200 میلیون دندان پوسیده در دهان ایرانیان

۱۳۹۶/۰۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۷۹۴

معاون بهداشت وزیر بهداشت در مراسم دومین سالگرد طرح تحول سلامت دهان با اشاره به بازگشت حوزه سلامت به جایگاه خود در طرح تحول نظام سلامت و همچنین ارتقای خدمات در این حوزه، اقدامات انجام شده در طرح تحول سلامت دهان را تشریح کرد. علی‌اکبر سیاری گفت: «سیاست‌های اصلی ما در این طرح فراهم کردن دسترسی، بهره‌مندی مردم و حمایت مالی از آنها بود. در همین راستا گروه هدف اول خود را دانش‌آموزان انتخاب کردیم که طی طرح تحول سلامت دهان، برنامه وارنیش فلورایدتراپی برای آنها مورد تاکید قرار گرفت.» او ادامه داد: «گروه هدف دوم، مادران باردار بودند که در راستای خدمت‌رسانی به آنها حمایت‌های دندانپزشکی در مراکز تجمیع ایجاد شد. طی چند دهه اخیر حوزه سلامت دهان مورد غفلت قرار گرفته بود. ما در این مدت در ۶۰ هزار مدرسه برای هفت میلیون دانش‌آموز برنامه وارنیش فلورایدتراپی را انجام دادیم. همچنین در مجموع ۳۵ میلیون خدمت به آنها ارائه شد و پرونده الکترونیک سلامت نیز برای آنها تشکیل شد. » او با اشاره به خدمات ترمیمی دندان در این طرح، افزود: «در راستای ارائه این خدمات یک میلیون و ۶۰۰ هزار خدمت فیشورسیلانت انجام شد. پیش از شیوع این برنامه خدمات دندانپزشکی در مراکز بهداشتی روستایی تعطیل بود که ما در این دوره این مراکز را بازسازی، تعمیر و تجهیز کردیم. »

به گزارش ایسنا، سیاری با تاکید بر اینکه در این دوره از فعالیت وزارت بهداشت، بیش از ۳۰ سال سرمایه‌گذاری در حوزه بهداشت انجام شد، گفت: «در این برنامه ۱۲۰۰ دندانپزشک به روستاها فرستاده شدند و ۴۵ هزار بهورز و مراقب سلامت آموزش دیدند تا بتوانند ۳۵ میلیون خدمت را به مردم ارائه دهند. ما در حال حاضر به نوجوانان زیر ۱۴ سال، مادران باردار و شیرده خدمات رایگان ترمیمی، فیشورسیلانت، فلورایدتراپی و جرم‌گیری در قالب دندانپزشکی خانواده و بیمه روستایی ارائه می‌دهیم. » او ادامه داد: «امروز توانستیم نواقص سیستم بهداشت در شهرها را کامل کنیم. در حال حاضر خدمات بهداشت دهان توسط کارشناسان سلامت در مراکز بهداشت شهری انجام می‌شود که قرار است گسترش پیدا کنند. » او افزود: «راه‌اندازی مراکز تجمیعی و واحدهای ارائه‌دهنده خدمات سلامت دهان و دندان در طرح تحول سلامت دهان، ثبت ۶۶میلیون اطلاعات در سامانه سیب را بخش دیگری از خدمات ارائه شده طی طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت اعلام کرد. »

پیش از سیاری ماهر، رییس شورای عالی سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت سخنرانی کرد و از آمار بالای دندان‌های پوسیده در ایران خبر داد و رقم آن را 200 میلیون دندان اعلام کرد. سعید عسگری با اشاره به شیوع بالای بیماری‌های دهان و دندان و تاثیرگذاری عوارض آن بر زندگی افراد، گفت: «بیماری‌های دهان و دندان با بیماری‌های سیستماتیک ارتباطات زیادی دارند و هزینه‌ زیادی برای حذف آنها نیاز است. شیوع پوسیدگی دندانی در مقابل بسیاری از بیماری‌های دیگر بیشتر است. » او ادامه داد: «طبق آخرین پیمایشی که در خصوص وضعیت این بیماری‌ها در کشور انجام شد، افراد میانسال به‌طور میانگین سه دندان پر شده، شش کشیده و چهار پوسیده دارند و میزان DMF در آنها حدود 13 درصد گزارش شده است. این شاخص در میان کودکان پنج تا شش ساله بالاتر از پنج است و نرخ آن از سال 77 تا 93 نسبتا صعودی بوده است. شاخص DMF در میان کودکان 12 ساله نیز در همین بازه زمانی از 1.5 به 2.9 درصد افزایش یافته است. آرزوی ما این است که پس از طرح تحول شاخص به کمتر از یک کاهش پیدا کند. » او افزود: «شاخص DMF در ایران در سال شروع برنامه تحول سلامت دهان بالاتر از میانگین جهانی بود. میانگین هزینه برای درمان پوسیدگی دندان کودکان پنج تا شش ساله که بطور متوسط 4.5 دندان برای هر کدام از آنها گزارش شده، هزار میلیارد تومان است. این رقم برای گروه سنی نوجوانان 12 ساله به 25 میلیارد و برای میانسالان 4800 میلیارد تومان برآورد می‌شود. همچنین جایگزینی دندان‌های پوسیده در این گروه سنی

88 هزار میلیارد تومان هزینه لازم دارد، اما باید گفت که این موضوع در تمام دنیا به همین صورت است. در حال حاضر بیماری‌های دهان رتبه دوم ابتلا به بیماری‌ها را در دنیا به خود اختصاص داده‌اند که منابع زیادی برای بهبود طلب می‌کنند. » او افزود: «داشتن جامعه‌یی که در آن کودکان کمترین میزان پوسیدگی دندان را دارند هدف اصلی طرح تحول سلامت دهان دانست و ابراز امیدواری کرد که تشکیل سازمان سلامت دهان یکی از اقدامات امسال وزارت بهداشت باشد.»

رییس شورای عالی سلامت دهان و دندان با اشاره به وجود 200 میلیون دندان پوسیده در دهان ایرانیان، گفت: «عوامل خطر تاثیرات چندگانه‌یی بر سلامت عمومی بدن دارند. یکی از مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد میزان استفاده از شکر در کشور است. در حال حاضر نیمی از جمعیت 15 تا 65 ساله کشور اضافه وزن دارند. همچنین پنج میلیون فرد مبتلا به دیابت در کشور زندگی می‌کنند و پنج میلیون نفر نیز در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند. مصرف روزانه شکر در کشور 66 گرم است؛ در حالی که این رقم باید 40 گرم باشد. به همین منظور ما امسال پویش ملی کاهش مصرف شکر و روزانه دو بار مسواک را راه‌اندازی کرده‌ایم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر