تا 10 سال دیگر اقتصاد چین از امریکا سبقت می‌گیرد

۱۳۹۳/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۷۵

با توجه به افزایش نرخ مصرف در داخل چین، این کشور در 10سال آینده خواهد توانست از امریکا پیشی گیرد.

به گزارش دیلی‌میل در گزارشی که توسط موسسه تحقیقاتی IHS تهیه شده است اقتصاد چین ظرفیت پشت سر گذاردن امریکا به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را دارد. پیش‌بینی IHS بر مبنای آمارهای منتشر شده توسط صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در مورد تولید ناخالص داخلی امریکا و چین است.

در این گزارش آمده است، ایالات متحده برای بیش از یک قرن رهبری اقتصاد جهان را برعهده داشت اما درحال حاضر اوج‌گیری خارق العاده مصرف در چین باعث شده است، پیش‌بینی شود در سال 2024 چین پا جای پایِ ‌امریکا بگذارد.

پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های مصرفی چینی‌ها در دهه آینده به سه برابر افزایش پیدا کند. همان‌گونه که IHS در گزارش خود نشان می‌دهد این رقم از 5/3تریلیون دلار به 5/10تریلیون دلار خواهد رسید و این عامل سبب رسیدن تولید ناخالص داخلی چین به رقم 3/28تریلیون دلار خواهد شد این درحالی است که پیش‌بینی شود با در نظر گرفتن قیمت‌های امروز، در مدت زمان مشابه تولید ناخالص داخلی امریکا به 4/27تریلیون دلار برسد.

این درحالی است که تولید ناخالص داخلی امریکا (4/17تریلیون دلار) درحال حاضر بسیار بالاتر از چین (10تریلیون دلار) قرار دارد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با توجه به رشد 7/7درصدی مصرف در چین، این اوضاع به نفع چین تغییر پیدا خواهد کرد.

مرکز تحقیقات اقتصاد و تجارت در گزارشی اعلام کرده است که اگر با همان روش‌های موسسه IHS تحولات اقتصادی چین را مورد ارزیابی قرار دهیم، بعید به نظر می‌رسد این کشور تا سال 2028 بتواند از سد امریکا بگذرد.

«راجیو بیسواز» مدیر بخش اقتصادی آسیا در مرکز IHS معتقد است، اقتصاد چین با توازنی مجدد خواهد توانست با تکیه به افزایش مصرف به جلو پیش برود. از سوی دیگر، اقتصاد چین می‌تواند به عنوان مهره اصلی در جلو بردن جریانات اقتصادی جهانی نقش‌آفرینی کند.

اگر گزارش درست باشد، چین تا سال 2025 خواهد توانست یک‌پنجم تولید ناخالص داخلی دنیا را تولید و در واقع این رقم 12درصد بیشتر از سهم کنونی چین است. افزایش میزان مصرف در چین به کشورهای آسیای جنوب‌شرقی نیز کمک خواهد کرد و سهم آنها در تجارت جهانی را ارتقا خواهد بخشید. این درحالی است که تحلیل‌های دیگری نیز وجود دارد که با روش‌های اندازه‌گیری دیگری، پیش‌بینی می‌کنند حتی امکان دارد این اتفاق در سال جاری بیفتد و هیچ چیزی در این روند بعید نیست. گزارش IHS برپایه تولید ناخالص داخلی اسمی تهیه شده است که در واقع معیار مناسبی برای اندازه‌گیری و محاسبه هزینه‌های زندگی نیست، درحالی که روش اندازه‌گیری قدرت خرید می‌تواند معیار اندازه‌گیری نسبی مناسب‌تری با توجه به قدرت ارزهای مختلف باشد. اگر معیار را قدرت خرید قرار دهیم به نظر نمی‌رسد چین بتواند تا سال 2019 امریکا را پشت‌سر بگذارد، با توجه به گزارش بانک جهانی اقتصاد چین در سال 2011 تقریبا 87درصد اندازه اقتصاد امریکا بود.

باوجود این خوش‌بینی‌ها در مورد اقتصاد رو به جلو چین، کارشناسان توصیه می‌کنند که این کشور باید در بلندمدت برای پایدار نگه‌داشتن این روند باید رو به اصلاحات ساختاری بیاورد. صندوق بین‌المللی پول نیز به این کشور پیشنهاد داده بود برای امن‌تر کردن روند رشد اقتصادی باید این رقم را تا سال 2030 به صورت آهسته از 7درصد به 5/2درصد برساند.

موسسه IHS که در زمینه جمع‌آوری و تحلیل داده‌های صنعتی جهانی فعالیت می‌کند پیش‌بینی کرد حجم هزینه‌های مصرف‌کنندگان در چین از 3هزارمیلیارد دلار کنونی با رشد متوسط سالانه 7.7درصدی به 11هزارمیلیارد دلار در 10سال آینده خواهد رسید که همین امر حجم اقتصاد چین را به بیش از 28هزارمیلیارد دلار افزایش خواهد داد.

این موسسه امریکایی واقع در ایالت کلرادو، حجم اقتصاد امریکا را در سال 2024 معادل 27.31هزارمیلیارد دلار پیش‌بینی کرد که بر همین اساس حجم اقتصاد چین نیز به 28.25هزار میلیارد دلار افزایش خواهد یافت و امریکا را پشت‌سر خواهد گذاشت. این شرکت همچنین پیش‌بینی کرده است که سهم تولید ناخالص چین از کل این شاخص در جهان از 12درصد در سال 2013 به 20درصد در سال 2024 افزایش یابد.

اما فرید زکریا تحلیلگر امریکایی در یادداشتی با عنوان «می‌گویند اقتصاد چین پیشی می‌گیرد اما شما باور نکنید» به تحلیل‌هایی که در مورد پیشتازی اقتصاد چین در آینده اشاره دارند، تاخته است. زکریا به گزارش اخیر بانک جهانی در مورد پایان سلطه 125 ساله امریکا بر اقتصاد جهان اشاره می‌کند و می‌نویسد: «گزارش اخیر بانک جهانی می‌گوید که اقتصاد چین زودتر از پیش‌بینی‌ها از امریکا پیشی می‌گیرد. در سال 2005، بانک جهانی برآورد کرده بود که اندازه اقتصاد چین معادل 43درصد اقتصاد امریکا است و در آخرین گزارش این نهاد که از داده‌های سال 2011 در آن استفاده شده اندازه اقتصاد چین 13.5هزارمیلیارد دلار برآورد شده که معادل 87درصد اقتصاد 15.5هزارمیلیارد دلاری امریکا است. اکنون و با در نظر گرفتن اینکه اقتصاد چین تقریبا 3 برابر اقتصاد امریکا رشد می‌کند به نظر منصفانه می‌آید که کسی پیش‌بینی کند اقتصاد چین تا پایان امسال از امریکا جلو می‌زند.»

زکریا می‌نویسد: قدرت ملی براساس نرخ برابری ارز در بازار سنجیده می‌شود و از این نظر اقتصاد امریکا تقریبا دو برابر بزرگ‌تر از اقتصاد چین است. در واقع براین اساس اقتصاد امریکا از مجموع اقتصادهای چین و ژاپن نیز بزرگ‌تر است. بنابراین هنوز زمان زیادی مانده تا چین به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تبدیل شود. فرید زکریا همچنین به درآمد سرانه چینی‌ها نیز اشاره می‌کند و می‌نویسد: «به خاطر داشته باشید که چین هنوز کشوری نسبتا فقیر است. اگر درآمد سرانه را درنظر بگیرید، جایگاه چین نه اول، نه دوم و نه حتی سی‌ام است بلکه اقتصاد چین پایین‌تر از پرو قرار می‌گیرد.» گفتنی است که رتبه چین از نظر درآمد سرانه در جهان نزدیک به 90 است.

چراغ اقتصاد امریکا در سال 2014 کم‌فروغ است.

تولید ناخالص داخلی چین به لطف افزایش مصرف در حال اوج است.

پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی اسمی چین از 10تریلیون دلار به 3/28تریلیون دلار برسد.

تولیدناخالص داخلی امریکا درحال حاضر 4/17تریلیون دلار است و پیش‌بینی می‌شود در سال 2024 به 4/27تریلیون دلار برسد.

پیش‌بینی می‌شود هزینه مصرف‌کنندگان چینی در دهه آینده به سه برابر افزایش یابد.

با روش‌های دیگر اندازه‌گیری، چین در سال جاری می‌تواند از سد اقتصاد امریکا بگذرد.

تحلیلگران هشدار می‌دهند چین برای استمرار این روند نیازمند اصلاحات ساختاری هدفمند است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر