ردپای آزاردهنده بانک‌ها در صنعت ساختمان

۱۳۹۴/۰۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۰۲

مسکن و شهرسازی

رشد قیمت در بازار مسکن طی یک دهه گذشته آن‌چنان روند صعودی را در پیش گرفت که در عرصه رقابت بازارهای سرمایه‌یی، مسکن حرف نخست را برای جذب سرمایه‌های سرگردان در اقتصاد کشور می‌زد. به‌طوری‌که بازار مسکن، محل جولان سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی شد. حال این افراد خواه چند سرمایه‌گذار خرده‌پا که با تجمیع سرمایه‌های خود به‌صورت مشارکتی اقدام به خانه‌سازی کردند، یا خواه شرکت‌ها و سرمایه‌گذار دانه‌درشتی که برج می‌ساختند، به‌دنبال سود در بازار مسکن بودند. در این میان مراکز دولتی هم برای جا‌نماندن از قافله رقابت، با توسل به رانت‌هایی که داشتند در این بازار یکه‌تازی می‌کردند. البته حضور بانک‌ها در صنعت ساختمان صرفا به ارایه تسهیلات ختم نمی‌شد. چرا که در میان برج‌سازان و خریداران املاک با ارزش شهری هم می‌شد ردی از بانک‌های دولتی و خصوصی یافت.

این حضور تا جایی رنگ و بو گرفت که پای نمایندگان مجلس برای کنترل تاخت‌وتاز بانکی‌ها در صنعت ساختمان و بازار مسکن باز شد. به‌طوری‌که جرایمی برای بانک‌های برج‌ساز در نظر گرفتند. گرچه مجلس به‌دنبال کوچک‌سازی نظام بانکی در حوزه مسکن بود، اما از نظر مسوولان وزارت راه و شهرسازی، تنها اعتبارات این بانک می‌توانست ناجی مسکن برای خروج از رکود باشد.

چرا که به‌گفته مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، برای تامین هزینه‌های خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر، زمین‌های دولتی شهر جدید به بانک مسکن فروخته می‌شود. این طرح با فروش زمین‌های شهر جدید پردیس به ارزش یک‌هزارمیلیارد تومان به‌ازای تامین هزینه‌های این خدمات آغاز شد. به‌نظر می‌رسد، پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی باعث شده، بانک مسکن در ارایه تسهیلات 30میلیون تومانی به بانک مسکن تعلل کند.

به‌طوری‌که قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر از برگزاری جلسه جدیدی با بانک مسکن درخصوص تسریع در پرداخت تسهیلات ۳۰میلیونی مسکن مهر خبر داد. این درحالی است که پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مورد انتقاد اهالی بازار مسکن و نمایندگان مجلس قرار گرفته است.

چرا که به گفته نایب‌رییس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور مسکن‌‌ها روی دست سازندگان مانده، فروختن زمین به بانکی که منابع ندارد خطاست. شاید تعلل بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار برای اعلام موافقت و تصویب وام 80میلیون تومانی به‌دلیل کمبود اعتبار گواهی بر ادعای حسن محتشم باشد. البته پیگیری تزریق وصولی تسهیلات مسکن مهر در طرح تحقیق و تفحص بانک‌ها به نقل از نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس دلیلی دیگر بر عدم استقبال غیردولتی از پیشنهاد فروش زمین‌های دولت به بانک‌هاست.

چانه‌زنی با بانک مسکن

احمد اصغری‌مهرآبادی درباره مهم‌ترین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل پروژه‌های مسکن مهر در سال جاری و رسیدگی به تسریع در روند پرداخت تسهیلات ۳۰میلیون‌تومانی مسکن مهر گفت: هفته آینده با مدیران استان‌ها جلسه‌یی برای نظرسنجی درخصوص روند پرداخت تسهیلات ۳۰میلیون تومانی مسکن مهر برگزار می‌کنیم. همچنین در جلسه دیگری با بانک مسکن برای باز کردن این گره‌ راهکارهایی را در نظر خواهیم گرفت.

به گزارش «تعادل»، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه امسال مبلغ ۷۰۰میلیارد تومان اعتبار برای احداث تصفیه‌‌خانه‌های آب در پروژه‌های مسکن مهر اختصاص یافته است تاکید کرد: وزارت نیرو امسال باید به تعهداتش برای تکمیل خدمات مرتبط با حوزه خود در مسکن مهر عمل کند و شتاب بیشتری به اقداماتش دهد چون هنوز تعداد زیادی از واحدهای مسکن مهر در نوبت دریافت انشعابات هستند.

به گفته مهرآبادی در اردیبهشت ماه نیز جلسه دیگری با مدیران استان‌ها برای بررسی تصمیمات نهایی برگزار خواهیم کرد و در تلاشیم از خردادماه هر شنبه با مدیران هشت استان جلساتی داشته باشیم؛ به‌عبارت دیگر در طول هر ماه، وضعیت تمامی استان‌ها را در جلساتی با مدیران‌شان بررسی خواهیم کرد.

وی با اشاره به برنامه‌هایی که امسال باید در حوزه مسکن مهر از سوی وزارت راه و شهرسازی پیگیری شود گفت: نازک‌کاری، افتتاح، تحویل، ثبت سند اعیانی، صورت‌بندی تفکیکی و فروش اقساطی واحدها از مهم‌ترین برنامه‌هایی هستند که امسال باید در حوزه مسکن مهر انجام شود چون قول داده‌ایم امسال بیش از ۹۰درصد وعده خود را در زمینه مسکن مهر عملیاتی کنیم.


بانکداری، تنها وظیفه بانک‌ها

درخصوص نقش بانک‌ها در حوزه مسکن، نایب‌رییس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور در نشست خبری با بیان اینکه به‌دلیل رکود بازار مسکن، آپارتمان‌ها روی دست سازندگان ماند، از سیاست‌های دولت در فروش زمین‌های دولتی به بانک مسکن انتقاد کرد و گفت: بانک‌ها فقط باید بانکداری کنند.

به گزارش تسنیم، حسن محتشم با تاکید بر اینکه سیاست‌های ضدتورمی دولت باعث تشدید رکود بازار مسکن شد، گفت: رکود بازار مسکن در سال92 و سال93 نیز ادامه داشت به‌طوری‌که کل آپارتمان‌ها روی دست سازندگان ماند.

وی با بیان اینکه امسال بانک مرکزی تصمیم گرفته فشار را کاهش دهد تا بخش مسکن از شرایط رکود خارج شود به برخی سیاست‌های دولت در بخش مسکن انتقاد کرد و افزود: در مذاکره با بانک‌ها و وزارت راه و شهرسازی صحبت این بود که بانک‌ها منابع ندارند اما با این‌حال می‌بینیم بانک مسکن 1000میلیارد تومان در پردیس، زمین خریداری می‌کند، درواقع این پول بابت خرید زمین از دولت به دولت پرداخت می‌شود.

رییس کانون انبوه‌سازان استان تهران با طرح این پرسش که اگر بانک‌ها منابع ندارند چطور 1000میلیارد تومان زمین می‌خرند، گفت: همه این اتفاقات در حالی روی می‌دهد که 92درصد از ساخت‌وساز مسکن توسط بخش خصوصی، 5درصد توسط تعاونی‌ها و 3درصد توسط دولت ساخته می‌شود.

محتشم با بیان اینکه بانک‌ها به انبوه‌سازان وام نمی‌دهند، بیان کرد: در‌حال‌حاضر بانک‌ها تنها در بخش نوسازی بافت‌های فرسوده وام می‌دهند و باید به‌گونه‌یی عمل شود که این بافت‌ها بتواند این وام را جذب کند.

واقعیت این است که بافت‌های فرسوده مشکل تملک دارد و این یک کار زمان‌بری است همین مساله باعث شده تا مثلا در یک مجموعه 200پلاکی 10پلاک برای ساخت آماده نشود و باعث عقب‌افتادگی در تولید مسکن می‌شود.

وی با بیان اینکه وام 30 تا 50میلیون تومانی برای شهرهای کوچک مناسب است و کارایی زیادی در شهرهای بزرگ ندارد خاطرنشان کرد: بانک مسکن در مقابل پول نقد از شرکت عمران پردیس زمین دریافت می‌کند و قرار است پول این زمین در طول یک‌سال پرداخت شود.

نایب‌رییس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور با بیان اینکه منابع حاصل از فروش از زمین صرف اجرای تاسیسات زیربنایی و روبنایی شهر پردیس می‌شود، اظهار کرد: بانک باید بانکداری کند و چرخه ساخت‌و‌ساز به انبوه‌سازان و فعالان این بخش واگذار شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر