خصوصیسازی صنعت خودرو مانع از مونتاژکاری میشود
یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره بهاینکه خصوصیسازی صنعت خودرو به این صنعت کمک خواهد کرد گفت: یکی از دلایلی که سرمایهگذاران خارجی برای سرمایهگذاری و مشارکت با خودروسازان ایرانی تردید دارند، دولتی بودن این صنعت است.
به گفته محمد بیاتیان متولی و تصمیمگیرنده اصلی این صنعت در ایران دولت است. بههمین دلیل باید بهسمت خصوصیسازی صنعت خودرو پیش رویم. دولت هم میتواند از ابزار نظارتی خود در این راستا استفاده کند. بهطور مثال درخصوص نظارت بر استاندارد و کیفیت محصولات شرکتها اعمال نظر کند. اگر خودروسازی در ایران خصوصی شود، قطعا موفق خواهد بود و از مونتاژکاری فاصله خواهد گرفت.
وی در پاسخ بهسوالی مبنی بر اینکه اگر خصوصیسازی این صنعت محقق شود و حمایتهای مالی دولت از آن برداشته شود، چه تضمینی وجود دارد که خودروسازان برای رسیدن بهسود بیشتر در مدت کوتاهتری بهسوی مونتاژکاری بیشتر نروند ؟ اظهارکرد: سه سال است که دولت هیچ کمک مالی بهخودروسازان نکرده، اگر هم کمکی صورت گرفته با درصد سود بالا بوده است. سال آخر دولت دهم قرار شد دو هزار میلیارد از طریق ارایه تسهیلات به این صنعت کمک شود اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است.
وی افزود: اینکه خودروسازان هنوز فعال هستند و میتوانند محصول تولید کنند، بههمت و کمک خریداران است که این صنعت را تنها نگذاشتند و خودروهای تولید داخل را خریدند و مانع از تعطیلی این صنعت شدند. برای اینکه بتوانیم از مونتاژکاری خودروسازان در صورت خصوصی شدن ممانعت کنیم، میتوان با وضع قوانین و بخشنامههایی این کار را انجام دهیم. نباید بهراحتی بهخودروسازان اجازه دهیم این صنعت و تولید ملی را بهدست مونتاژ بسپارند.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره بهراهکارهایی برای تحقق خصوصیسازی صنعت خودرو گفت: برای اینکه بهسوی خصوصیسازی گامبرداریم دولت باید سهام خود را واگذار کند. دولتی بودن خودروسازی تنها منجر به افزایش قیمت تمام شده خودرو شده و نتیجه دخالتهایشان، سوءمدیریتهای بهوجود آمده در این صنعت بوده است. در هیچ کجای دنیا، شرکتهای خودروساز دولتی عمل نمیکنند. این خریداران هستند که میتوانند تعیین کنند چه خودرویی تولید شود و چه خودرویی از چرخه تولید خارج شود. کیفیت چه خودرویی خوب است و کیفیت چه خودرویی بد.
بیاتیان در پاسخ بهسوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا خصوصیسازی صنعت خودرو، هدف تولید خودروی ملی را به رویا بدل نخواهد کرد ؟ اظهار کرد: هیچ محصولی در دنیا بهصورت 100درصد داخلی تولید نمیشود. البته خصوصیسازی قطعا با مشکلاتی همراه است که باید برطرف شود. بهاعتقاد من زیرساختهای لازم برای این مساله در کشور وجود دارد. میتوان با ساز و کارهایی موانع بر سر راه تولید ملی را از میان برداشت.
این نماینده مردم در خانه ملت همچنین در پاسخ به اینکه اگر برای جلوگیری از مونتاژکاری و عدم ارایه محصولات بیکیفیت بهمشتریان ابزاری در اختیار دارید چرا همچنان شاهد حضور خودروهای بیکیفیت چینی در بازار ایران هستیم؟ تصریح کرد: در کشور ما شرکتهای خودرو با مدیریت دستوری اداره میشوند. در نتیجه مشتریان و سلایق آنها نادیده گرفته شده و شاهد هیچ حرکتی از سوی خودروسازان در جهت تنوع آپشن و تنوع تولید محصول نبودهایم. بنابراین سوءمدیریتها، خریداران را بهسوی استفاده از خودروهای چینی با آپشنهای بزک کرده سوق داده است. تنوع محصول نیاز بازار است و هنگامی که با خودرو داخلی برطرف نشود، چینیهای بیکیفیت جای خودروهای داخلی را خواهند گرفت.
