ورود خریداران تکنیکال برای جمع‌آوری تک سهم‌ها

۱۳۹۶/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۱۹۰

گروه بورس|

بورس تهران در جریان معاملات روز گذشته در حالی با معاملات کم حجم مواجه شد که با پایان اصلاح قیمتی در کلیت معاملات بازار سهام به ویژه در گروه خودرویی، انگیزه خرید در گروه‌های کوچک و برخورد از سهام شناوری پایین برای اغلب معامله‌گران حقیقی فراهم شد. در این بین گروه محصولات پتروشیمی نیز در برخی تک‌سهم‌های خود با اقبال خریداران کم تعداد روبه‌رو شد. در کل روز گذشته بازار سهام، بازاری کم حجم بود که با پایان اصلاح قیمت‌ها و ورود خریداران تکنیکال برای جمع‌آوری سهام شرکت‌های کوچک با سبزپوش شدن کم جان نماگرهای خود همراه شد.

به گزارش «تعادل» شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس و اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه 10خرداد 96 با افزایش یک واحدی روی رقم 80هزار و 513 واحد ایستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 37واحدی عدد 17هزار و 486 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 18واحدی به رقم 87هزار و 724 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 52 واحدی به رقم 55 هزار و 559 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 306 واحدی عدد 180 هزار و 237 واحد را به نمایش گذاشت. براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت آپ با 24 واحد، پارس خودرو با 10واحد و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با 9واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی خارک با 21، کشتیرانی با 14 واحد و ملی صنایع مس ایران با 9 کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات روز گذشته بورس تهران به بیش از 156 میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن 573 میلیون و 189 هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 43 هزار و 735 نوبت داد و ستد بود. روز گذشته نماد آسان‌پرداخت پرشین که بیشترین تاثیر را روی شاخص داشت با صف فروشی به حجم بیش از ۴۹۱ هزار سهم روبه‌رو شد و با حدود ۵‌درصد رشد در قیمت پایانی هر سهم آن حدود ۲۳۵ تومان داد و ستد شد. همچنین حقیقی‌ها در خرید سهم آپ ۷۱‌درصد نقش داشتند و بیش از ۶۵‌درصد از عرضه‌ها نیز بر عهده حقیقی‌ها بود. اما در نماد پتروشیمی خارک که بیشترین تاثیر منفی را روی دماسنج بازار داشت، بیش از ۹۶‌درصد از خریدها بر عهده افراد حقوقی بود؛ همچنین آنها بیش از ۹۵‌درصد از عرضه‌ها را نیز به عهده داشتند. در گروه محصولات شیمیایی نمادهایی همچون توکا رنگ فولاد سپاهان، صنایع بهداشتی ساینا، لعابیران و پتروشیمی آبادان بیش از ۴‌درصد در قیمت پایانی رشد کردند و در طرف مقابل تعدادی از نمادها با افت اندکی در قیمت پایانی مواجه شدند. در گروه خودرو نماد پارس خودرو، قطعات اتومبیل ایران، موتورسازان تراکتورسازی ایران و بهمن دیزل با رشد بیش از یک‌درصد مواجه شدند، اما تعداد زیادی از نمادها با روند کاهشی در قیمت پایانی روبه‌رو بودند. در گروه قند چهار نماد روند کاهشی در قیمت پایانی را تجربه کردند و بقیه نمادها جز یک نماد توانستند حدود ۵‌درصد رشد کنند.


رفت و آمد نماگرهای بورس

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه ما، همکاران سیستم، سیمان بهبهان، داروسازی امین، داروسازی ابوریحان، داروسازی اکسیر، پشم شیشه ایران، لابراتوارهای رازک، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، حق تقدم صنایع پشم شیشه ایران، صنعتی بهپاک، پتروشیمی خراسان، شیرین دارو، داروسازی تولیددارو، دامداری تلیسه نمونه، اوراق اجاره هواپیمای ماهان، سیمان ممتازان کرمان، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه صنعت ایران، اوراق گواهی سپرده عام بانک رفاه، کارخانجات داروپخش، موتورسازان تراکتورسازی ایران، کارتن ایران، نیرومحرکه، کیمیددارو، حق تقدم فولادآلیاژی ایران متوقف شدند.


معاملات درون گروهی

روز گذشته در بازار 2 بورس تهران 40 میلیون سهم کارت اعتباری ایران کیش به ارزشی بیش از 18 میلیارد تومان با معاملات درون گروهی سهامدار عمده مواجه بود. همچنین کمتر از 14 میلیون سهم پالایش نفت تبریز به ارزش کمتر از 7 میلیارد تومان با معاملات انتقالی میان سهامداران عمده همراه شد. همچنین 10میلیون سهم بانک سینا به ارزش بیش از یک میلیارد تومان کد به کد شد. در عین حال اندکی بیش از 8 میلیون سهم بانک حکمت ایرانیان به ارزش بیش از یک میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد و در نهایت 5 میلیون سهم سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به ارزش بیش از یک میلیارد تومان و همچنین بیش از 3میلیون سهم پاکسان به ارزش کمتر از 2میلیارد تومان در کنار معامله درون گروهی 2 و نیم میلیون سهمی نفت ایرانول به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده به کدهای درون گروهی انتقال یافت.


آیفکس در محدوده سبز قرار گرفت

روز گذشته در مجموع 2 بازار اول و دوم فرابورس 111میلیون سهم به ارزش 36.7 میلیارد تومان خرید و فروش شد. در حالی نماد «ذوب» با معامله بیش از 30میلیون سهم به ارزش 2.4میلیارد تومان بیشترین حجم معاملات را در این دو بازار به نام خود کرد که نماد «اپرداز» در پی نقل و انتقال بیش از 2 میلیون سهم به ارزش افزون بر 6.4 میلیارد تومان در صدر بالاترین ارزش معاملات این بازارها ایستاد.

سبزپوشی آیفکس و نقل و انتقال نزدیک به 236 میلیون ورقه بهادار به ارزش افزون بر 138.5 میلیارد تومان حاصل معاملات فرابورس ایران در آخرین روز کاری هفته جاری بود. به گزارش «تعادل» در معاملات روز چهارشنبه 10 خرداد رشد بیش از یک واحدی شاخص کل پس از چند روز ریزش اتفاق افتاد و این نماگر بازار تا ارتفاع 916 واحدی صعود کرد. بر این اساس، به ترتیب نمادهای «اپرداز» و «دماوند» تا نزدیکی 0.5 واحد تاثیر مثبت بر آیفکس داشتند و در مقابل نماد «میدکو» با ریزش قیمتی خود مانع از صعود بیشتر این نماگر شد. همچنین در مجموع دو بازار اول و دوم 111 میلیون سهم به ارزش 36.7 میلیارد تومان خرید و فروش شد. در حالی که نماد «ذوب» با معامله بیش از 30 میلیون سهم به ارزش 24میلیارد ریال بیشترین حجم معاملات را در این دو بازار به نام خود کرد، نماد «اپرداز» در پی نقل و انتقال بیش از دو میلیون سهم به ارزش افزون بر 6.4 میلیارد تومان در صدر بالاترین ارزش معاملات این بازارها ایستاد. بازگشایی 4 نماد معاملاتی در جریان بازار نیز دیگر رویداد روز گذشته بازار فرابورس به شمار می‌رود که بر این اساس نماد معاملاتی شرکت دامداری تلیسه نمونه، شرکت شیرین دارو، پتروشیمی خراسان و صنعتی بهپاک بازگشایی شدند. نمادهایی که دیروز بالاترین رشد قیمتی را تجربه کردند، شامل «دتولید»، «سدبیر» و «ساینا» بودند در حالی که نمادهای «افرا»، «بساما» و «ولبهمن» نیز بیشترین افت قیمت را در محدوده 5‌درصد تجربه کردند. در همین حال معاملات در تابلوهای معاملاتی بازار پایه نیز به رقم 16.7 میلیارد تومان رسید؛ به این ترتیب بیش از 121 میلیون سهم به ارزش 16.7 میلیارد تومان در تابلوهای الف، ب و ج بازار پایه مورد معامله قرار گرفت.

اوراق تسهیلات مسکن خرداد94، ارزان‌ترین تسه بازار

اما معاملات بیش از 5.7 میلیارد تومانی اوراق تسهیلات مسکن نیز در فرابورس ایران رقم خورد. قیمت تسه‌ها در حالی در دامنه 72 هزار و 200 تومان تا 76 هزار و 300 تومان دادوستد شد که کمترین قیمت این اوراق مربوط به تسه خرداد 94 بود. در عین حال در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز ارزش معاملات به بیش از 76 میلیارد و 330 میلیون تومان رسید. اسناد خزانه اسلامی مرحله هشتم نزدیک به 129 هزار ورقه به ارزش 12 میلیارد و 400 میلیون تومان معامله شد که بالاترین رقم حجم و ارزش دادوستدها در این بازار بود. در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان در صدر ETF ایستاد و بیشترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار گرفت. در مجموع روز گذشته در این صندوق‌ها نزدیک به 2 میلیون ورقه بهادار به ارزش 2 میلیارد و 800 میلیون تومان دست به دست شد.


میزبانی بورس کالا از عرضه 265 هزار تن گندم

دیروز 10 هزار و 349 تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی و همچنین 265 هزار تن گندم در رینگ کشاورزی بورس کالا عرضه شد.

به گزارش «تعادل» تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران روز چهارشنبه 10 خرداد میزبان عرضه 265 هزار تن گندم استان‌های کردستان، کرمانشاه، سمنان، البرز، ایلام، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، خوزستان، فارس و گلستان بود که از این میزان 261 هزار تن آن گندم خوراکی و 4 هزار تن آن گندم دوروم بود. در این روز 10 هزار و 349 تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی، 63 تن عدس درشت، 2 هزار و 775 تن شکر سفید، 300 تن روغن و 500 تن ذرت دامی نیز در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد. تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه 10هزار تن شمش بلوم شرکت فولاد خوزستان و 500 تن شمش هزار پوندی 99.8 شرکت ایرالکو بود.

مشاهده صفحات روزنامه