مالیات

۱۳۹۶/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۱۸۲

تصویب لایحه عضویت ایران در مجمع مقامات مالیاتی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تصویب لایحه عضویت ایران در مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی خبر داد.

سیدکاظم دلخوش‌اباتری درباره جلسه دیروز کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تقاضای تحقیق و تفحص از میزان مطالبات غیرقابل وصول و مشکوک‌الوصول بانکی کشور در این جلسه با حضور رییس کل بانک مرکزی بررسی شد.

نماینده صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی افزود: سیف درباره تقاضای تحقیق و تفحص مذکور گزارشی ارائه داد که براین اساس عوامل بیرونی و درونی مطالبات غیرجاری نظام بانکی کشور تبیین شد.

وی تصریح کرد: در گزارش بانک مرکزی اشاره شد که قوانین و مقررات تکلیفی در حوزه بانکی و وضیعت اقتصادی کشور در میزان مطالبات غیرقابل وصول و مشکوک‌الوصول تاثیرگذار بوده است.

دلخوش‌اباتری تاکید کرد: مقرر شد بانک مرکزی درباره شرایط و میزان مطالبات بخش خصوصی و دولت و همچنین مطالبات ناشی از حوادث غیرمترقبه تا 10روز آینده تهیه کند و به کارگروهی که دراین رابطه با حضور نمایندگان تشکیل می‌شود، ارائه دهد تا بعد از بررسی و جمع‌بندی در کارگروه، در جلسه کمیسیون نیز مطرح و در خصوص تفحص از میزان مطالبات غیرقابل وصول تصمیم‌گیری نهایی شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: رییس کل بانک مرکزی همچنین در خصوص اقدامات انجام شده برای رسیدگی به وضعیت موسسه مالی و اعتباری کاسپین ارائه و نمایندگان کمیسیون نظرات خود را بیان کردند و مقرر شد در جلسات آتی در این خصوص پیگیری‌های لازم ادامه یابد. دلخوش‌اباتری یادآور شد: تصویب لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی از دیگر محورهای کاری کمیسیون در این جلسه بود.


جزئیات مالیات مقطوع عملکرد سال ۹۵

بر اساس بخشنامه سازمان امور مالیاتی، مالیات مقطوع عملکرد سال ۹۵ مودیانی که مجموع فروش کالا و خدمات آنها ۱۰برابر معافیت ذکر شده در قانون باشد با افزایش ۸درصدی نسبت به سال قبل از آن

تعیین شد.

بر اساس بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی و بر مبنای ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم و برای تسهیل وصول مالیات و ایجاد وحدت رویه در تعیین مالیات عملکرد سال 95برخی صاحبان مشاغل که در گروه سوم ماده 2 آیین نامه اجرایی موضوع ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم قرار می‌گیرند، تغییراتی اعمال شده است. بر این اساس میزان مالیات عملکرد این مشمولان در سال 95 به صورت افزایش 8درصدی نسبت به مالیات قطعی عملکرد سال94 تعیین شده است. گفتنی است، این افزایش مالیات محدود به مودیانی است که مجموع فروش کالا و خدمات آنها 10برابر معافیت ذکر شده در قانون باشد.

در این بخشنامه همچنین آمده است، مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستور‌العمل را به صورت یکجا در خرداد 96 ندارند، مالیات قطعی فوق حداکثر تا 4 ماه به صورت مساوی تقسیط می‌شود.


مالیات فروش بنزین ۳۰ درصد شد

در جریان بررسی لایحه مالیالت بر ارزش افزوده در کمیسیون انرژی مجلس، نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی خام از شمول مالیات فروش مستثنا شدند و مالیات انواع بنزین و سوخت هواپیما ۳۰درصد، نفت گاز و نفت سفید ۱۵درصد و نفت کوره و گاز مایع ۱۰ درصد تعیین شد.

به گزارش ایلنا، لایحه مالیات بر ارزش افزوده روز گذشته در دستور کار کمیسیون انرژی مجلس بود، که به عنوان کمیسیون فرعی به کمیسیون انرژی ارسال شده و کمیسیون اصلی آن کمیسیون اقتصادی است.

بند د ماده (4) که درباره خدمات معاوضه (سوآپ) نفت خام و فرآورده‌های نفتی (بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید، گاز مایع و سوخت هوایی)، گاز طبیعی و برق بود، به دلیل مغایرت با برنامه ششم رد شد.

نرخ مالیات فروش کالاها یا خدمات کالاهای نفتی براساس این ماده تصویب و مالیات انواع بنزین و سوخت هواپیما 30درصد، نفت‌گاز و نفت سفید 15درصد، ، نفت کوره و گاز مایع 10 درصد تعیین شده است.

نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی خام که نهاده اولیه فرآورده‌های نفتی محسوب می‌شود، از شمول مالیات فروش مستثنا شدند. سایر کالاها، محصولات و مشتقات از نفت حسب مورد مشمول مالیات فروش موضوع ماده (9) این قانون می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه