کمپین اروپایی‌ها برای جلوگیری از میزبانی ترکیه از اجلاس «ناتو»

۱۳۹۶/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۲۰۰

گروه جهان|

۱۸ کشور اتحادیه اروپا و کانادا قصد دارند از کاندیداتوری بلژیک برای میزبانی از اجلاس سال ۲۰۱۸ به ائتلاف نظامی ناتو به جای ترکیه حمایت کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروهی از کشورهای اروپایی در ائتلاف نظامی ناتو که سردمدارشان آلمان، فرانسه، هلند و دانمارک هستند، شدیدا با برگزاری اجلاس سالانه ناتو در ترکیه در پی وخامت روابط اتحادیه اروپا با این کشور مخالف هستند. رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه، در جولای ۲۰۱۶ در شهر ورشو از رهبران کشورهای عضو ناتو دعوت کرد تا اجلاس سال ۲۰۱۸ را در شهر استانبول برگزار کنند. در آن زمان این کشورها با این پیشنهاد به شکل غیررسمی موافقت کردند. ائتلاف ناتو قرار است در نشستی در ماه ژوئن تصمیم نهایی خود را درمورد مکان برگزاری اجلاس سال آینده اتخاذ کنند.

حال یک دیپلمات بلندپایه ناتو به نشریه آلمانی دی گفته است: «نمی‌خواهیم اعتبار بین‌المللی ترکیه را افزایش دهیم و نمی‌خواهیم این احساس ایجاد شود که ناتو از سیاست داخلی دولت ترکیه حمایت می‌کند. تنش‌ها میان ناتو و اتحادیه اروپا اوایل سال جاری میلادی زمانی که کشورهای اروپایی جلوی سخنرانی‌های انتخاباتی مقام‌های ترکیه را در آستانه برگزاری همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی ترکیه گرفتند، افزایش پیدا کرد.» روابط غرب و ترکیه از زمان کودتا و تشدید سرکوب‌های داخلی در ترکیه به‌شدت تیره شده است. اردوغان بارها در پاسخ به مخالفت‌های دولت‌های اروپایی با اقدامات آنکارا، آنان را به در پیش گرفتن اقدامات به سبک آلمان نازی متهم کرده است و حتی تهدید کرده از توافق با اتحادیه اروپا درمورد مهار موج پناهجویان خارج خواهد شد. اردوغان اخیرا نیز تهدید کرده تا زمانی‌که غرب گولنیست‌ها را تحویل آنکارا ندهد، ترکیه هرگونه درخواست استرداد مظنونان از سوی غرب را رد خواهد کرد. رییس‌جمهور ترکیه گفته است: «به جهان می‌گویم تا زمانی‌که شما به ما برای استرداد گولنیست‌ها کمک نمی‌کنید، باید بدانید که شما نیز در آینده قادر نخواهید بود که از ما درخواست استرداد مظنونان مورد نظر خود را کنید. زیرا مبارزه با تروریسم یک اقدام داخلی نبوده بلکه بین‌المللی است. اگر ما با هم علیه تروریسم مبارزه می‌کنیم، شما باید این افراد را به ما تحویل دهید.» تاکنون صدها نفر از اعضای سازمان فتو (وابسته به فتح‌الله گولن) در کشورهای اروپایی از جمله آلمان درخواست پناهندگی داده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه