پارلمان عراق درباره دولت العبادی رای‌گیری می‌کند

۱۳۹۳/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۷۷

جهان پس از ماه‌ها فراز و نشیب سیاسی، سرانجام نمایندگان پارلمان عراق درباره کابینه جدید این کشور رای‌گیری می‌کنند.

به گزارش شبکه العربیه، دفتر سلیم‌الجبوری، رییس پارلمان عراق، اعلام کرد که قرار است نمایندگان پارلمان شامگاه دوشنبه برای رای‌گیری بر سر دولت حیدرالعبادی، نخست‌وزیر مکلف، تشکیل جلسه دهند. البته ممکن است برخی اختلاف‌ها باعث شود اعلام تشکیل دولت به تاخیر افتد.

برخی منابع آگاه گفته‌اند انتظار می‌رود، ترکیب دولت العبادی به این صورت باشد:

معاون اول رییس‌جمهوری: ابراهیم‌الجعفری، از شخصیت‌های شیعه عراقی و نخست‌وزیر سابق.

معاون دوم رییس‌جمهوری: اسامه‌النجیفی، رییس سابق پارلمان عراق و از شخصیت‌های برجسته سنی.

معاون سوم رییس‌جمهوری: نخست‌وزیر سابق عراق که شخصیتی سکولار به شمار می‌آید.

معاونان نخست‌وزیر هم عبارتنداز: بهاء‌الاعرجی(شیعه)، هوشیار زیباری(کرد) و صالح‌المطلگ(سنی) .

شش وزارتخانه هم به شیعیان می‌رسد که عبارتند از: وزارت خارجه: حسین شهرستانی، وزارت نفت: عادل عبدالمهدی، وزارت اسکان: احمدالچلبی، وزارت حمل‌ونقل: باقرالزبیدی، وزارت کشور: هادی‌العامری و وزارت آموزش و پرورش: علی‌الادیب.

به سنی‌های دو ائتلاف نیروهای عراقی و الوطنیه نیز مدیریت هفت وزارتخانه را برعهده خواهند داشت: وزارت دفاع: خالدالعبیدی، وزارت برنامه‌ریزی: سلمان‌الجمیلی و وزارتخانه‌های کشاورزی، محیط‌زیست، صنعت، فرهنگ و آموزش عالی.

اما ائتلاف نیروهای کرد، مسوولیت چهار وزارتخانه دارایی، هجرت و مهاجران، گردشگری و موارد آبی را برعهده خواهد داشت. دفتر حیدرالعبادی پیشتر اعلام کرده بود نام وزرای دولت را اعلام خواهد کرد، اما پس از آن مذاکرات بر سر ترکیب دولت، با چالش مواجه شد. اختلاف‌ها بر سر وزارتخانه‌های دفاع، بازرگانی، شهرداری‌ها، بهداشت و اسکان بوده است. العبادی ابراز امیدواری کرده است که همه فراکسیون‌ها برای تشکیل هرچه سریع‌تر دولت، به‌ویژه با توجه به چالش‌هایی که کشور با آن مواجه است، همکاری کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر