شیوه جدید بازارگردانی اوراق مشارکت گل‌گهر

۱۳۹۳/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۲۳

نرخ تورم با توجه به اقدامات دولت روند کاهشی خود را حفظ می‌کند لیکن آهنگ کاهش این نرخ مانند سال گذشته سریع نخواهد بود و به نظر می‌رسد تا پایان سال 93 تورم زیر 20درصد خواهیم داشت.

حسین کیانی‌زاده، قائم‌مقام شرکت تامین سرمایه امید، در این خصوص اظهار داشت: نرخ سود سپرده بانکی نیز به تبع کاهش نرخ تورم کاهش خواهد یافت لیکن این اتفاق با یک وقفه رخ می‌دهد، بنابراین تورم و با یک وقفه چند ماهه، نرخ سود سپرده و نرخ سود اوراق مشارکت کاهش خواهند یافت و از حدود 22درصد فعلی به حدود 17 تا 19درصد خواهد رسید.

وی در خصوص نرخ سود 20درصدی اوراق بهادار با درآمد ثابت گفت: کاهش نرخ‌ها با یک وقفه نسبت به کاهش نرخ تورم اتفاق خواهد افتاد ضمن اینکه منحنی بازدهی (Yield curve) درحال حاضر تخت یا نزولی است به این معنی که پیش‌بینی نرخ‌های بلندمدت بیشتر از نرخ‌های کوتاه‌مدت نیست.

این مقام مسوول ادامه داد: واقعیت این است که درحال حاضر نرخ سود تعادلی در کشور بین 23 تا 26درصد است و زمان نیاز دارد تا این نرخ تعادلی به زیر 20درصد کاهش یابد به همین دلیل است که بازدهی مازاد به 20درصد را در اوراق مشارکت گل‌گهر و گهرزمین و اوراق سلف گل‌گهر به عموم ارایه شد و بسیار هم مورد استقبال بازار قرار گرفت. کیانی‌زاده درخصوص اوراق مشارکت گل‌گهر بیان داشت: تا پیش از اوراق مشارکت گل‌گهر تعداد پذیره‌نویسان اوراق معمولا کمتر از 10 نفر بودند و اوراق معمولا با مذاکره و نرخ مازاد به یک مشتری خاص به فروش می‌رسید لیکن در پذیره‌نویسی اوراق مشارکت گل‌گهر بالای 100 پذیره‌‌نویس داشتیم و درحالی که تقاضا برای اوراق وجود داشت پذیره‌نویسی پایان یافت.

قائم‌مقام شرکت تامین سرمایه امید درخصوص شیوه جدید بازارگردانی در اوراق مشارکت گل‌گهر توضیح داد: تصمیم به تغییر شیوه بازارگردانی اوراق مشارکت گهرزمین (نماد گهر1) و ارایه بازده مازاد 2درصدی به سرمایه‌گذاران گرفته شد که در این مدل بازارگردانی که مدل امید2 نام دارد، بازارگردان قیمت‌های خرید و فروش خود را که سود مازاد 2درصد روزشمار را علاوه بر 20درصد سود علی‌الحساب اوراق برای سرمایه‌گذار به همراه خواهد داشت، اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: فاصله قیمت‌های خرید و فروش بازارگردان نیز بسیار به یکدیگر نزدیک است به علاوه کارمزد خرید اوراق به صورت آزمایشی برای مدت سه ماه توسط شرکت تامین سرمایه امید (بازارگردان اوراق) تقبل شده است و سرمایه‎گذاران از پرداخت کارمزد خرید اوراق معاف خواهند بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر