تزریق اعتبار رفاهی به جامعه کارگری

۱۳۹۵/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۲۰۴

دستیابی به نرخ بیکاری تک رقمی تا پایان سال 96 یکی از هدف‌گذاری‌های وزارت کار است که مورد مناقشه کارشناسان قرار داد. در حالی دولت باید تنها تا کمتر از دو سال نرخ بیکاری را به کمتر از 10 درصد برساند که بخش‌های مختلف تولیدی نیز با رکود دست به گریبان هستند و حفظ اشتغال موجود نیز به دغدغه بزرگی تبدیل شده است. با این حال، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی از اجرای دو برنامه برای اشتغالزایی خبر داده و گفته است: امسال دو عنوان برنامه برای اشتغال در دست اجرا داریم که یکی مبتنی بر رشد اقتصادی ۵ یا ۶ درصدی است و دیگری رشد اشتغال فراگیر فقرزداست که بر این اساس آموزش فنی و حرفه‌یی را به روستاها می‌بریم. برای اجرای هر دو برنامه، امسال در ۲۲ استان اقداماتی آغاز شده که با مزیت‌های شغلی هر استان سازگاری و مطابقت دارد.

ربیعی در گفت‌وگو با مهر همچنین از تزریق بیش از ۱۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار رفاهی به جامعه کارگری خبر داد و افزود: دولت تدبیر و امید با انجام کارهای کارشناسی دقیق، فاصله منفی میزان دستمزدها با نرخ تورم را ترمیم کرده است. یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ترمیم دستمزدها بود که البته باید توجه داشت که در این مسیر به یک‌باره نمی‌توان اقدام کرد و باید توان کارفرمایان را هم در نظر گرفته و مبنا را بر عقلانیت قرار دهیم. در این رابطه سیستم ترمیم مزد کارگران را امسال نیز ادامه خواهیم داد تا به مرور زمان تا پایان سال به رقم قابل‌توجهی برسد و این امر در امور بازنشستگان نیز ادامه خواهد یافت.

وی افزود: دولت طی سه سال گذشته با برنامه‌ریزی‌های مدون توانست میزان دستمزدها را از نرخ تورم پیش بیندازد به گونه‌یی که این موضوع در تامین اجتماعی حداقل حقوق‌ها به بیش از ۳۴ درصد و در حقوق‌های کشوری ۲۰درصد افزایش داده شد. در سال‌های قبل، نرخ تورم از میزان دستمزدها پیشی گرفته بود و بر اساس آمارهای موجود این فاصله ۷۶ درصد بالاتر از دستمزدها بود.

وی از تزریق بیش از ۱۲۰هزار میلیارد تومان پول رفاهی به جامعه کارگری خبر داد و گفت: سیاست ما مبارزه با فقر است و در این راستا ۱۱میلیون نفر از جمعیت فقیر حاشیه‌نشین کشور را بیمه کرده و سرانه آنها را از ۲۳۰هزار ریال به ۳۶۰هزار ریال رسانده‌ایم که کاری بزرگ است.

ربیعی همچنین در گردهمایی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و نهادهای اجتماعی استان آذربایجان‌شرقی به موضوع انتشار فیش حقوقی مدیران پرداخت و گفت: فیش‌های نجومی در کانال‌های اجتماعی ثابت کرد تعطیلی سازمان برنامه به چه دلیلی بود. مبارزه با فیش‌های نجومی از افتخارات دولت یازدهم خواهد بود.

وی با بیان اینکه امروز دولت را به «دولت رایانه حذف کن» متهم می‌کنند، افزود: این پیام را برای این دوستان دارم که امروز وزیری که در این وزارتخانه حضور دارد از بدنه کارگر جامعه است. ما متهم هستیم چراکه مجوزهای استخدامی آقایانی که بدون آزمون در وزارتخانه استخدام شدند را باطل کردیم که ناراحت شدند.

وی تاکید کرد: بین دولت مفسد و فسادستیز تفاوت وجود دارد و دولت آقای روحانی دولت فسادستیز است. سیاست‌هایی که در دوره‌های گذشته در امر رفاهی صورت گرفت، سیاست‌هایی بود که برای سرمایه‌داران صورت گرفت، نه برای بخش محرومان. در خصوص هدفمندی یارانه‌ها نیز دولت گذشته سیستمی را تصویب کرد که به یک جیب مردم 40 هزار تومان یارانه واریز کرد و در جیب دیگر آنها 80 هزار تومان هزینه اضافه گذاشت.

وزیر کار افزود: در دولت گذشته میلیاردها دلار هزینه شد که دستاوردهای آن کارخانه‌هایی بود که بدون کارشناسی تعطیل شد که امروز بزرگ‌ترین زیان‌های اقتصادی را برای کشور دارد. با این حال، دولت تدبیر و امید سعی می‌کند یک ریال هزینه اضافی نداشته باشد تا میراث خرابی‌ها برای دولت آینده نباشیم.

وی متذکر شد: امسال به لطف حمایت مردم تورم را کنترل خواهیم کرد و معتقدیم باید واحدهای مشکل‌دار را مدیریت کنیم. سال 94 با این مدیریت‌ها بود که توانستیم از بیش از حدود 250هزار ریزش نیروی کار جلوگیری کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه