کاهش 10 هزار تومانی نرخ سکه

۱۳۹۴/۰۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۶۱

اثر افزایش زودهنگام نرخ بهره امریکا بر کاهش نرخ طلا به 1199 دلار قیمت سکه را در روز دوشنبه 24 فروردین 10 هزار تومان کاهش داد

به دنبال افزایش نرخ هر اونس طلا از 1160 دلار به 1199 دلار در یک ماه گذشته و افزایش نرخ دلار از 3200 به 3335 تومان در این مدت، نرخ سکه نیز در یک ماه اخیر 70 هزار تومان بالا رفته است

گروه بانک و بیمه فرانک میرزایی

با افت نرخ هر اونس طلا در بازار جهانی به زیر مرز 1200دلار و ثبت رقم 1199دلار در روز دوشنبه 24 فروردین 94 قیمت طلا و سکه نیز در بازار ایران رو به کاهش گذاشت.

به گزارش «تعادل» سکه طرح جدید روز دوشنبه با 10هزار تومان کاهش 966هزار تومان و دلار با کاهش 4تومانی معادل 3335 تومان در بازار فروخته شد. سکه پس از روزهای متوالی رشد پی‌درپی قیمت با شوک افت قیمت روبه‌رو شد. سکه طرح جدید با 10هزار تومان کاهش 966هزار تومان و سکه طرح قدیم با 10هزار تومان افت 965هزار تومان به فروش رسید. همچنین نیم سکه با کاهش 3هزار تومانی 521 هزار تومان و ربع سکه نیز با همان میزان افت قیمت 281هزار تومان فروخته شد. علاوه بر آن سکه یک گرمی بدون تغییر 192هزار تومان و هر گرم طلای 18عیار با 1300تومان کاهش 99هزار و 200تومان در بازار مبادله شد.

در بازار ارز نیز صرافان دلار را با کاهش 4تومانی معادل 3335تومان، یورو با 25تومان افت قیمت 3590تومان، پوند نیز با 30تومان افت قیمت 4900تومان و درهم با یک تومان کاهش 913تومان معامله کردند. در 6 روز اخیر روند قیمت‌ها در بازار سکه و ارز افزایشی بوده است به‌طوری که دلار 88 تومان، درهم 25تومان و یورو 24تومان افزایش داشته‌اند. همچنین سکه طرح جدید 23هزار تومان، طرح قدیم 22500تومان، نیم سکه 15هزار تومان، ربع سکه 8500 تومان، سکه گرمی 9500تومان و هر گرم طلای 18عیار 960تومان افزایش داشته است. رشد قیمت سکه درحالی است که بهای اونس 10دلار و 40 سنت افت داشت.


اثر افزایش زودهنگام نرخ بهره امریکا

بر کاهش نرخ طلا

قیمت جهانی طلا در معاملات دیروز 9دلار کاهش یافت و به ۱199دلار در هر اونس رسید.

به گزارش رویترز درحالی که ارزش دلار به دلیل پیش‌بینی احتمال افزایش زودهنگام نرخ بهره در ‌امریکا افزایش یافته، قیمت طلا روز دوشنبه برای چهارمین بار در 5 جلسه اخیر کاهش یافت.

جفری لاکر یکی از مقامات فدرال رزرو درخواست خود از بانک مرکزی امریکا در مورد بررسی افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن را تکرار کرد و گفت: اگر آمارهای اقتصادی ایجاب کند، هیچ خجالتی برای کاهش مجدد نرخ بهره وجود نخواهد داشت.

همچنین بارناباس گان، تحلیلگر بازار طلا گفت: زمان نخستین افزایش نرخ بهره در امریکا حدود یک دهه اخیر همچنان یک «عامل کلیدی» برای بازار طلاست. زمانی که پیش‌بینی‌ها حکایت از افزایش نرخ بهره در امریکا دارد، سرمایه‌گذاران تمایل کمتری نسبت به بازار طلا از خود نشان می‌دهند.

گان افزود: اگر افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن اتفاق نیفتد و اگر گزارش بعدی بازار کار امریکا در حدی که بازار انتظار دارد خوب نباشد، ممکن است قیمت طلا به 1250دلار برسد. میزان فرصت‌های شغلی در امریکا در ماه مارس کندترین رشد را در بیش از یک سال اخیر تجربه کرد و با تقویت احتمال به تعویق افتادن افزایش نرخ بهره موجب شد، قیمت طلا در روز 6 آوریل به بالاترین رقم 7هفته اخیر (1224دلار و 10سنت) برسد. افزایش ارزش دلار در سایه تقویت احتمال افزایش نرخ بهره، دیگر عامل کاهش قیمت طلا بود. ارزش دلار در برابر سبد ارزهای جهانی افزایش یافت و کالاهای ارزش‌گذاری شده به دلار نظیر طلا را برای دارندگان سایر ارزها گران‌تر کرد.


سطح حمایتی طلا شکست

هر اونس طلا در بازار جهانی روز دوشنبه با 10دلار کاهش به 1198 رسید. تحلیل‌های تکنیکال در تازه‌ترین گزارش‌ها بیان کرده بودند که سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت ۱۲۰۲دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود، قیمت طلا با افت بیشتری روبه‌رو خواهد شد. براین اساس با شکستن نرخ 1200دلار و ثبت نرخ 1198دلار انتظار می‌رود که نرخ طلا کاهش بیشتری داشته باشد. به گزارش اف ایکس استریت، تحلیل تکنیکال حاکی از آن بود اگر سطح حمایتی 1202دلاری برای قیمت هر اونس طلا شکسته شود، قیمت این فلز زرد در کوتاه‌مدت به کمتر از 1200دلار خواهد رسید. این در شرایطی است که انتشار آمارهای ناامیدکننده تجاری در چین موجب شده تا قیمت طلا در بازارهای آسیایی در مبادلات روز دوشنبه با افت نسبی روبه‌رو شده و هر اونس طلا با 10.06دلار کاهش به 1198دلار برسد. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار طلا سطح 1200دلاری برای هر اونس طلا در شرایط کنونی بسیار حساس و تعیین‌کننده است و اگر این سطح شکسته شود، قیمت طلا با افت بیشتری روبه‌رو خواهد شد. به نظر می‌رسد، قیمت طلا در روزهای آینده به‌شدت تحت تاثیر آمارهای اقتصادی امریکا، منطقه یورو و چین قرار خواهد داشت.


قیمت سکه طلا در یک ماه گذشته و افزایش 70 هزار تومانی آن

بازار طلا مدتی است که شاهد روزهای پرفرازونشیب بوده است. در کنار قرارگرفتن در ایام و مناسبت‌های خاص که بازار طلا میزبان مشتریان بیش از معمول می‌شود ازجمله ایام نوروز و همچنین روز زن، تحولات جهانی رخ داده در رابطه با توافقات لوزان تب‌وتاب محسوسی در بازار این سنگ زرد ایجاد کرده است. تصور مردم و فعالان اقتصادی، از کاهش خوش‌بینانه قیمت طلا و ارز پس از توافق خبر می‌داد اما خلاف این خوش‌بینی‌ها، بازار بعد از افتی کوتاه‌مدت روند صعودی را در پیش گرفت. کارشناسان و تحلیلگران اما بر این باورند که این افزایش قیمت در بازار طلا چندان دوام نخواهد داشت و نباید انتظار رشد طولانی مدت آن را داشت.


عوامل محرک بازار

بازار طلا و نوسانات قیمت آن در داخل کشور متاثر از عوامل و رویدادهایی است که اغلب در بازار جهانی رخ می‌دهد. به گفته کارشناسان بازار طلا یکی از عواملی که تاثیری روشن بر بازار این کالای ارزشمند می‌گذارد، بحث توافقات هسته‌یی و لغو تحریم‌هاست که بعد از توافق صورت گرفته، در آینده‌یی نزدیک نتیجه توافق و در پی آن قول مسوولان بر لغو کامل تحریم‌ها نیز مشخص شده و تاثیری ملموس بر بازار خواهد داشت. باتوجه به اتفاقات رخ داده در لوزان سوییس و موافقتی که میان ایران و 6 قدرت بزرگ جهان برقرار شد، موجی از حرکت و پویایی در بازار داخلی طلا به‌وجود آمد اما این حرکت برخلاف تصور همگان مسیر رشد قیمت را پیمود. به شکلی که در همان ساعت‌های ابتدای اعلام توافقنامه شاهد رشد حدود 20هزارتومانی قیمت طلا بودیم. این درحالی است که اگرچه در روزهای پیش از اعلام توافقنامه به‌دلیل اخبار امیدوارکننده هسته‌یی موجی از امید و کاهش قیمت به راه افتاد اما این افت چندان دوام نیافت و قیمت افزایش پیدا کرد. درحال حاضر سکه در بازار با قیمت حدود 970هزارتومان به فروش می‌رسد. جدا از آن، موضوع دیگری که ممکن است بر سمت‌وسوی قیمتی بازار طلا تاثیر داشته باشد، جهت‌گیری نرخ ارز خواهد بود که با لغو تحریم‌ها و ورود ارزهای بلوکه شده به ایران می‌توان امیدوار بود قیمت آن کاهش یابد و این موضوع بر روند قیمتی بازار طلا نیز تاثیرگذار باشد. علاوه بر این عوامل مهم، وضعیت بازار جهانی طلا نیز از دیگر عوامل تاثیرگذاری است که همواره ‌توانسته سمت‌وسوی حرکت بازار طلای داخل را مشخص کند که باتوجه به تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌هایی که از روند آینده بازارهای جهانی می‌شود، به‌نظر می‌رسد که قیمت‌ها دراین بازار نیز کاهشی باشد.


رشد طلای جهانی مداوم نیست

در این مسیر، وضعیت طلا در بازار جهانی نیز اگرچه در روزهای اخیر با افزایش قیمت روبه‌رو بوده اما بررسی‌های کارشناسانه خبر از دوام نداشتن این رشد در آینده می‌دهد. در تازه‌ترین گزارشی که دویچه بانک آلمان اعلام کرده روند صعودی قیمت طلا را در ماه‌های آینده ادامه‌دار نمی‌داند. از گزارش این بانک فرانسوی این طور برداشت می‌شود که بهبود شرایط واقعی اقتصاد امریکا موجب تقویت ارزش دلار خواهد شد و این مساله طی ماه‌های آینده افت بیشتر قیمت طلا را در پی خواهد داشت. همچنین براساس پیش‌بینی‌های انجام شده میانگین قیمت هر اونس طلا طی سه ماهه دوم امسال به کمتر از 1170دلار خواهد رسید و این رقم در سه ماه سوم نیز به کمتر از 1165دلار می‌رسد. علاوه بر آن، در تحلیلی که ازسوی تحلیلگران موسسه‌یی آی تریدر ارایه شده ضمن اشاره به افزایش نسبی قیمت طلا به این مساله اشاره کرده‌اند که افزایش قیمت طلا همزمان با تقویت نسبی ارزش دلار یک مساله جالب به شمار می‌رود چراکه در روزهای اخیر شاهد رشد همزمان قیمت طلا و دلار در بازارهای جهانی بودیم. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی‌ای آی تریدر اگر طلا بتواند سطح مقاومتی 1221 تا 1225دلاری را بشکند به‌زودی با افزایش بیشتری روبه‌رو

خواهد شد. به هرحال باتوجه به عوامل تاثیرگذاری که کارشناسان بر تغییرات قیمتی بازار طلای داخل موثر می‌دانند، درعین حال پیش‌بینی می‌کنند که بازار طلا دیگر روند صعودی را که در چند سال گذشته شاهد آن بودیم، نخواهد داشت و افزایش قیمت‌هایی که درحال‌حاضر در این بازارها وجود دارد، مقطعی خواهد بود، بنابراین باتوجه به چشم‌انداز مثبتی که می‌توان برای این بازار در بلندمدت قایل شد، به‌نظر می‌رسد که قیمت‌ها دیگر افزایش نیابد و نوسانات قیمتی در محدوده کم اتفاق بیفتد.


بازاری که از توافق رونق می‌گیرد

همانطور که عنوان شد، تحریم‌ها در چند سال اخیر توانسته تاثیر روشنی بر افزایش قیمت طلا و ارز در بازار داخلی داشته باشد. بنابراین تحلیل کارشناسان بر این امر است که انجام توافق و رفع تحریم‌ها، نقش موثری بر تعدیل بازار طلا خواهد داشت. آن‌طور که احمد توانمند، یکی از کارشناسان بازار طلا بیان می‌کند، اگرچه در شرایط کنونی بازار طلا روزهای پرنوسانی را سپری کرده اما این واکنش‌ها پایدار نبوده و پیش‌بینی می‌شود بازار طلا در آینده کاهشی باشد و قیمت‌ها به‌شدت افت کند. به گفته وی، باتوجه به فضای حاکم در بازار داخل و امیدی که به آینده اقتصاد وجود دارد، آینده بازار طلا را می‌توان در داخل کشور مثبت ارزیابی کرد. توانمند بر این اعتقاد است که کنترل بازار براساس نیاز مشتری و رعایت عرضه و تقاضا می‌تواند مانع از نوسانات یک‌باره دربازار و کاهش یا افزایش آنی شود. وی می‌افزاید: در زمان تعیین دقیق لغو تحریم‌ها، کنترل و نظارت بر بازار از اهمیت خاصی برخوردار است چراکه در شرایطی که تحریم‌ها برداشته شود ما شاهد افت قیمت طلا و ارز خواهیم بود. در این شرایط کسانی که اقدام به خرید طلا و ارز با هدف سرمایه‌گذاری کرده بودند برای مقابله با ضرر احتمالی اقدام به فروش آن می‌کنند و در این زمان بازار با موجی از عرضه مواجه می‌شود و زمینه برهم‌زدن بازار را فراهم و قیمت‌ها را به‌صورت هیجانی دچار نوسان خواهد کرد. کارشناسان اعتقاد دارند باتوجه به جهت‌گیری‌ای که دولت یازدهم در بهبود فضای اقتصادی ایران در پیش گرفته است، دیگر خبری از افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه نیست و نباید منتظر جهش‌های ناگهانی قیمت‌ها در این دو بازار سرمایه‌یی بود که درچنین شرایطی به‌نظر می‌رسد بهترین بازار سرمایه‌یی پس از لغو تحریم‌ها، بازار سرمایه خواهد بود که می‌تواند سود مناسبی را به سرمایه‌گذاران بدهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر