یک شرکت تعاونی با سرمایه 93میلیارد دلاری

۱۳۹۴/۰۵/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۷۶۱

گروه تعاون|هادی آذری|

فدراسیون ملی انجمن‌های تعاونی کشاورزی (Zen-Noh)

مجمعی متشکل از تعاونی‌های فعال در صنعت کشاورزی ژاپن است که در سال 1972 و با ادغام مجمع ملی بازاریابی انجمن‌های تعاونی کشاورزی و مجمع ملی مصرف انجمن‌های تعاونی کشاورزی تشکیل شد. هدف از ایجاد این فدراسیون ملی، افزایش بهره‌وری تولید تعاونی‌های عضو، بهبود شرایط اقتصادی و جایگاه اجتماعی کشاورزان ژاپنی در جامعه امروز است. از جمله فعالیت‌های این فدراسیون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: تدارک مواد اولیه و کالاهای روزانه؛ حمل‌ونقل، فرآوری و ذخیره‌سازی یا فروش محصولات کشاورزی و دامی؛ آموزش با هدف ارتقای فناوری‌های زراعی و مدیریت کشاورزی؛ مدیریت تولید؛ مدیریت انبارهای تعاونی؛ ایجاد بازارهای دامی؛ نظارت بر پروژه‌های عمرانی و تلاش در راستای گسترش همکاری با تعاونی‌های بین‌المللی. این فدراسیون حدود 1173 تعاونی کشاورزی را در برمی‌گیرد که در سال 2004 مجموع درآمدشان حدود 53.8 میلیارد دلار بود. این در حالی است که طبق گزارش این فدراسیون تعاونی، سرمایه این شرکت حدود 93میلیارد دلار برآورده شده است. علاوه بر این، این شرکت دارای بیش از 8هزار کارمند است.

در حال حاضر، این فدراسیون در حوزه‌هایی چون بازاریابی، بیمه، تضمین کیفیت محصولات تعاونی‌ها فعالیت دارد. از دیگر حوزه‌هایی که این فدراسیون در آن فعالیت دارد، می‌توان به تولید تجهیزات کشاورزی از جمله تراکتور اشاره کرد. این تعاونی در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان خوراک دامی و آفت‌کش‌های زراعی در جهان محسوب می‌شود. از این گذشته، 70درصد آفت‌کش‌های شیمیایی در ژاپن توسط این تعاونی مصرف می‌شود. در حالی که دفتر مرکزی این فدراسیون در توکیو واقع شده است اما در بیش از 30شهر این کشور از جمله فوکوشیما، کیوتو، هیروشیما و ناکازاکی نیز دارای دفتر نمایندگی است.

این فدراسیون از یک‌سو، مسوولیت خریداری و تامین مواد لازم برای تولید کشاورزی و بازاریابی محصولات کشاورزی تعاونی‌های عضو را بر عهده دارد و از سوی دیگر مسوول تامین و عرضه این محصولات کشاورزی به مصرف‌کنندگان در سراسر کشور ژاپن است. در شرایطی که امنیت غذایی و ثبات قیمت بیش از پیش به یکی از مولفه‌های اصلی جوامع توسعه‌یافته پایدار بدل می‌شود، این فدراسیون توانسته جایگاه و نقش خود را به عنوان یک بازیگر اصلی در حوزه امنیت و سلامت غذایی تثبیت کند. به عنوان مثال در حوزه تولید برنج که قوت غالب ژاپنی‌ها محسوب شده و در اکثر وعده‌های غذایی آنان وجود دارد، این تعاونی کوشیده تا در عرضه و تقاضای آن توازن برقرار کند. آیین تعاونی در سال 2013 موفق به تولید بیش از 8 میلیون تن برنج شد که ارزشی معادل حدود 7 میلیارد ین داشت. علاوه بر این، این تعاونی کشاورزی کوشیده تا علاوه بر حفظ کیفیت، هزینه‌ توزیع را پایین آورده تا محصول نهایی را با قیمت کمتر به دست مشتریان چه در داخل و چه در خارج مرزهای این کشور برساند. به علاوه این تعاونی در زمینه فرآوری خوراکی‌های تولید شده از برنج مانند نان و آرد برنج نیز فعالیت دارد. علاوه بر این، این فدراسیون وظیفه و مسوولیت تامین کالاهای روزمره، خدمات اعتباری مانند حساب‌های سپرده‌گذاری و خدمات بیمه‌یی از قبیل بیمه عمر، املاک و مستغلات و بیمه خودرو برای اعضا را

بر عهده دارد.

مشاهده صفحات روزنامه