امریکا 150 میلیون دلار تسلیحات به فیلیپین داد

۱۳۹۶/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۳۵۴

گروه جهان|

امریکا در راستای اجرای بخشی از برنامه ۱۵۰میلیون دلاری مشترک ضدتروریسم با فیلیپین، تسلیحاتی را در اختیار ارتش این کشور قرار داد. این در حالی است که روابط امریکا و فیلیپین که زمانی متحدان نظامی محسوب می‌شدند، در یک سال اخیر به وخامت گراییده است.

به گزارش ایرنا، یک فرمانده محلی فیلیپین روز سه‌شنبه گفت که از این تسلیحات برای جنگ علیه نیروهای شبه‌نظامی در جنوب این کشور استفاده می‌شود. سفیر امریکا در فیلیپین نیز با صدور بیانیه‌یی مدعی شد که این تسلیحات جدید، توان نظامی ارتش این کشور برای مقابله با تروریست‌ها را افزایش می‌دهد.

امانوئل سلامت فرمانده کل نیروی دریای فیلیپین نیز در مراسم تحویل این تسلیحات گفت که از این تجهیزات نظامی علیه جنگ مستمر با تروریست‌ها در شهر مراوی (در جنوب فیلیپین) استفاده می‌شود. شهر مراوی در جزیره میندانائو در جنوب فیلیپین از دو هفته پیش تاکنون شاهد درگیری شدید نیروهای نظامی فیلیپین و گروه‌های تروریستی ابوسیاف و مائوته مرتبط با گروه داعش بوده که این درگیری‌ها تاکنون بیش از 178 کشته بر جا گذاشته است.

درگیری زمانی آغاز شد که نیروهای نظامی در پی دستگیری سرکرده گروه تروریستی ابوسیاف بودند و تروریست‌ها بخش‌هایی از شهر را تصرف کردند. رودریگو دوترته رییس‌جمهوری فیلیپین، بلافاصله پس از این درگیری‌ها در این منطقه اعلام حکومت نظامی و برای دستگیری سران این گروه‌ها 20میلیون پزو (بیش از 40 هزار دلار) جایزه تعیین کرد. فیلیپین و امریکا براساس پیمان دفاعی دو جانبه 1951، در دهه‌های اخیر متحدان نزدیکی بودند. واشنگتن پس از این پیمان به بزرگ‌ترین تامین‌کننده سخت‌افزارهای نظامی و تسلیحات مانیل تبدیل شد. با وجود این، دوترته در یک سال اخیر سعی بر کاهش روابط با امریکا و تقویت روابط با چین و روسیه داشته است. وی با گله‌مندی از کیفیت کم سلاح‌های دست‌دوم امریکایی، پکن و مسکو را به عنوان منابع جدید تامین تسلیحات کشورش معرفی کرده و در روزهای اخیر گفته است که کشورش دیگر سلاح‌های دست دوم از امریکا قبول نمی‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر