تعلیق حج عمره تا اطلاع ثانوی

۱۳۹۴/۰۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۵۴

گروه ایران

مناسبات ارتباطی ایران و عربستان در سال‌های گذشته فراز‌و‌فرود فراوانی داشته و همواره«معادلات ناگشوده» بین دو کشور حاشیه‌سازی کرده‌اند. غیر از اختلافاتی که بر سر مسایل منطقه‌یی وجود دارند، در حوزه روابط دوجانبه نیز برخی اقدامات طرف سعودی؛ هر از گاهی بحث لغو سفر حج عمره ایرانیان را در راس اخبار رسانه‌های گروهی می‌نشاند. آخرین نمونه خصومت و ولنگاری مقامات سعودی در مواجهه با ایرانیان به ماجرای فرودگاه جده بازمی‌گردد که با عکس‌العمل جدی مردم و رسانه‌ها مواجه شد. بر این اساس و در پی تعرض به دو نوجوان در فرودگاه جده عربستان، روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم در حاشیه مراسم روز زن از«تعلیق و توقف حج عمره» خبر داد.

علی جنتی با اعلام این خبر گفت: «باتوجه به اتفاقی که افتاده، حیثیت عمومی ملت ایران خدشه‌دار شده است‌ و یک خواست عمومی بین ملت شکل گرفته است و باید واکنشی نشان داده شود.» بلافاصله پس از انتشار تصمیم دولت مبنی بر تعلیق سفر حج عمره این خبر به تیتر اول بسیاری از رسانه‌ها و مطبوعات غربی تبدیل شد. رسانه‌هایی مانند گاردین، رویترز، اکونومیک، اینترنشنال‌بیزینس و... به انعکاس تبعات این ممنوعیت پرداختند.


دولت با تعلیق حج عمره

به مطالبه مردم پاسخ داد

ماجرای تعلیق رسمی سفر حج عمره قبل از اینکه به ایستگاه تصمیم‌گیری‌های دولت یازدهم برسد، با واکنش‌های گسترده مردم و مراجع تقلید رو‌به‌رو شد. باتوجه به مطالبه مردم برای عکس‌العمل رسمی دولت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تعلیق و متوقف شدن سفر عمره خبر داد. علی جنتی اعلام کرد پس از مطالعات و بررسی‌های انجام‌شده به سازمان حج دستور داده شد تا زمانی‌که این افراد مجرم محاکمه شوند و مورد مجازات قرار بگیرند، فعلا عمره متوقف می‌شود و پروازهای ایران تعلیق خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم ادامه داد: باتوجه به اتفاقی که افتاده، حیثیت عمومی ملت ایران خدشه‌دار شده است‌ و یک خواست عمومی بین ملت شکل گرفته و باید واکنشی نشان داده شود.

جنتی تاکید کرد: بسیاری از مراجع عظام تقلید ابراز نگرانی کردند، مخصوصا اینکه در گذشته هم برخی برخوردها با زایران و روحانیون کاروان‌ها صورت گرفته بود؛ به همین دلیل باتوجه به بررسی‌های صورت‌گرفته تصمیم بر توقف عمره گرفته شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین اظهار کرد: درباره حادثه تاسف‌باری که در فرودگاه جده اتفاق افتاده از طریق دیپلماتیک با مقامات سعودی صحبت شده و آنها قول دادند که افراد دستگیر شده‌ را مجازات کنند. آنها حتی تصریح کردند که آنها را اعدام می‌کنند، اما در عمل هنوز اتفاقی نیفتاده است. عضو کابینه تدبیر و امید اعلام کرد: به این ترتیب خدشه‌دار شدن حیثیت عمومی ملت ایران ما را بر این داشت که تصمیم بگیریم.

جنتی درباره اینکه آیا گزارشی را که قرار بود در این‌باره به رییس‌جمهور ارایه کنند آماده شده یا خیر؟ گفت: هنوز گزارشی ارایه نشده، اما تعلیق پروازها و توقف عمره را ابلاغ کردیم. گزارش هم به رییس‌جمهور ارایه خواهد شد.

توقف پیگیری طرح دوفوریتی نمایندگان برای تعلیق عمره مفرده

در ادامه واکنش‌ها نسبت به تصمیم دولت برای ممنوعیت سفر عمره سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از توقف پیگیری طرح دوفوریتی نمایندگان برای تعلیق عمره مفرده خبر داد.

سیدعلی طاهری در گفت‌وگو با خبرنگاران، ضمن تشکر از تصمیم دولت برای تعلیق عمره مفرده این تصمیم را مدبرانه توصیف کرد و گفت: باتوجه به اینکه نظر طراحان طرح تامین شده لذا این طرح دوفوریتی را پیگیری نخواهیم کرد.


واکنش مناسب به اقدام عربستان

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز درباره این موضوع گفت: تعلیق حج عمره اقدام مناسبی برای اعتراض به اقدامات اخیر در عربستان است. حجت‌الاسلام ناصر قوامی اظهار کرد: تعلیق حج عمره اقدام مناسبی است تا عربستان از ایران به‌خاطر اقدامات اخیر خود عذرخواهی کند، زیرا علاوه بر حادثه فرودگاه عربستان آنها در چندین مورد اقدامات نامناسبی با زایران ایرانی داشته و حتی هواپیماهای ما را نیز بازگردانده‌اند البته که مقامات عربستانی گفته‌اند عاملان حادثه فرودگاه عربستان را مجازات می‌کنند. این عضو بنیاد باران در پایان با اشاره به اینکه مردم هم در روزهای گذشته خواهان لغو سفر حج عمره بودند گفت: ‌دولت با تعلیق حج عمره به این مطالبه مردم پاسخ گفت.


تعلیق و توقف حج عمره پسندیده است

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز اقدام کشورمان مبنی بر تعلیق و توقف حج عمره را امری پسندیده عنوان کرد.

سیدکمال‌الدین سجادی گفت: باتوجه به نوع برخورد سعودی‌ها باید زودتر از اینها این تعلیق اتفاق می‌افتاد. وی افزود: در حالی بودجه کلانی صرف این قضیه می‌شود که کارکردهایی که حج عمره برای زایران باید داشته باشد مخدوش شده است و سعودی‌ها رفتار مناسبی با حجاج ایرانی ندارند.


بازتاب جهانی ممنوعیت سفر حج عمره در ایران

روزنامه‌ گاردین در گزارشی با اشاره به تعلیق سفر حج عمره از سوی ایران نوشت: با اوج‌گیری تنش‌ها میان دو کشور تصمیمی مبنی‌بر تعلیق سفر حج عمره از سوی دولت ایران گرفته شد. نزدیک به 500هزار ایرانی سالانه برای انجام سفر عمره به عربستان سعودی می‌روند.

همچنین خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به تعلیق سفر حج عمره از سوی ایران در اعتراض به تعرض به دو نوجوان ایرانی از سوی 2 نیروی پلیس عربستان سعودی نوشت: این اقدام باعث تعمیق تنش‌ها میان دو کشور شده است، چند روز گذشته چند‌صد‌نفر از مردم ایران در اعتراض به این امر مقابل سفارت عربستان سعودی جمع شدند که این اعتراض به‌صورت خودجوش بوده است.

پایگاه خبری اکونومیک‌تایمز نیز در گزارشی به این تصمیم دولت ایران اشاره کرد و این عمل را در اعتراض به اقدام اخیر دولت عربستان دانست.

همچنین پایگاه خبری‌اینترنشنال‌بیزینس‌تایمز با اشاره به تعلیق سفر حج عمره از سوی ایران نوشت: دو روز گذشته صدها نفر از مردم ایران در مقابل سفارت عربستان در تهران گرد هم آمدند و خواستار بسته شدن این سفارتخانه شدند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر