تالار نقره‌‌ای

۱۳۹۴/۰۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۹۷

بازگشت رونق به بازار وکیوم باتوم

با آغاز فصل مصرف قیر، شروع راهسازی‌ها و افزایش تولید این کالا، پیش‌بینی می‌شود تقاضای خرید قیر و وکیوم باتوم افزایش یافته و بازار این کالا با رونق بیشتری روبه‌رو شود.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران» روز گذشته عرضه 12هزارتنی وکیوم باتوم (ماده اولیه تولید قیر) پالایش نفت اصفهان، تقاضایی معادل 25هزار تن در تالار پتروشیمی داشت که کل آن در رقابت خریداران با قیمت 769 تومان خریداری شد؛ این محصول با قیمت پایه 759تومان روی تابلو معاملات رفته بود. همچنین دیروز پالایش نفت شیراز 1570تن وکیوم باتوم را با قیمت پایه 759تومانی در تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی عرضه کرد که کل آن با قیمت پایه توسط کارگزاران معامله شد. به اعتقاد سعید سلیمانی، کارشناس بازار محصولات شیمیایی و مدیرکالایی کارگزاری آفتاب درخشان با توجه به آغاز فصل مصرف قیر، شروع راهسازی‌ها و افزایش تولید این کالا پیش‌بینی می‌شود، تقاضای خرید قیر و وکیوم باتوم افزایش یافته و بازار این کالا با رونق بیشتری روبه‌رو شود. این کارشناس در ادامه خاطرنشان می‌کند: نوسان رو به بالای قیمت دلار نیز در روزهای اخیر سبب شده تا بازار صادراتی قیر نیز بیش از روزهای دیگر با رونق روبه‌رو شود. این درحالی است که افزایش ساخت و سازها در بخش مسکن نیز می‌تواند عملا بازار قیر را با تقاضایی بیشتر از ماه‌های پیش روبه‌رو کند. در همین حال دیروز در بورس کالای ایران، عرضه بیش از 70هزار تن قیر داخلی شرکت‌های نفت پاسارگاد، نفت جی، آذربام عایق‌کار و نگین فخر آذربایجان بر تابلو بورس ثبت شد. تالار صادراتی فرآورده‌های نفتی هم دیروز میزبان عرضه 3هزار و 250تن قیر 6070 صادراتی بود.


سنا به بازار سکه خط می‌دهد

با شروع سال 94 و آغاز نوسانات نرخ ارز و طلا در بازار داخلی به‌دلیل تغییرات قیمت جهانی همچنین تاثیرگذاری خبرهای مذاکرات هسته‌یی ایران و گروه 1+5، قیمت سکه در بازار نقدی و در بازار آتی بورس کالای ایران نیز با تغییرات قیمتی روبه‌رو شده تاجایی که حجم معاملات و تعداد موقعیت‌های باز مشتریان بعد از مدت‌ها آرامش حاکم بر بازار، افزایش قابل‌توجهی را به‌ویژه در هفته سوم فروردین ماه تجربه کرد. یکی از کارشناسان و معامله‌گران بازار آتی سکه به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: در هفته‌های پایانی سال گذشته، قیمت‌های اونس طلا و ارز و سکه افت‌وخیزهای زیادی را تجربه نکردند و به‌همین دلیل بازار آتی سکه نیز تحرک زیادی را شاهد نبود، اما با شروع سال 94 تاثیرگذاری خبرهای مذاکرات هسته‌یی همچنین برخی نوسانات قیمت جهانی طلا، اوضاع معاملات به‌مراتب بهتر و جذاب‌تر شده است. سیاوش سلیمانی افزود: یکی از عواملی که موجب اعمال تغییرات در بازار آتی سکه طی هفته جاری و احتمالا روزهای آینده خواهد شد اخباری است که هر روز در زمینه مذاکرات هسته‌یی انتشار می‌یابد. همچنین مهم‌ترین خبری که طی همین هفته بر روند قیمت‌های سکه تاثیرگذار است دررابطه با برگزاری کمیته قدرتمند روابط خارجی سنا در تاریخ 14آوریل (25فروردین) در جهت بررسی لایحه مربوط به مذاکرات هسته‌یی و هموار کردن راه بررسی آن در جلسه عمومی سنا خواهد بود. ازسوی دیگر سلیمانی دررابطه با روند مثبت معاملات آتی سکه در بلندمدت اشاره کرد و اظهار داشت: روند قیمت‌ها باتوجه به توسعه کمی و کیفی معاملات قراردادهای آتی در بورس کالای ایران طی سال‌جاری و باتوجه به شرایط موجود، مثبت ارزیابی می‌شود و امیدوار هستیم که بورس کالا با سرعت بیشتری در جهت توسعه بازار مشتقه و تغییر رویکرد خود از معاملات فیزیکی به قراردادهای مشتقه و کاغذی قدم بردارد. سلیمانی در پایان افزود: البته باید توجه داشت که بورس کالای ایران از زمان افتتاح قراردادهای آتی علاوه بر پیگیری روند بهبود کیفی معاملات آتی و ارایه خدمات مطلوب‌تر به مشتریان به‌دنبال افزایش کمی قراردادهای آتی نیز بوده و در این جهت تلاش‌هایی را انجام داده که از آن جمله می‌توان به قرارداد آتی شمش طلای یک اونسی، مفتول مس و زیره سبز اشاره کرد که امیدوار هستیم طی سال94 شاهد ورود محصولات جدید و ادامه رونق معاملات سکه طلا باشیم.


رقابت برای خرید سودکاستیک و جوش‌شیرین

روند معاملات تالار محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی از ابتدای سال نشان می‌دهد که معاملات محصولات شیمیایی جز دو قلم کالا، با آرامش نسبی روبه‌رو بوده است. علی نمازی کارشناس بازار محصولات شیمیایی در این باره به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: در حال حاضر اکثر محصولات شیمیایی در بورس کالای ایران با تعادلی نسبی در روند عرضه و تقاضا روبه‌رو هستند و تنها دو محصول سودکاستیک و جوش‌شیرین با تقاضای بالایی ازسوی معامله‌گران مواجه می‌شوند. نمازی افزود: باتوجه به اینکه سودکاستیک برای نخستین‌بار پس از نوروز در هفته گذشته عرضه شد و موجودی انبار تولیدکننده‌ها نیز به انتها رسیده بود، بیشتر معامله‌گران ترجیح دادند برای خرید این کالا به رقابت بپردازند، از این رو هفته گذشته عرضه پتروشیمی اروند با تقاضای بالایی ازسوی خریداران مواجه شد. وی تصریح کرد: به این ترتیب مجتمع پتروشیمی اروند 6هزار تن سود کاستیک را درحالی عرضه کرد که با استقبال ۶۴۶۰تنی مشتریان روبه‌رو شد و نهایتا کل محصول با قیمت ۳۷۷۱ریال در هر کیلو دادوستد شد. مجتمع پتروشیمی بندر امام(ره) دیگر عرضه‌کننده سود کاستیک در هفته گذشته بود که در مقابل عرضه دو هزار تنی، فروش ۱۵۰۰تنی را به قیمت ۳۷۵۸ریال در هر کیلو تجربه کرد. به گفته نمازی، البته در هفته جاری عرضه سلف سودکاستیک پتروشیمی آبادان تقاضای اندکی داشت، به‌طوری که در مقابل یک‌هزار تن عرضه، 100تن تقاضا وجود داشت و درنهایت این کالا با قیمت پایه 361تومان به ازای هر کیلوگرم و در حجم 100تن مورد معامله قرار گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر