توسعه صنعتی، نیازمند انعطاف‌پذیری

۱۳۹۶/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۲۳۴

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه مسوولان باید برای گسترش صنعت کشور انعطاف‌پذیری لازم را داشته باشند، گفت: یکی از راه‌های رسیدن به رشد اقتصادی 8درصدی توسعه گردشگری است.

ابوالفضل روغنی در نشست تخصصی توسعه گردشگری پایدار و توانمندسازی اقتصادی جوامع محلی افزود: در حال حاضر بسیاری از کشورها برای رسیدن به توسعه اقتصادی پایدار به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری هستند و این صنعت یکی از بنیادی‌ترین اهرم‌های اقتصادی در کشورها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به صنعت گردشگری در سراسر جهان گفت: فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و ترکیه از جمله کشورهای موفق در صنعت گردشگری هستند؛ برای مثال کشور ترکیه سالانه 120میلیارد دلار درآمد از توریسم و گردشگری کسب می‌کند.

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: اگرچه ایران جزو 10 کشور برتر از نظر جغرافیایی و بومی است که این خود جاذبه خوبی برای جذب گردشگر محسوب می‌شود؛ اما متاسفانه کشور زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگر را ندارد که باید به این مهم توجه شود.

وی تاکید کرد: مسوولان کشور باید برای گسترش صنعت کشور انعطاف‌پذیری لازم را داشته باشند و در جهت بهبود شرایط جذب گردشگر در زمینه‌های مختلف توریسم درمانی، توریسم زیارتی، توریسم تفریحی و... عمل شود. در ادامه این نشست، معاون اتاق بازرگانی ایران گفت: پیش‌نیاز حوزه گردشگری تعامل با جهان و دیپلماسی سیاسی است و تا زمانی که دچار تنش و چالش باشیم، پیشرفتی در زمینه گردشگری نخواهیم داشت.

مظفر علیخانی تصریح کرد: اتاق بازرگانی ایران، سازمان میراث فرهنگی (به عنوان نماینده دولت) و جوامع دانشگاهی و علمی سه ضلع اقتصاد مقاومتی هستند که همکاری و همگرایی آنها در اتخاذ سیاست‌های درست موثر است.

علیخانی گفت: موافق تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه هستیم و اگر این اتفاق بیفتد و وزیری در راس امور قرار گیرد، آن‌گاه موظف به پاسخگویی در برابر مسائل پیش آمده به مجلس و بخش خصوصی خواهد بود.

در ادامه این مراسم محمود ضیایی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره اهمیت گردشگری گفت: گردشگری فعالیت اقتصادی است که با سرعت زیادی رشد می‌کند و با وجود شوک‌هایی چون ناامنی، جنگ، بیماری و موارد دیگر همواره نرخ فزاینده‌یی در رشد اقتصادی جوامع داشته است. وی تاکید کرد: صنعت گردشگری ویژگی پایداری در درون خود دارد که می‌تواند بر این مشکلات فائق شود. این استاد دانشگاه با اشاره به رشد متقاضیان کار در کشور گفت: علاوه بر مشکل بیکاری آشکار، شاهد بیکاری پنهان نیز در سطح کشور هستیم، از این رو، صنعت گردشگری می‌تواند با ایجاد اشتغال، علاوه بر اینکه تا حدی مشکل کشور را در زمینه ایجاد اشتغال بهبود بخشد، برای دولت نیز منابع درآمدی به حساب می‌آید.

ضیایی با تاکید بر اینکه فراوانی گردشگری معرف توسعه نیست، گفت: اینکه بگوییم در سال به‌طور میانگین چه تعداد گردشگر داشتیم و چه میزان درآمد داشتیم، درست نیست؛ بلکه در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها باید توجه کنیم که این گردشگر از چه کشورهایی و با چه میزان پول وارد کشور می‌شوند. وی به جذب گردشگران خارجی نیز اشاره کرد و آن را موضوعی مهم دانست.

نشست تخصصی توسعه گردشگری پایدار و توانمندسازی اقتصادی جوامع محلی با حضور اعضای کمیسیون گردشگری، تشکل‌ها و استادان دانشگاه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

مشاهده صفحات روزنامه