60 هزار نفر در سامانه کارورزی ثبت‌نام کردند

۱۳۹۶/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۲۱۵

گروه بنگاه‌ها|

«طرح کارانه اشتغال جوانان» که به اختصار «کاج» نامیده می‌شود، با توجه به اولویت‌های اشتغال‌زایی کشور در دستور کار دولت یازدهم و دولت آینده قرار گرفته است. طرحی که یکی از نامزدهای انتخاباتی با کپی‌برداری از آن حاشیه‌هایی را در ایام تبلیغات انتخاباتی ایجاد و تلاش کرد تا آن را به نام خود به ثبت برساند که با اقدام به موقع دولت این پروژه عقیم ماند. روز گذشته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حیاط دولت ابعاد تازه‌یی از اقدامات دولت برای سرویس‌دهی به جمعیت جویای کار مطرح کرد که به بهانه آن می‌توان به هزارتوی پیچیده سامانه کارورزی دولت یازدهم سرک کشید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تاکنون 60 هزار نفر در سامانه کارورزی ثبت‌نام کرده‌اند که هر فرد در هر استانی ثبت‌نام کرده باشد برای برنامه توجیهی در سامانه فنی و حرفه‌یی معرفی خواهد شد. این سامانه شامل سه طرح «کارورزی فارغ‌التحصیلان»، طرح «مشوق‌های بیمه‌یی کارفرمایی» و طرح «مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار» است. اساس این طرح بر این مبنا خواهد بود که افراد علاقه‌مند به کار در صنف‌های مختلف آموزش‌های لازم برای ورود به بازار کار را ببینند. بر این اساس، سازمان فنی و حرفه‌یی کشور از این دسته از افراد ثبت‌نام خواهد کرد. کارفرمایان و صاحبان صنوف که مایل هستند از این دسته از افراد استفاده کنند به سایت مذکور مراجعه می‌کنند. از سوی دیگر، کارورزان با پرداخت بیمه حوادث از طرف دولت به این کارگاه‌های متقاضی معرفی خواهند شد. پیش‌بینی دولت این است که 100هزار نفر از این آموزش استقبال خواهند کرد. در بودجه سال 96، حدود 240میلیارد تومان بودجه برای کارورزی جوانان اختصاص داده شده است. این طرح در سال 95 به‌صورت آزمایشی در 4 استان کشور اجرایی شده است و با توجه به گذراندن دوره آزمایشی خود، در بهمن ماه سال 95 در جلسه شورای عالی اشتغال با حضور رییس‌جمهوری به تصویب رسیده است و با توجه به صحبت‌های روز گذشته ربیعی تا به امروز بیش از 60هزار نفر در آن ثبت‌نام کرده‌اند.


برنامه دولت برای اشتغال‌زایی

علی ربیعی دیروز پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: سامانه کارورزی از برنامه‌های دولت یازدهم بود که در سال گذشته در برخی استان‌ها به صورت آزمایشی اجرایی و بعد از رفع اشکالات در سال جاری به صورت سراسری عملیاتی شد.

وی ادامه داد: در مرحله اول و برای سال جاری بنا داریم 150هزار نفر را ثبت‌نام کنیم و بین 6 تا 9 ماه مراحل کارورزی برایشان در نظر گرفته شده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: اگر کارگاهی بعد از کارورزی نسبت به حفظ نیروها اقدام کند، حق بیمه کارگری را دولت پرداخت خواهد کرد. ربیعی در خصوص بسته تولید و اشتغال ستاد اقتصاد مقاومتی نیز گفت: این موضوع در اجزای ملی، بخشی و استانی اجرایی شده و رسته‌های آن نیز مشخص شده است. وی اضافه کرد: در زمینه بسته تولید و اشتغال در بخش‌های آی‌سی‌تی و برخی دیگر از حوزه‌ها قراردادهای بین‌المللی نیز منعقد شده است.


خدمات دولت به جویندگان کار

طبق گفته کارشناسان این حوزه، برخی از اجزای بسته اشتغال‌زایی دولت از سال 94 تاکنون در حال اجرای پایلوت در برخی استان‌های کشور بوده و تا چند ماه آینده در کل کشور اجرایی خواهد شد. یکی از این طرح‌ها سامانه کارورزی است که بعد از امتحان شدن در تعدادی از استان‌ها به صورت سراسری در کشور اجرا می‌شود.

