اولین خودروهای ساخت ایران
وقتی حرف از اتومبیل و ساخت آن در ایران میشود همه فکر میکنند که ایران فقط پیکان تولید میکرده است. در صورتی که نخستین خودرو ساخت ایران پیکان بوده که در سال 1346 توسط شرکت سهامی عام «کارخانجاتصنعتی ایران ناسیونال» و تحت لیسانس کارخانه تالبوت انگلستان ساخته شد. این شرکت از مهر 1341 ساخته شد و یک سال بعد یعنی اسفند 42 فعالیت خودش را شروع و پیکان را در سال 1346 به بازار ارایه کرد و در بعد از آن هم مینیبوس بنز ۳۰۹، اتوبوس بنز ۳۰۲ و وانت را هم بهخط تولید خودش اضافه کرد.
پارس خودرو هم در آن سالها از غافله عقب نماند و آریا و شاهین را تولید کرد و سایپا ژیان معروف را بهبازار فرستاد. سال ۱۳۵۱ بود که کارخانه پارسخودرو بهشرکت «جنرال موتورز ایران» تبدیل شد و دیگر خودروهای آریا و شاهین را متوقف کرد تا سواریهای شورولت (اپل) ۲۵۰۰ و۲۸۰۰سی سی همچنین تولید سه نوع اتومبیل سواری «بیوک»، «کادیلاک» و «شورولت نوا» را تحت لیسانس جنرال موتورز امریکا تا سال 1360 تولید کند. سایپا برای آنکه خودرو جدید و ارزان قیمتی به باز دهد در سال ۱۳۵۹ تولید ژیان را متوقف کرد تا «رنو۵» که از سال ۱۳۵۴ در کنار ژیان را تولید میکرد، ادامه پیدا کند.سایپا در سال 1345 شروع به کار کرد و خودروهایی مثل ژیان، پیکاپ، آهو و اتومبیل رنو «۲ و۴ درب» (از سال ۱۳۵۳) و فروش لوازم یدکی را تولید کرد. بعد از انقلاب، این شرکتهای تولید خودرو کار خودشان را ادامه دادند و توانستند خودروهایی مانند رنو، پژو و... را تولید کنند و خط تولیدها نخوابید. علاوه بر آن امروزه شرکتهایی در مونتاژ خودروهای خارجی فعالیت میکنند تا خط تولید مونتاژ هم نخوابد و خودروهای خارجی فقط از طریق واردات به کشورمان وارد نشود.
