قیمت واقعی خودرو چقدر است
چرایی تفکر بالا بودن قیمت خودرو بین مردم، حاشیه سود خودروسازان و قیمت واقعی خودرو، این روزها نقل محافل خبری شده است. از بحثهایی که میان عوام مردم در این خصوص شکل گرفته تا مناظره و مصاحبه با کارشناسان، همه و همه بیانگر وجود مشکلاتی در صنعت خودرو است. برخی معتقدند صنعت خودرو بیمار و ضعیف است و نیاز به حمایت دارد. البته حمایت از صنعت 40ساله شاید انتظاری دور از ذهن است اما واقعیت این امر چیز دیگری است.
برگزاری جلسات و مناظرههایی در خصوص رفع مشکلات صنعت خودرو کاری بسیار خوب است اما به شرطی که خروجی آن تاثیرگذار باشد و بتواند به رفع مشکلات کمک کند.
در راستای اقداماتی که در خصوص رفع مشکلات صنعت خودرو صورت گرفته، تالار گفتوگویی با حضور مدیران خودرویی و نمایندگان مجلس برگزار شده است. در این جلسه مشکلات خودروسازان به بحث گذاشته و تاکید شد جهت ساماندهی و تسریع در ارتقای کیفی و کمی خودرو باید دید سطحی، عوامانه و احساسی از این صنعت پیچیده برداشته شده و فارغ از جو رسانهیی و هیجانی که این روزها بهوجود آمده در فضای کارشناسی و بهطور واقعی و دلسوزانه با در نظر داشتن منافع ملی به آن پرداخته شود.
نعمتبخش: پراید در عراق 5میلیون تومان نیست
وی در خصوص بالا بودن قیمت خودرو در ایران نسبت به کشورهای همسایه گفت: اینکه گفته میشود قیمت خودرو در خارج از کشور ارزانتر است یا پراید در عراق و سوریه پنجمیلیون تومان فروخته میشود صحت ندارد، در حال حاضر پراید 5500دلار صادر میشود و این 5500دلار برای سایپا از مبلغی که در حال حاضر در بازار داخل بهفروش میرساند ارزش بیشتری دارد.
دبیر انجمن خودروسازان افزود: سیاستزدگی و سطحینگری مانع رشد صنعت خودرو است. اگر بخواهیم در دنیا یک بررسی داشته باشیم، دولتها در قیمت خودرو دخالتی ندارند و خودروساز قیمت خودرو را تعیین میکند. متاسفانه شورای اقتصاد تصریح کرده خودرو کالای انحصاریست، برخی کارشناسان معتقد هستند ایرانخودرو و سایپا بخش زیادی از بازار خودرو را در دست دارند لذا انحصاری میتوانند جلوی ورود خودروسازهای دیگر را بگیرند و به مردم ظلم کنند، این واقعیت ندارد همین شرایط در دیگر کشورها نیز حاکم است.
قربانی: مواد اولیه 5برابر شده است
دبیر انجمن قطعهسازان نیز با حضور در این جلسه با ابراز مخالفت با قیمتگذاری خودرو گفت: اینکه خودرو در یک شرکت تولید شود و قیمت در جای دیگر تعیین شود، اشتباه است و ساختار دولتی شرکتهای بزرگ تولید خودرو که مدیران ارشد آن در مقابل انتقادها سکوت میکنند از ایرادات صورت مساله غلط است.
وی افزود: چرا خودرو از انحصار خارج نمیشود؟ چگونه میتوان صنعت خودرو را از انحصار خارج کرد؟
ارز آزاد شود؟ صنعت خودرو ارز مبادلهیی نمیگیرد میگویند ارز مبادلهیی بگیرد بهشرطی که روپیه باشد ما روپیه نمیخواهیم، یورو و دلار میخواهیم، تبدیل این ارز به ارزهای تجاری پر هزینه است و برای تولیدکننده ریسک دارد و به قیمت بالا تمام میشود لذا ارز مبادلهیی معنا ندارد.
تعرفه را بردایم؟ تعرفه گمرکی را صفر کنیم و بهره بانکی را متعارف دنیا 2 یا 3درصد کنیم اقدامی معقول است. برخی منتقدان میگویند این صنعت چندین سال است حمایت میشود و چرا فقط دو خودروساز داریم! مگر دیگر کشورها چند خودروساز دارند؟ مگر فرانسه و ایتالیا چند خودروساز جدی دارند. عقل حکم نمیکند 10خودروساز داشته باشیم. دو خودروساز اما در فضای رقابتی و جدی. متاسفانه ایران جزو معدود کشورهایی است که قبل از الحاق به سازمان جهانی تجارت WTO یک سری حرکتهایی کرده که بازار را از دست داده است.
ساسان قربانی در ادامه ضمن بیان اینکه چرا همه به بحث خودرو وارد میشوند؟ تصریح کرد: پاسخ جذابیت این صنعت است، افرادی که به این حوزه تخصصی وارد میشوند غالبا فاقد تخصص هستند اما چون میخواهند مخاطب جذب کنند و محبوب شوند، ورود میکنند.
وی با اشاره به افزایش قیمت در مواد اولیه نسبت به چند سال گذشته عنوان کرد: قیمت مواد اولیه نسبت به 3 سال گذشته میانگین بین 2.5 تا 5 برابر شده است. مواد اولیه 60 تا 70درصد قیمت محصول را تشکیل میدهد. حقوق و دستمزد هر ساله توسط دولت میانگین 20درصد افزایش داده میشود. هزینههای سربار اعم از انرژی، حمل و نقل و... چند برابر شده است. متاسفانه صدا و سیما و رسانهها مسبب ورود مردم عادی به بحث تخصصی خودرو هستند. بردن بحث کارشناسی و تخصصی خودرو به تمام جامعه کار اشتباهی است. صنعت خودرو پس از صنعت هوایی پیچیدهترین صنعت است. اگر طبق فرمایش برخی آقایان صنعت خودرو نداریم پس چرا امریکا بهطور مستقیم و بدون تایید کنگره این صنعت را تحریم میکند؟ چرا فقط خودروسازی ما را با خودروسازی کشورهای دیگر مقایسه میکنند؟چرا صدا و سیما، چرا راهنمایی و رانندگی، چرا صنعت فیلمسازی کشور را با کشورهای دیگر مقایسه نمیکنند؟ آیا در صدا و سیما و روزنامهها برنامه و مطالب نقد جز برای صنعت خودرو وجود دارد؟ ارزش پول کشور به چند سال پیش برگردد بعد صنعت خودرو را به چالش بکشید. شرکت سایپا، خودرو صادر میکند خودرو را پس میدهند. انتقاد میکنند چرا
پلیس کشور خودتان اینقدر ایراد میگیرد ما باید بخریم؟ در داخل کشور به حدی این صنعت را به چالش کشیدند که در صادرات تاثیر منفی میگذارد. چرا به صنعت کشور ضرر میزنیم؟ اینگونه از اقتصاد مقاومتی حمایت میکنیم؟ چرا نمایندگان که در این جلسه دعوت بودهاند و باید صدای مرا میشنیدند نیامدند؟ چرا فقط انتقاد و اعتراض میکنند؟
بیاتیان:خودروسازان باید خودشان قیمت بدهند
نماینده مردم در خانه ملت نیز ضمن حضور در این جلسه به انکار انحصاری بودن صنعت خودرو پرداخت و گفت: ما معتقدیم خودرو کالای انحصاری نیست و باید از حیطه تصمیمگیری دولت خارج شود. تا زمانی که دولت برای خودروسازها تصمیم میگیرد، وضعیت بازار و قیمتها به همین حالت
باقی میماند.
وی با اشاره به اینکه شورای رقابت یک شورای دولتی است اظهار داشت: چند نماینده مجلس در این شورا نقش ناظر دارند، رییس و اکثریت اعضای شورا توسط رییسجمهور انتخاب میشوند لذا بحث قیمتگذاری باید از شورای رقابت کنار گذاشته شود. ما معتقدیم خودروسازان در یک فضای رقابتی با بالا بردن کیفیت محصولات، خود قیمتگذاری و بازار را تعیین کنند. وقتی امریکا صنعت خودروی ما را تحریم میکند یعنی این صنعت مهم است.
مرزبان راد:خودرو با پوشاک فرق دارد
یکی از کارشناسان خودرویی در خصوص مشکلات صنعت خودرو گفت: خودرو با پوشاک و خوراک فرق دارد، حساسیت خودرو بالاست چراکه دایم در انظار عمومی است. دیکته نوشته شده غلط دارد و صنعت خودرو هم با توجه به تاریخ چنددههاش در کشور حتما ایراداتی دارد. صنعت خودروی کشور امنیت اجتماعی ایجاد کرده و این امنیت نباید بیشتر از این ضربه ببیند. میخواهم از سهمنظر به خودرو نگاه کنم. علت به معلول: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه حق با خودروسازی است. منظر نیاز: نیاز جامعه تغییر کرده است، در گذشته مردم پیکان میخریدند اما اکنون آگاهند و قدرت خرید مردم بیشتر شده است و این کار را برای خودروسازان سخت میکند. منظر رقابت: خودروسازان وارد فضای رقابتی شدهاند، با توجه به تسهیل دولت در واردات خودرو با کاهش تعرفه گمرکی، خودروسازان باید علاوه بر افزایش آپشن و استاندارد، قیمتها را کاهش دهند.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: خودروسازان از این فضای موجود فاصله بگیرند. خودروسازان ما باید این عقبافتادگی را جبران کنند. پیشنهاد میکنم با خودروسازان خارجی جوینت شوند. البته بهره بانکی جهت تسهیلات تولیدی باید کاهش یابد همچنان که تعرفه گمرکی بهطور پلکانی کاهش مییابد.
نشاط مفیدی:فرصت کار فراهم شده است
وی در خصوص برگزاری این جلسات گفت: اولویت جلسات باید همسوکننده و آگاهکننده کارشناسان باشد چراکه اظهارنظر کارشناسان پیرامون این بحث در روزنامهها و تلویزیون یکسان نیست. با توجه به فضای بهوجود آمده در دولت جدید، بیشترین فرصت برای تغییر میدان کار است. وی افزود: در بحث قیمتگذاری خودروهای تجاری توفیقات خوبی بهدست آمده که نتیجه آن تعیین قیمت توسط بازار است. باید کارشناسان در گروههای فروش، بازار، خدمات پس از فروش و نیروهای دانشگاهی جلساتی بگذارند بحث کنند، بحثهای راهبردی نه بحثهای تکراری که در این چند سال پرداخته شده است.
در پایان
برگزاری این جلسات با صحبتهای تکراری قطعا فایدهیی نخواهد داشت. باید راهکارهایی عملیاتی ارایه داد و به این موضوع هم توجه داشت که خریداران مهمترین ارکان توسعه و رشد صنعت خودرو هستند. صحبتهای همسو و در یک راستا دردی را از صنعت خودرو دوا نخواهد کرد.