این سامانه بر اساس پژوهش‌های داخلی و خارجی توسط تیم علمی در حوزه کار و اشتغال‌زایی و با هدف توانمندسازی دو قطب اشتغال در کشور، یعنی هم نیروی کار و هم بنگاه‌ها انجام شده است. این طرح در بودجه سال 96 کشور مورد تصویب مجلس قرار گرفته و فارغ از نتیجه انتخابات، اجرای آن پشتوانه قانونی دارد؛ اما سامانه دوم در حال حاضر فاقد امکانات مورد اشاره است و از جهت حقوقی نیز فعلا به‌دلیل رسمی نبودن با ابهام روبه‌رو است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش از این در جریان گفت‌وگو با اقتصادنیوز هدف سایت رسمی کاریابی سازمان فنی و حرفه‌یی کشور را وصل کردن نیروی کار به کارفرما در اسرع وقت بیان کرد. این سایت کارکردی شبیه به اپلیکیشن‌های جدید کرایه ماشین (اسنپ، تپسی و...) دارد که در آن متقاضی جویای کار با وارد کردن اطلاعات خود و اضافه کردن مهارت‌های کسب‌شده توسط سازمان فنی و حرفه‌یی کشور ثبت‌نام می‌کند و همزمان کارفرماها نیز می‌توانند با وارد شدن به این سامانه اطلاعات نزدیک‌ترین فرد واجد شرایط را مشاهده کنند. این سامانه قرار است در آینده نزدیک به سامانه کاریابی وزارت کار و رفاه اجتماعی متصل شود و جزیی از بسته 10 ‌گانه اشتغال‌زایی دولت است.


چگونه با بیکاری مقابله کنیم

بر اساس برنامه ششم توسعه، دولت موظف است سالانه حداقل 8/0درصد کاهش نرخ بیکاری را فراهم کند. با توجه بر ظرفیت‌های موجود در اقتصاد، برای تحقق کاهش نرخ بیکاری پیش‌بینی‌شده، لازم است هر سال حداقل 980هزار شغل جدید ایجاد شود.

تحقق این امر نیازمند برنامه‌های مدون و عملیاتی است که دولت سعی کرده در بسته پیشنهادی خود در نظر بگیرد. یکی از طرح‌های مطرح شده در این بسته، طرح اشتغال عمومی است. در طرح اشتغال عمومی، نیروی کاری که متقاضی ورود به بازار کار است به سرعت وارد بازار کار با منافع عمومی می‌شود. در این طرح حداقل حقوق در نظر گرفته می‌شود که توسط دولت پرداخت خواهد شد. بر‌اساس تحقیقات انجام‌شده طرح اشتغال عمومی از دو جنبه مزیت دارد. اول اینکه فعالیت حاصل از این نوع مشاغل، منافع جمعی دارد و از سوی دیگر حداقل معیشت را برای فرد متقاضی ایجاد می‌کند.

علاوه بر این، فرد مهارت لازم را برای ورود به بازار کار کسب خواهد کرد. کارشناسان معتقدند با اجرایی شدن این طرح در بازه زمانی کوتاه‌مدت اشتغال قابل توجهی ایجاد می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، این طرح به‌صورت پایلوت در چند استان کشور اجرا شده و در حال حاضر آماده اجرا در سطح عمومی کشور است. طرح دیگر پیشنهادشده توسط دولت، «طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار» است. بر اساس این طرح کسانی که آماده ورود به بازار کار هستند، اما مهارت لازم را ندارند؛ درصورتی‌ که از طریق مکانیسم طراحی‌شده توسط سازمان فنی و حرفه‌یی وارد بازار کار شوند و کارفرما پیدا کنند، دولت آنها را تحت پوشش بیمه قرار خواهد داد.


محتوای بسته اشتغال‌زایی دولت

از دیگر طرح‌های موجود در بسته اشتغال‌زایی دولت، «طرح کارورزی» است. کارشناسان این طرح معتقدند بر اساس این طرح می‌توان حدود 150هزار نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی را وارد بازار کار کرد. در این طرح مدت کارورزی به‌طور میانگین حداقل 6 ماه پیش‌بینی شده است که دولت در این مدت یک‌سوم حداقل دستمزد را به همراه حق بیمه حوادث کارورز پرداخت خواهد کرد. درصورتی‌که فارغ‌التحصیلان دوره کارورزی را بگذرانند و به استخدام کارفرما در بیایند، دولت تحت عنوان مشوق کارفرمایی، معادل سهم بیمه کارفرمایان را به مدت حداقل یک‌سال پرداخت خواهد کرد.

مطالعات انجام‌شده در طرح آزمایشی نشان می‌دهد 80درصد از افراد کارورز در همان کارگاه ماندگار شده و مشغول به کار شده‌اند. طرح «مگاطرح توسعه کسب‌و‌کار و اشتغال پایدار» نیز طرح دیگر دولت برای فراهم کردن فضای کسب‌و‌کار و ایجاد اشتغال برای نیروی کار است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این طرح نیز دوره پایلوت خود را طی کرده و آماده اجرایی شدن درکل کشور است. ارزیابی این است علاوه‌بر ظرفیتی که بر اساس جریان اقتصاد کشور در دو سال اخیر ایجاد شده، سالانه بین 600 تا 700هزار شغل توسط این طرح ایجاد شود.

مشاهده صفحات روزنامه