پرفروش‌ترین‌های سینمای ایران

۱۳۹۴/۰۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۸۷

سیدضیاءالدین دری در یادداشتی از دروغین‌بودن آمار فروش فیلم‌ها حرف زده است.

به نقل از سینماژورنال، این کارگردان که سریال‌هایی چون «کیف انگلیسی» و «کلاه‌پهلوی» را در کارنامه دارد، از این گفته که کمتر تهیه‌کننده‌یی حاضر است آمار فروش فیلمش را بالا ببرد چون دیر یا زود سروکارش با اداره مالیات می‌افتد و هرچه فروش بیشتری اعلام کند مالیات بیشتری را برایش لحاظ می‌کنند.

این کارگردان با اشاره به اینکه مساله آمارهای نادرست از فروش فیلم‌ها سابقه‌ طولانی دارد، افزود: فکر نمی‌کنم فروش‌ فیلم‌های نوروزی امسال نادرست باشد، چراکه اغلب این فروش‌ها آنلاین هستند و وزارت ارشاد بر آنها نظارت دارد. به گفته وی شاید تنها مقداری از فروش گیشه‌های غیرکامپیوتری روشن نباشد، چون آمار این گیشه‌ها با فاصله به‌دست تهیه‌کنندگان می‌رسد. وی با اشاره به اینکه پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران اول فیلم «گنج قارون» است و بعد «قیصر» و هنوز هیچ فیلمی به رکورد این دو فیلم دست نیافته، می‌افزاید: «گنج قارون» زمانی که تهران تنها 2‌میلیون و 200نفر جمعیت داشت و قیمت بلیت ١٥ریال بود، نزدیک به 5‌میلیون تومان فروخت. این فروش در مملکتی اتفاق افتاد که جمعیت آن زمان کشور تنها ٣٠‌میلیون نفر بود و تعداد سالن‌های سینما بسیار کم بود. این فیلم ٥‌سال روی پرده باقی ماند و نزدیک به ١٥‌میلیون نفر آن را تماشا کردند. حالا اگر فیلمی مثل «اخراجی‌ها» بخواهد به آمار فروش «گنج قارون» برسد باید‌ هزار‌میلیارد تومان فروش داشته باشد.

به نظر دری، متوسط قیمت بلیت‌های ما باید 5‌هزار تومان باشد تا یک‌میلیون‌نفر به سینما بروند و فیلم‌ها 5‌میلیارد فروش کند و همه از مخاطب گرفته تا تهیه‌کنندگان و سینماداران راضی باشند.

پیشنهاد وی برای مدیران فرهنگی هم این است که با تصویب طرحی، بلیت سینما را برای دانشجویان و خانواده همراهشان نیم‌بها کنند. وی گفت ما نباید بلیت را گران کنیم و تاوان سینما‌نرفتن دیگران را از کسانی بگیریم که هنوز به سینما علاقه‌مند هستند. اینها روش‌های غلط اقتصادی است، چون در اصل مخاطب سینما اول نوجوانان هستند، بعد دانشجویان و بعد جوانان رنج سنی ٣٠سال. ما باید کاری کنیم که اینها به سینما بیایند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر