برای فرانسوا اولاند رییس‌جمهور کنونی این کشور انتخاب کنند. دور اول انتخابات 23 آوریل و دور دوم میان دو نامزد برتر در تاریخ 7 ماه مه برگزار خواهد شد. نتیجه این انتخابات به‌طور قطع چهره فرانسه و حتی اتحادیه اروپا را شکل خواهد داد و تاثیری مستقیم بر شکل ارتباطات اتحادیه اروپا خواهد داشت. اهمیت این انتخابات را به هیچ‌وجه نمی‌توان نادیده گرفت، اما مساله مهم‌تر غیرقابل پیش‌بینی بودن نتیجه این انتخابات است و کمپین‌های انتخاباتی هم به جای اینکه به تصمیم‌گیری‌های قطعی مردم فرانسه کمکی کرده‌ باشند، بر شک و تردیدها در مورد نامزدهای انتخاباتی افزودند. گاردین در گزارشی در این باره نوشت، اگرچه در هفته‌های اخیر به نظر می‌رسید که رقابت نهایی میان مارین لوپن نامزد راست افراطی حزب جبهه ملی و امانوئل ماکرون نامزد مستقل میانه‌رو، برگزار شود، اما حالا با نزدیک شدن به انتخابات به رقابتی چهار نفره تبدیل شده که فرانسوا فیون نامزد جناح راست و ژان لوک ملانشون نامزد چپ افراطی نیز در آن حرفی برای گفتن خواهند داشت. گروه بزرگی از نامزدهای اقلیت که همگی در مناظرات تلویزیونی هفته گذشته شرکت داشتند نیز می‌توانند بر نتایج انتخابات تاثیر بگذارند. اکنون می‌توان در مورد دو نفری که به دور دوم و نهایی انتخابات راه می‌یابند، احتمالات بیشتری را درنظر گرفت که از جمله آنها کابوسی همانند پیشروی هم‌تراز لوپن و ملانشون است. اتحادیه اروپا از چندی پیش و با اجرای ماده 50 معاهده لیسبون توسط بریتانیا به‌طور جدی درگیر مسائل مربوط به برگزیت شده و حالا، نتیجه انتخابات فرانسه می‌تواند اختلالاتی جدی در روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در امریکا ایجاد کند.


محبوبیت غیرمنتظره چپ‌های افراطی

در شرایط کنونی می‌توان ظهور و افزایش محبوبیت ملانشون را مهم‌ترین عنصر متحول‌کننده در تغییر پیش‌بینی‌ها دانست. وی با سرمایه‌گذاری بر حال و هوای ضدسازمانی و ضعف کمپین حزب سوسیالیست، فهرستی عصیان‌گرایانه از برنامه‌هایی برای افزایش مالیات‌ها و مخارج عمومی، ملی‌گرایی و جدایی از معاهده‌های اتحادیه اروپا ارائه و بر موضع‌گیری‌های سیاسی در حمایت از روسیه و مقابله با غرب تاکید کرده است. ملانشون که محبوبیتش در هفته‌های اخیر 6 رتبه افزایش یافت، پایان هفته گذشته در یک تجمع بزرگ در مارسی سخنرانی کرد و اکنون این احتمال وجود دارد که بتواند از فیون پیشی بگیرد و این مساله در حالی که فاصله زمانی زیادی تا رای‌گیری باقی نمانده است، تهدیدی جدی برای پیشگامان پیشین در کمپین‌های انتخاباتی محسوب می‌شود.

نتیجه تا اینجای کار این است که سه «خارجی» در رقابت‌ پیشرو هستند و احتمالا حدود دوسوم آرا در دور اول انتخابات میان این سه نفر تقسیم خواهد شد و این مساله به معنای فروپاشی احزاب اصلی راست و چپ است که در دوران پس از جنگ پایه‌ریزی شده بودند. لوپن که بسته شدن مرزهای فرانسه و حرکت به سمت حمایت از تولیدات داخلی، مقابله با جهانی‌سازی و مقابله با مهاجرت را خواستار است و موضعی خصمانه درخصوص اتحادیه اروپا دارد و ماکرون که می‌خواهد فرانسه گشایش و تنوع را در آغوش بکشد و به‌دنبال ایجاد اصلاحات در بازار کار فرانسه و کاهش مخارج عمومی و همکاری با آلمان در دمیدن روحی تازه در اتحادیه اروپاست، همچنان در نظرسنجی‌ها از بیشترین محبوبیت برخوردارند. ماکرون کمپینی مقاومتی و خوش‌بینانه دارد؛ اما لوپن هم رقیب قدرتمندی است، چراکه ایده‌های راست افراطی در حال ریشه دواندن در اروپاست.


چهره حقیقی نامزدها

کارزار انتخاباتی فرانسه از همان ابتدای امر صحنه درگیری‌ها و رسوایی‌ها بود و حالا نزدیکی نامزدها در نظرسنجی‌ها و نبود یک پیشرو قطعی در انتخابات بر فشار موجود افزوده است. در عین حال، افزایش ناگهانی محبوییت ملانشون تحت حمایت کمونیست‌ها هم فشاری مضاعف بر نامزدهایی همچون لوپن و ماکرون وارد می‌آورد.

بلومبرگ هم در گزارشی در این باره نوشته، رسوایی‌ها و افشاگری‌ها در کمپین‌های انتخاباتی با مساله مشاغل ساختگی توسط فرانسوا فیون برای همسر و دو فرزندش آغاز شد و پس از آن، پای لوپن هم با اتهام مشابه در ایجاد مشاغل ساختگی برای دو نفر از هم‌حزبی‌هایش و استفاده از بودجه پارلمان اروپایی برای پرداخت دستمزد به آنها، به این رسوایی‌ها کشیده شد. اکنون، در حالی که کمتر از دو هفته تا انتخابات باقی است، ماکرون حالت تهاجمی به خود گرفته است. وی روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری «مشکل فیون با حقیقت» را به استهزا گرفت و گفت که اظهارات لوپن در مورد تاریخ فرانسه «چهره حقیقی» حزب او را آشکار می‌کند و از طرف دیگر، ژان لوک ملانشون شورشی تحت حمایت کمونیست‌ها را در پی موضع‌گیری‌های ضدجنگ وی مورد تمسخر قرار داد. اما فیون هم از هر فرصتی برای انتقاد و کوبیدن ماکرون استفاده می‌کند. وی روز سه‌شنبه در شبکه «فرانس 2» تلویزیون فرانسه گفت: «حملات ماکرون نشان می‌دهد که باختن به اعصاب او فشار آورده است. در عین حال، لحن خشن نامزدهای انتخاباتی تاکید بیشتری بر نامعلوم بودن نتایج این انتخابات و تاثیرات چشمگیر آن در سرنوشت فرانسه است.


رای‌دهندگانی که هنوز تصمیم نگرفته‌اند

لوپن و ماکرون همچنان در صدر هستند و به ترتیب از حمایت 24 و 23درصدی رای‌دهندگان در دور نخست انتخابات برخوردارند. فیون و ملانشون به‌ترتیب محبوبیتی 18.5 و 18درصدی دارند. اما باتوجه به درصد خطای 2درصدی در نظرسنجی‌ها، می‌توان گفت که موقعیت هیچ یک از نامزدها تثبیت شده نیست.

موسسات نظرسنجی بر این باورند که فیون یا ماکرون در صورت رسیدن به دور دوم رقابت‌ها می‌توانند لوپن را شکست دهند؛ اما آنها همچنین در مورد شمار زیادی از فرانسوی‌های واجدالشرایط در رای‌دهی هشدار داده‌اند که احتمالا تا لحظه تصمیم قطعی خود را در مورد نامزد محبوب‌شان اتخاذ نخواهند کرد و این افراد حدود 40 درصد از رای‌دهندگان را تشکیل می‌دهند. ظهور ناگهانی ملانشون که میزان محبوبیت وی از 20 مارس تاکنون به دو برابر افزایش یافته نیز بر شدت نگرانی‌های حاکم افزوده و همین امر فیون و ماکرون را ترغیب کرده تا برای نخستین مرتبه از آغاز کمپین‌های انتخاباتی، در مقابل وی حالتی تدافعی بگیرند.

از دوشنبه کمپین‌های رسمی نامزدهای انتخاباتی با درنظر گرفتن ساعات و کیفیت یکسان پخش برای همه 11 نامزد انتخاباتی، آغاز خواهد شد و پس از آن نامزدها بار دیگر به برگزاری تجمعات و برگزاری تبلیغات اقدام خواهند کرد تا رای‌دهندگان بتوانند تصمیم نهایی خود را اتخاذ کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر