دوسال تا فوران گاز در ایران

۱۳۹۳/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۰۲

وزارت نفت رویکردی مثبت را در تعامل با رسانه‌ها آغاز کرده است. روز گذشته نخستین گام در آغاز این راه برداشته شد. منصور معظمی معاون خوش‌رو وزیر در نخستین گام این نوید را به اصحاب رسانه ‌داد که تعاملات میان وزارتخانه و خبرنگاران برقرار شده و زین‌پس مثبت و مفیدتر نیز خواهد بود. او این سخن را در نخستین جلسه خبرنگاران و مسوولان ارشد وزارت نفت گفت، در‌حالی‌که به‌غیر از او سعید قوام‌‌پور مدیرکل برنامه‌ریزی استرات‍‍‍ژیک وزارت نفت و مدیرکل انرژی این وزارتخانه نیز حضور داشتند، معاون وزیر و مدیرانش در این جلسه آخرین اقدام‌های وزارت نفت در جهت تغییر وضع کنونی را تشریح کردند.


شفافیت، زنجانی‌ساز نیست

معاون وزیر نفت در این جلسه با اشاره به اینکه باید ساختار صنعت نفت شفاف باشد، گفت: «اگر فضا را آماده کنیم و شفافیت داشته باشیم، پدیده‌هایی مثل بابک زنجانی به‌وجود نمی‌آیند. بابک زنجانی‌ها حاصل دور زدن مقررات و زیرپاگذاشتن چارچوب‌هاست.»

میادین نفت و گاز همواره نخستین دغدغه‌یی است که از سمت مسوولان ارشد وزارت نفت مطرح می‌شود. سخنان منصور معظمی نیز از این قاعده مستثنی نبود. وی در این زمینه گفت: «طرح‌های توسعه میادین نفت و گاز به‌ویژه میادین مشترکی در دست داریم که 400‌میلیون مترمکعب به گاز و نیم‌میلیون بشکه به نفت اضافه کنیم.» «دو فصل نوین در صنعت نفت باز شده است» معظمی با اشاره به این عبارت گفت: «اقتصاد مقاومتی و استفاده از بند (ق) قانون بودجه رویکردی جدید در صنعت نفت باز کرده است و ما تاکنون 70‌میلیارد دلار پروژه در این راستا تعریف کردیم و به شورای اقتصاد فرستادیم».


نفت، عامل تنازعات خاورمیانه

تحرکات داعش در منطقه خاورمیانه و مسایلی که در این منطقه اتفاق می‌افتد، موضوع دیگری بود که معاون وزیر نفت به آن اشاره داشت. معاون پیشین امور انسانی زنگنه در دوران ریاست‌جمهوری خاتمی معتقد است که وجود حدود 50‌درصد ذخایر اثبات‌شده نفت در خاورمیانه زمینه کافی را برای بروز تنازعات سیاسی ایجاد می‌کند. او صراحتا گفت: «داعش در منطقه خاورمیانه طبیعی است» خاورمیانه نقش کلیدی خود را در جهان از دست نخواهد داد، اما دیگر نمی‌توانیم امیدی داشته باشیم که این نقش پررنگ‌تر شود. امریکا به‌سمت توسعه شیل گس و به‌طور کلی سلف اسلاید رفته است و از میزان اتکای خود به انرژی خاورمیانه

کاسته است.»


تغییرات بازار انرژی

معاون وزیر نفت در ادامه با اشاره به اینکه امروزه معادلات بازار انرژی تغییرات عمده‌یی نسبت به گذشته کرده است، گفت: «امروز بازار به‌سمتی پیش می‌رود که مصرف‌‌کننده نقش مهم‌تری از تولید‌کننده ایفا می‌کند. اکنون با داشتن ظرفیت اضافه در بازار و نبود هماهنگی میان تولید‌کنندگان‌ معادلات اقتصادی متفاوت‌تر از گذشته شده است.»


گاز می‌‌دهیم، نفس بکشیم!

وی افزود: باید تمام فشارها را برای تکمیل پارس‌جنوبی بگذاریم. معظمی با اشاره به این دغدغه مهم وزارت نفت گفت: «ما هر هفته شنبه از ساعت 2 تا 4 در دفتر آقای وزیر جلسه طرح ‌‌های راهبردی مانند عسلویه و میادین مشترک را برگزار می‌کنیم و طبق آخرین جلسه ما حتما تا پایان امسال 100‌میلیون مترمکعب به ظرفیت تولیدات‌مان اضافه خواهیم کرد. این میزان افزایش در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت» معاون وزیر نفت معتقد است، اضافه‌شدن این میزان تولید به شبکه گاز کشور باعث تغییر در وضعیت زمستان خواهد شد. او با اظهار تاسف از وضعیت سال گذشته گفت: «زمستان گذشته در کلان‌شهرها نفس‌کشیدن به‌دلیل سوخت مایع نیروگاه‌ها سخت شده بود. حالا ما می‌خواهیم گاز طبیعی به نیروگاه‌ها بدهیم که راحت‌تر نفس بکشیم».

او معتقد است، با روندی که اکنون در تولید گاز در پیش گرفتیم سال1395 لبریز از گاز خواهیم بود.

گاز ایران به عراق می‌رسد

لبریز شدن کشور از گاز باعث خواهد شد فرآیند صادرات گاز مقاصد بیشتری را دربرگیرد، در‌حالی‌که اکنون صادرات گاز ما به ارمنستان و ترکیه و نخجوان محدود می‌شود، معاون وزیر نفت از صادرات گاز به عراق در سال آینده خبر داد و گفت: «برنامه صادرات گاز به عمان نیز در پی افزایش تولید از میادین مشترک در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.»


برنامه افزایش صادرات

او در ادامه با اشاره به این مساله که افزایش صادرات انرژی برای تامین امنیت ما امری ضروری است، در مقایسه وضعیت روسیه در اوکراین گفت: «مساله گرفتن اوکراین در کریمه توسط روس‌ها به ما نشان می‌دهد با صادرات گاز به اروپا می‌توانیم تاثیر مستقیم بر امنیت کشور بگذاریم.» او همچنین گفت: «اگر توان صادراتی در حوزه انرژی در نقاط استراتژیک بیشتر باشد، 1+5 رفتار بهتری با ما خواهد داشت.» بر طبق همین اصل سیاست اصلی کشور درحال‌حاضر حرکت به‌سوی صادرات است. معظمی همچنین افزود: «می‌خواهیم از سمت خام‌فروشی به‌سمت صادرات فرآورده‌ها حرکت کنیم و ظرفیت پالایشی کشور را در سال 96 و 97 به سه‌میلیون بشکه در روز برسانیم»

معاون وزیر نفت در ادامه به طرح وزارت نفت برای فراخوان سرمایه‌گذاری در سیراف اشاره کرد و گفت: «برای پالایشگاه در سیراف 54 شرکت آمدند و متقاضی شدند که 8 شرکت 300 میلیارد دلار سرمایه بگذارند که همه هم از بخش خصوصی هستند و در فضایی شفاف سرمایه‌گذار انتخاب خواهد شد، فضا را اگر آماده کنیم و شفافیت داشته باشیم، پدیده‌های مثل بابک زنجانی پدید نمی‌آیند. بابک زنجانی حاصل دور زدن مقررات و زیرپاگذاشتن چارچوب‌‌هاست.»


گناه کردیم بنزین وارد کردیم؟

امسال و سال آینده واردات بنزین خواهیم داشت. گناه کردیم بنزین وارد کردیم؟ این جمله‌یی است که معظمی در تشریح وضعیت مصرف بنزین کشور اظهار کرد و ادامه داد: «به پالایشگاه‌ها گفتیم ظرفیت را بالا ببرند و کمبود را هم وارد ‌می‌کنیم، چرا که تولید بنزین پتروشیمی نه توجیه اقتصادی داشت نه توجیه زیست‌محیطی.»

بحث دیپلماسی انرژی و فعال‌کردن حوزه دیپلماسی انرژی دیگر مبحثی بود که در سخنان جالب‌توجه معاون وزیر مطرح شد. او معتقد است: «استفاده از ابزار انرژی برای پیش‌بردن اهداف‌مان بسیار مهم است؛ در همین راستا با چینی‌‌ها و با روس‌‌ها برنامه‌های برای توسعه دیپلماسی انرژی داریم. روس‌ها توانمند هستند و شریک استراتژیک ما هستند، درنتیجه در تمامی حوزه‌ها از همکاری آنها استفاده خواهیم کرد. در حوزه انرژی هم اگر لازم باشد با آنها همکاری خواهیم داشت.» او در ادامه درخصوص اهمیت دپیلماسی در پیشبرد اهداف گفت: «در عرف دیپلماتیک باید از هر روشی استفاده کنیم تا اهدافمان را پیش ببریم. اگر لازم باشد اخم کنیم تا اهداف‌مان در دیپلماسی پیش برود. محمدجواد ظریف جهادگری است که باعث افتخار ماست.»


کسی به فکر گازها نبود؟

«در تمام این سال‌ها که گاز‌ها در کشور می‌‌سوخت دل کسی به حال این گاز‌ها نسوخت. هیچ کس هم گریه نکرد و ضجه‌یی نزد که ‌میلیاردها دلار سرمایه کشور دارد می‌سوزد و سرمایه‌ها را هم از بین می‌برد.» معظمی در انتقاد از رویکرد گذشته این جملات را اظهار کرد و گفت: ما با برنامه‌های جدیدی آمدیم، ان‌جی‌ال را تعیین‌تکلیف کرده‌ایم، برای برداشت از میادین غرب کارون از صندوق توسعه ملی مجوز گرفتیم و در همین راستا 700 الی 740‌هزار بشکه افزایش ظرفیت تولید خواهیم داشت.»

او ادامه داد: «افزایش ظرفیت تولید و افزایش توان صادرات قدرت چانه‌زنی کشور را در صحنه‌های بین‌المللی افزایش می‌دهد. باید در این سمت حرکت کنیم. اگر عربستان امروز نقش بازیگر مهم را ایفا می‌کند با اتکا به توان تولید بالا حرکت می‌کند. وقتی توان نداریم آسیب‌پذیر می‌شویم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر