حرکت 4 پله‌ای، نهایت توان بورس تهران در معاملات

۱۳۹۶/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۳۴۴

گروه بورس

بورس تهران روز گذشته و پس از 2 روز تعطیلی معاملاتی کم رمق را شاهد بود به‌طوری که شاخص کل بازده نقدی و قیمتی پس از فراز و فرودهایی در نهایت تنها با چهار واحد افزایش روبه‌رو شد. در مقابل اما شاخص کل هم‌وزن بیش از ۴۰ واحد افت کرد. همچنین تعداد زیادی از نمادها در گروه‌های مختلف با روندی کاهشی در قیمت پایانی مواجه شدند. طی معاملات روز گذشته بورس تهران شرکت فولاد خراسان (فخاس) با بیشترین تاثیر مثبت 48.15 پیکان شاخص کل را به سمت بالا حرکت داد و در مقابل نماد «واتی» مربوط به شرکت سرمایه‌‌گذاری‌ آتیه‌ دماوند با 11.17 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر این شاخص داشت.

به گزارش «تعادل» دیروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی پس از فراز و فرودهایی در نهایت در تراز ۸۰ هزار و ۲۹۳ واحدی ایستاد و نسبت به شنبه گذشته تنها 4.5 واحد رشد کرد، اما شاخص کل هم‌وزن با افت 40.8 واحدی روبه‌رو شد و به رقم ۱۷هزار و ۴۳۴واحدی رسید. همچنین شاخص بازار آزاد شناور پس از ۱۰۷واحد کاهش به رقم ۸۷هزار و ۳۷۳ واحدی رسید و شاخص بازار اول پس از ۲۶واحد رشد تراز ۵۵ هزار و ۳۵۰ واحدی را تجربه کرد، اما شاخص بازار دوم بیش از ۱۲۲واحد افت کرد و به رقم ۱۸۰ هزار و ۷۳ واحدی دست پیدا کرد.

دیروز در گروه خودرو جز چهار نماد باقی نمادها شرایط کاهشی در قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله را تجربه کردند. تعداد زیادی از این نمادها تا حدود 1.5درصد در قیمت پایانی افت را تجربه کردند. در گروه محصولات شیمیایی تعدادی از نمادها روند افزایشی در قیمت پایانی را تجربه کردند، اما اکثریت قریب به اتفاق نمادهای این گروه با روند کاهشی مواجه شدند. در گروه فلزات اساسی نیز اکثریت قریب به اتفاق نمادها شاهد روند کاهشی بودند. به عنوان نمونه مس شهید باهنر نزدیک به 5درصد، نورد آلومینیوم 2.5 درصد و فناوری مواد معدنی ایران 2.6درصد در قیمت پایانی افت کردند، اما نماد فولاد خراسان در این گروه که بیشترین تاثیر مثبت را روی دماسنج بازار داشت، با وجود رشد بیش از 5درصدی در قیمت آخرین معامله و رشد حدود 6درصدی در قیمت پایانی با صف فروش همراه شد. ۹۷درصد از عرضه‌ها در این نماد مربوط به سهامداران حقوقی و 3درصد مربوط به حقیقی‌ها بود. همچنین ۱۰۰درصد از خریدها معادل ۱۷۰هزار سهم توسط حقوقی‌ها جمع‌آوری شد.

اما در گروه فرآورده‌های نفتی نمادهای پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت لاوان، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تبریز، نفت سپاهان و نفت پاسارگاد روند کاهشی در قیمت پایانی را تجربه کردند، اما در طرف مقابل نفت ایرانول، نفت بهران، پالایش نفت شیراز، سرمایه‌گذاری صنعت نفت و پالایش نفت تهران روند افزایشی در قیمت پایانی سهام‌‌شان را شاهد بودند.

قندی‌ها نیز هم‌جهت با جریان قالب بازار روند کاهشی در قیمت پایانی را تجربه کردند هرچند که نمادهایی همچون قند لرستان، کارخانجات قند قزوین، قند هگمتان و قند مرودشت شاهد روند افزایشی بودند. در این میان نماد معاملاتی شرکت صنعتی پارس مینو روز گذشته پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی و مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر اصلاح اساسنامه بدون محدودیت نوسان قیمت و مکانیسم حراج تک قیمتی بازگشایی شد. همچنین نماد معاملاتی شرکت کارت اعتباری ایران کیش که آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالانه‌اش لغو شده بود، با توجه به این خبر لغو مجمع متوقف نشد. از جمله نمادهای متوقف شده در معاملات روز گذشته می‌توان به نمادهای شرکت داروسازی زاگرس، سیمان درود، سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان، کربن ایران، صنایع کاشی و سرامیک الوند و صنایع ریخته‌گری ایران اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، ارزش معاملات بورس تهران در روز گذشته به رقم ۱۰۷میلیارد و ۴۲۷میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۴۳۱میلیون و ۹۱۹هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۳۶ هزار و ۵۰۳ نوبت دادوستد بود.


آیفکس بیش از 2 واحد رشد کرد

معاملات فرابورس ایران در شانزدهمین روز از خرداد با دادوستد 374میلیون ورقه بهادار به ارزش 273 میلیارد تومان پایان یافت که این ارقام در مقایسه با روز شنبه حاکی از افزایش حجم و ارزش معاملات فرابورس است.

در جریان معاملات روز گذشته این بازار، شاخص کل با افزایش بیش از دو واحدی در نزدیکی ارتفاع 913 واحدی قرار گرفت تا به این ترتیب بخشی از نزول خود در روزهای گذشته را جبران کند. آیفکس دیروز با اهرم «مارون» که تا نزدیکی 7 واحد تاثیر مثبت بر این نماگر بازار داشت، افزایش حدود 0.3درصدی را تجربه کرد، اگرچه تاثیر منفی بر این نماگر از جانب نمادهای «میدکو» و «ذوب» تا سطح 3.5 واحد مانع از پیشروی بیشتر این شاخص شد.

روز گذشته در مجموع بازارهای اول و دوم شاهد دادوستد 239میلیون سهم به ارزش 23.4میلیارد تومان بودیم که بالاترین حجم و ارزش معاملات را نماد ذوب آهن به خود اختصاص داد. در این نماد سهامداران حقیقی بیشترین مشارکت را در سمت خرید و فروش داشتند. در جریان بازار دیروز، همچنین نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری نیروگاهی ایران و شرکت پلاستیران متوقف شدند و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی خراسان و آهن و فولاد ارفع بازگشایی شدند. نمادهای «غگلستا»، «اتکام» و «بساما» نیز در حالی بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند که نمادهای «بهپاک»، «کیمیا» و «میدکو» بیشترین ریزش قیمتی را شاهد بودند. در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز معامله عرضه عمده 4 نماد اسناد خزانه اسلامی رقم خورد. به این ترتیب در این بازار نمادهای اخزا74، اخزا84، اخزا94 و در نهایت اخزا104 به صورت عمده عرضه و معامله شدند. در مجموع در این بازار نیز بیش از 2 میلیون اوراق بهادار به ارزش 221میلیارد و 500میلیون تومان مورد مبادله قرار گرفت. معاملات در تابلو اوراق تسهیلات مسکن نیز در حالی دنبال شد که قیمت تسه‌ها در دامنه 749 تا 768 هزار ریال دادوستد شد و حجم و ارزش معاملات این تابلو به بیش از 75 هزار ورقه به ارزش 5 میلیارد و 750 میلیون تومان رسید.

بورس کالا و عرضه انواع محصولات پتروشیمی

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد میزبان عرضه ۱۵۱هزار و ۸۷۷ تن انواع مواد پلیمری، قیر، وکیوم باتوم و گوگرد بود.

دیروز 16 خرداد ۲ هزار و ۵۰۰ تن قیر و گوگرد پودر در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد. علاوه بر این یک هزار و ۸۰۰ تن شمش هزار پوندی ۹۹.۸ و ۱۸۰ تن بیلت آلومینیوم شرکت ایرالکو در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد.

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه ۵۲ هزار تن گندم خوراکی، ۴ هزار تن گندم دوروم، ۲هزار و ۲۷۵ تن شکر سفید، ۳۰۰تن روغن خام و ۴۰۰ تن ذرت دامی بود. علاوه براین ۵ هزار و ۱۷۹ تن جو دامی نیز در قالب طرح قیمت تضمینی و به صورت فیزیکی در این تالار عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر