حوالی تعاون

۱۳۹۴/۰۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۹۹

تخفیف دو درصدی نرخ سود در پرداخت تسهیلات به تعاونی‌ها

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به جزییات نحوه پرداخت تسهیلات به تعاونی‌ها گفت: یکی از مشکلات بخش تولید تسهیلات و ظرفیت تولیدی است که آنها را برطرف می‌کنیم.

سیدحمید کلانتری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برای تقویت بخش تعاونی‌های تولید و ارایه تسهیلات ارزان قیمت در راستای حل مشکلات سرمایه در گردش آنها چه اقداماتی انجام شده است، اظهارکرد: وزارت تعاون در پیشنهادی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تلاش کرد از محل وجوه اداره شده در بودجه و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری کرده و در عوض تسهیلات ارزان قیمت در اختیار تعاونی‌ها قرار دهد. وی افزود: علاوه بر ارایه تسهیلات استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در دستور کار قرار گرفته است تا مشکلات مربوط به سرمایه در گردش تعاونی‌های تولیدی برطرف شود. معاون امورتعاون وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به جزییات نحوه پرداخت تسهیلات به شبکه تعاونی‌ها تصریح کرد: تعاونی‌های تولیدی با ارایه طرح‌های توجیهی از تسهیلات ارزان‌تری نسبت به سایر بانک‌های تجاری کشور برخوردار شوند. کلانتری تاکید کرد: برای احیای تعاونی‌های غیرفعال همچنین تقویت بیشتر و توانمندسازی تعاونی‌های فعال برنامه‌ریزی‌ شده است به طوری که از طریق بانک توسعه تعاون خط اعتباری تخصیص داده شود. وی با بیان اینکه 70درصد از تسهیلات بانک توسعه تعاون در اختیار تعاونی‌ها قرار خواهد گرفت از ارایه این تسهیلات با نرخ 2درصد کمتر نسبت به سایر بانک‌ها به تعاونی‌ها خبر داد.


پرداختن به بخش تعاون برای توسعه کشور اجتناب‌ناپذیر است

ایرنا: دبیر شورای راهبری بخش تعاون شمال‌غرب کشور گفت: پرداختن به بخش تعاون برای توسعه، پیشرفت و پویایی کشور ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

میراحد حسینی در شورای راهبری بخش تعاون منطقه شمال‌غرب کشور افزود: باتوجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا پایان برنامه پنجم توسعه قرار بر این بود که سهم بخش تعاون از اقتصاد کشور به 25‌درصد افزایش پیدا کند. وی اظهار کرد: بعید به نظر می‌رسد تا یک‌سال باقی‌مانده به پایان برنامه پنجم توسعه شاهد تحقق سهم 25‌درصدی تعاون در بخش اقتصاد کشور باشیم. دبیر شورای راهبری بخش تعاون شمال‌غرب کشور به تخفیف 25‌درصدی مالیات شرکت‌های تعاونی با هماهنگی متولیان مالیاتی از سال91 اشاره کرد و گفت: هنوز تخفیف 20‌درصدی حق‌بیمه اعضای شاغل در تعاونی‌ها اجرا نشده است. حسینی اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به شرکت‌های تعاونی را زمینه‌ساز پویایی این شرکت‌ها عنوان و اضافه کرد: با وجود ایجاد بانک توسعه تعاون، فعالیت خاصی در زمینه افزایش سرمایه آن انجام نشده است. وی ترویج فرهنگ تعاون، توسعه مجموعه مدیریت تعاون، توسعه و تحکیم تعاملات در بخش تعاون و توسعه برند تعاون را از رویکردهای این بخش طی امسال برشمرد.

پرداخت ۴۰۰میلیارد تومان تسهیلات توسط ۸۰۰تعاونی

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های اعتبار با اعلام اینکه ۴۰۰میلیارد تومان تسهیلات توسط ۸۰۰تعاونی اعتبار پرداخت شده است، گفت: تعاونی‌های اعتبار برای اجرای کامل آیین‌نامه‌ها ساماندهی می‌شوند.

سیدعنایت‌الله صانعی‌کاشانی با اشاره به اینکه برخی تعاونی‌های اعتبار در سال‌های گذشته با بانک‌ها و موسسات اعتباری ادغام شده‌اند، اظهار داشت: تعاونی‌هایی که بیش از وظایف و حیطه اختیارات فعالیت داشتند، با درخواست اعضا و موافقت بانک مرکزی به موسسه اعتباری تبدیل شدند. وی افزود: هم‌اکنون اتحادیه تعاونی‌های اعتبار روی تعاونی‌های اعتبار گروه‌های شغلی و اصناف نظارت دارد و تاکنون 1500نوع از این تعاونی‌ها به ثبت رسیده‌اند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های اعتبار با بیان اینکه هم‌اکنون 800 تا 900واحد تعاونی اعتبار فعال هستند، گفت: مابقی تعاونی‌های اعتبار به دلایل مختلفی غیرفعال شدند و فعالیت نمی‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی تعاونی‌ها بیش از وظایف و اختیارات برخلاف قانون اقدام می‌کنند و سرمایه‌گذاری‌هایی در دیگر بازارها نظیر بورس دارند، گفت: این تعاونی‌ها باید توسط بانک مرکزی نظارت شوند، چراکه طبق قانون بازارهای غیرمتشکل پولی که در سال 83 تصویب شد، این قبیل نهادها از تحت نظارت اتحادیه خارج شدند. صانعی تاکید کرد: موسساتی همچون ثامن‌الحجج و ثامن یا دیگر تعاونی‌های نظیر آن در موسساتی ادغام یا به موسسه مستقل تبدیل شده‌اند و تحت نظارت بانک مرکزی هستند، مابقی تعاونی‌ها هم به دلیل تعدد بالا در کنار موسسات امکان نظارت کامل توسط بانک مرکزی ندارند. وی گفت: بخش زیادی از فعالیت‌های خارج از گروه شغلی تعاونی‌های اعتبار محدود شده و توسط اتحادیه که پیش از این وظیفه نظارت از سوی وزارتخانه تفویض شده نظارت می‌شوند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های اعتبار در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه تاکنون تعاونی‌های اعتباری زیرمجموعه چه میزان تسهیلات پرداخت کرده و چه سودی دریافت می‌کنند، گفت: آمار دقیقی در این باره وجود ندارد، اما طبق حسابرسی‌های انجام‌شده، 400هزار نفر از اعضای تعاونی‌های اعتبار تاکنون نزدیک به 400میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند. وی افزود: این تسهیلات با نرخ 2 تا 7درصد به طور متغیر به اصناف مختلف پرداخت شده و در برخی موارد تا 15درصد هم رسیده است، اما عمده این تسهیلات با همان نرخ متوسط 5درصد پرداخت شده است. وی با اشاره به لزوم ساماندهی تعاونی‌های اعتبار گفت: براساس قانون، هیچ الزامی برای عضویت تعاونی‌های اعتبار در اتحادیه نیست، اما با توجه به وظایف نظارتی، تلاش می‌کنیم تا کار ساماندهی براساس آیین‌نامه‌ها انجام شود.


پرداخت ۹۳میلیارد تومان تسهیلات ۴درصدی به تعاونی‌ها

مدیرکل تعاون‌‌های تولیدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه 3هزار واحد تعاونی در بخش تولید ایجاد شده است، گفت: تسهیلات از سه محل به تعاونی‌ها پرداخت می‌شود.

مدیرکل تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه 3هزار واحد تعاونی در بخش تولید ایجاد شده است، گفت: تسهیلات از سه محل به تعاونی‌ها پرداخت می‌شود. البرز محمدی در پاسخ به سوالاتی درباره میزان ارایه تسهیلات به تعاونی‌ها، حل مشکل نقدینگی، افزایش ظرفیت تولید و میزان اشتغال ایجاد شده در این بخش پاسخ داد و گفت: هم‌اکنون 102هزار واحد تعاونی در گرایش‌های مختلف فعالیت می‌کنند که نیمی از آنها در حوزه تولید فعال هستند. مدیرکل تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد تعداد تعاونی‌های فعال تولیدی افزود: هم‌اکنون 24هزار و 300واحد تعاونی تولیدی در حوزه کشاورزی، 17هزار و 500 واحد تعاونی بخش صنعت و معدن، 17هزار واحد در حوزه فرش، 1200واحد در حوزه معدن، 1700واحد در حوزه عمرانی و 1700واحد در بخش تامین مواد اولیه تولید‌کنندگان فعالیت می‌کنند.

محمدی با بیان اینکه طی 2سال گذشته نه تنها هیچ کدام از تعاونی‌های تولیدی غیرفعال نشده‌اند بلکه 3هزار واحد تعاونی جدید به این بخش اضافه شد، گفت: هزینه ایجاد اشتغال در بخش تعاون بسیار پایین‌تر از سایر بخش‌هاست درحالی که اثرگذاری آن بیشتر است. وی تاکید کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی یک سال گذشته تلاش می‌کنیم تا واحدهای فعال تعاونی‌های تولیدی را توانمند کرده و از طریق پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت مشکلات سرمایه در گردش آنان را برطرف کنیم.

این مقام مسوول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه از 3هزار واحد تولیدی بخش تعاون که طی سال 93 ایجاد شده 1200 واحد از آن در حوزه کشاورزی فعال شده‌اند، گفت: تعاونی‌های تولیدی بخش کشاورزی در حوزه دام، طیور، محصولات گلخانه‌یی و شیلات تاسیس شده‌اند و 13هزار عضو درکنار 14هزار فرصت شغلی اضافه شد. محمدی با بیان اینکه 1300تعاونی در بخش صنعت و معدن ایجاد شده است، گفت: از این تعداد 12هزار عضو جدید و 17هزار فرصت شغلی به وجود آمده و علاوه بر آن با ایجاد 500 تعاونی در سایر گرایش‌ها پیگیر استفاده بیشتر از ظرفیت این بخش اثرگذار هستیم. وی در پاسخ به این سوال که علاوه بر ایجاد تعاونی‌های جدید آیا تقویت تعاونی‌های تولیدی فعلی که پیش از این تشکیل شده‌اند، دنبال می‌شود یا خیر گفت: درکنار افزایش تعداد واحدهای تولیدی تعاونی به بررسی وضع موجود و توانمندی این بخش اقداماتی انجام شده است تا ظرفیت ایجاد شده، حفظ شود.

مدیرکل تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد نحوه ارایه تسهیلات به تعاونی‌ها گفت: سال گذشته با همکاری صندوق کارآفرینی امید (صندوق مهر امام رضا (ع)) 93میلیارد تومان تسهیلات به تعاونی‌های تولیدی با نرخ 4درصد پرداخت شد.

وی گفت: با 93میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده 4هزار و 200 نفر به ظرفیت اشتغال کشور اضافه شدند و درکنار این صندوق در 11ماهه سال 93 بانک تخصصی تعاون 362 میلیارد تومان به بخش صنعت و معدن تسهیلات ارایه کرد که 83 میلیارد تومان از آن در بخش کشاورزی پرداخت شد. محمدی با بیان اینکه در مجموع 445 میلیارد تومان تسهیلات از 3روش منابع داخلی، صندوق توسعه ملی و وجوه اداره شده پرداخت شده است، گفت: این میزان در سال 92 حدود 285میلیارد تومان بود که در سال 93 از رشد قابل توجهی برخوردار شد. وی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات در دست اجرای معاونت تعاون وزارتخانه تخصیص وجوه اداره شده برای پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به شبکه تعاونی‌هاست در این خصوص سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درحال تخصیص این اعتبارات است که تا سه برابر آن امکان ارایه تسهیلات وجود دارد. محمدی گفت: توسعه روستایی از کانال شبکه تعاونی‌ها در سه محور تعاونی‌های دانش‌بنیان، تعاونی‌های زنان، مشاغل خرد و کوچک همچنین تامین نیاز تولید‌کنندگان درحال پیگیری است و اقدامات جدی در این زمینه انجام خواهد شد. محمدی با اعلام این خبر که تاکنون برای تشکیل کارگروه ملی توسعه تعاون 18 تفاهمنامه با استانداری‌ها به امضا رسیده است، گفت: شورای عالی توسعه تعاون هر دو ماه یک‌بار به ریاست استانداران در استان‌ها ایجاد خواهد شد که موجب تحرک و توسعه بیشتر این بخش می‌شود.


رفع تحریم‌ها فرصتی برای سازمان‌هایی با محصولات با کیفیت

دبیر اتاق تعاون استان فارس اعلام کرد: برداشته شدن تحریم‌ها برای سازمان‌هایی که محصولات و خدمات بی‌کیفیت ارایه می‌کردند، یک تهدید محسوب می‌شود.

بهروز فرهنگیان در پاسخ به این سوال که نامگذاری سال جدید به‌نام «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» چه تاثیری بر بخش تعاون می‌گذارد، گفت: حوزه تعاون قبل از اینکه یک حوزه اقتصادی باشد، یک ماموریت اجتماعی دارد و یک سرمایه اجتماعی است. وی افزود: اگر اتحاد و تشریک مساعی و همدلی و همزبانی وجود نداشته باشد، سرمایه اجتماعی در بخش تعاون اثربخشی خود را از دست می‌دهد.

فرهنگیان بیان داشت: تمرکز بر ایجاد سرمایه اجتماعی افراد را به دور یکدیگر جمع می‌کند تا با الگوهای کار تیمی، همدلی و همزبانی ایجاد کرده و به اداره کار تعاونی‌ها کمک کنند. دبیر اتاق فارس تاکید کرد: از این جهت شعار امسال تاثیر بسیار جدی بر بخش تعاون می‌گذارد و در واقع زیرساخت مسایل اقتصادی بر همدلی و همزبانی قرار دارد؛ درحالی که این همدلی در بخش خصوصی کم‌رنگ‌تر است.

وی در پاسخ به این سوال که بیانیه لوزان چه تاثیری بر اقتصاد به‌ویژه بخش تعاون می‌گذارد، گفت: اگر توافق هسته‌یی صورت بگیرد، برای بسیاری از فعالان اقتصادی کشور یک فرصت است، به شرطی که در فعالیت‌های اقتصادی زیرساخت و اقدامات لازم را برای این پدیده فراهم کرده باشیم. فرهنگیان تصریح کرد: تعاونی‌هایی که در شرایط تحریم برای توانمندسازی خود حرکت نکرده‌اند، قدرت لازم را برای کیفی‌سازی محصولات و خدمات خود نداشته‌اند و نتوانسته‌اند کیفیت محصولات خود را حفظ کنند و از این جهت برداشتن تحریم‌ها به ضرر آن بخش از تعاون می‌شود. برداشته شدن تحریم‌ها برای چنین تعاونی‌هایی یک تهدید است. وی در پاسخ به این سوال که آیا شما در اتاق تعاون فارس برای برداشته شدن تحریم‌ها آمادگی لازم را دارید، گفت: ما تمام تلاش خود را برای زیرساخت‌های اتاق تعاون انجام داده‌ایم و اتاق فارس یکی از اتاق‌هایی است که تمام خدمات ان استاندارد شده و بر مبنای مهندسی کیفیت انجام می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر