تخت گاز دلار در جاده صعود

۱۳۹۳/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۳۳

با اعلام خبر دور جدید تحریم‌ها از هفته گذشته بود که قیمت دلار بار دیگر روند افزایشی به خود گرفت. این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که دلار را از سطح 3150تومان رد و به نرخ اول تابستان نزدیک کرد. تکرار سناریوی تاثیر خبرهای سیاسی در بازار و ایجاد یک رفتار هیجانی در آن هفته به پایان نرسید و برخلاف نظر بسیاری از کارشناسان که رشد نرخ را ناپایدار می‌دانستند این راه ادامه پیدا کرد.

دلار فروشان در بازار آزاد روز گذشته در حالی فعالیت خود را آغاز کردند که دلارکماکان روند افزایشی خود را ادامه می‌دهد، این دومین هفته متوالی است که دلار روند افزایشی دارد. دلار که از شنبه هفته گذشته با افزایش 40تومانی به نرخ 3158تومان رسیده بود مسیر صعودی خود را طی کرد تا روز گذشته به 3185تومان در بازار معامله شد. به‌نظر می‌رسد این روز‌ها نرخ در بازار تلاش می‌کند تا بار دیگر همانند سه ماهه گذشته‌اش به سطح 3200تومانی خود برسد.


علت‌های افزایش نرخ دلار

عده‌یی از تحلیلگران بازار اعتقاد بر این دارند بانک مرکزی نتوانسته است در این روز‌ها مدیریت خوبی بر بازار داشته باشد و همین امر باعث رشد کماکان نرخ ارز در بازار شده است. اما یکی از صرافان بازار در گفت‌وگو با «تعادل» دلایل دیگری را نیز ذکر می‌کند: بانک مرکزی این روزها مدیریت مناسبی بر بازار دارد، و اگر این نظارت صورت نمی‌گرفت مطمئنا نرخ ارز بیش از اینها افزایش پیدا می‌کرد. اینکه گفته می‌شود نباید نرخ ارز در بازار بالا برود نظر درستی نیست. تفاوت نرخ تورم باید یک جایی خودش را نشان دهد.

وی همچنین اظهار داشت: در حال حاضر تورم در امریکا در حدود 2.5 تا 3درصد است و این در مقایسه با تورم در کشور ما که به گفته مقامات بالای اقتصادی در حدود 20درصد است بسیار فاصله دارد و این فاصله خودش را در قالب افزایش نرخ دلار در بازار ایران نشان می‌دهد.

سمیعی با اشاره به افزایش میزان تقاضای بازار در شهریور و مهر بیان کرد: بازار ارز در مرداد به اصطلاح صرافان، بازار مرگ می‌شود. اما این کساد و رکود سریعا در دوماه آتی آن جبران می‌شود.

با بازگشایی بسیاری از کارخانه‌ها در شهریور و همچنین افزایش میزان واردات در این ماه، تقاضا برای ارز در بازار بیشتر از گذشته می‌شود و در ادامه آن دور آخر سفر‌های تابستانی به‌علاوه تقاضای ارز مسافرتی برای سفر حجاج نیز مزید بر علت این افزایش نرخ بوده است.

رییس سابق کانون صرافان در پایان نیز اظهار داشت؛ در حقیقت نرخ دلار در بازار آزاد بالا نیست. در واقع نرخ باید ترقی کند تا زمانی‌که بتوانیم شکاف بین تورم ایران با اقتصاد‌های بزرگ جهان را به حداقل برسانیم.

اما عده‌یی دیگر از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی علت افزایش مجدد دلار را بعد از فروکش کردن هیجانات ناشی از برخی اخبار دیپلماتیک در عواملی همچون افزایش تقاضا، کاهش صادرات میعانات گازی و کاهش عرضه ارز جست‌وجو کردند.


رفتار ارزی بانک مرکزی

بانک مرکزی که از اوایل مرداد توانست نرخ دلار بانکی را به تصویب دولت برساند، روند افزایشی را از آن زمان آغاز کرد و روز گذشته نیز با 5ریال افزایش دلار را به 26621ریال رساند.

بانک مرکزی روز گذشته نرخ 21 ارز را افزایش و 12واحد پولی را نیز کاهش داد که از آن جمله می‌توان به پوند و یورو اشاره کرد.

حرکت پینگ‌پنگی بازار طلا

قیمت طلا روز دوشنبه تحت تاثیر گزارش ناامید‌کننده وزارت کار امریکا در خصوص وضعیت بازار اشتغال این کشور در ماه آگوست قرار گرفت و با افزایش نسبی روبه‌رو شد اما این روند افزایشی چندان ادامه پیدا نکرد و بار دیگر اونس روند کاهشی به خود گرفت و با 5دلار کاهش به 1263دلار رسید. قیمت طلا که روز جمعه پس از انتشار این گزارش با رشد 0.6درصدی روبه‌رو شده بود امروز نیز به 1268دلار در هر اونس رسیده است. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی روشن شدن وضعیت سیاست‌های پولی فدرال‌رزرو امریکا و نرخ بهره این کشور مهم‌ترین تاثیر را بر قیمت طلا در ماه‌های آینده خواهد داشت.

کاهش شدید ارزش یورو در برابر دلار در روزهای گذشته به‌خصوص پس از اعلام تصمیم بانک مرکزی اروپا برای کاهش مجدد نرخ بهره تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت طلا داشته و به‌نظر می‌رسد طی روزهای آینده نیز این عامل تاثیر مهمی را بر نوسانات قیمت طلا خواهد داشت. کارشناسان اقتصادی معتقدند هفته جاری تاثیر زیادی بر تحولات قیمت طلا تا پایان سپتامبر خواهد داشت. دسته‌یی از کارشناسان اقتصادی نیز بر این باورند که قیمت طلا در صورت آغاز روند صعودی در بهترین حالت به 1320دلار در هر اونس خواهد رسید و اگر بتواند این سطح مقاومتی را بشکند در نهایت به 1340دلار می‌رسد.

نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به افزایش احتمالی نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو امریکا نیز فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده و موجب افزایش تقاضا برای دلار امریکا شده است. فعالان بازار طلا بر این باورند که در شرایط کنونی افزایش تقاضای فیزیکی به تنهایی تاثیر چندانی بر افزایش قیمت طلا نخواهد داشت و نگرانی‌های مربوط به بهبود وضعیت اقتصادی امریکا و رشد ارزش دلار مانع بزرگی برای افزایش بیشتر قیمت طلا خواهد بود. قیمت طلا که در 6ماه نخست امسال عملکرد خوبی را بر جای گذاشته و با رشد 10درصدی روبه‌رو شده بود، در هفته‌های اخیر بار دیگر با کاهش روبه‌رو شده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند؛ تحولات اوکراین نیز طی روزهای آینده تاثیر مهمی بر نوسانات قیمت طلا در بازارهای جهانی خواهد داشت. باوجود اعلام آتش‌بس در شرق اوکراین هنوز درگیری‌های پراکنده‌یی بین نیروهای دولتی و استقلال‌طلبان گزارش شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر